Homoseksuaalisuuden representaatiot suomalaisessa elokuvassa
Majamaa, Sanni (2021)
Majamaa, Sanni
2021
Yhteiskuntatutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105134931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105134931
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia ovat suomalaisten elokuvien esittämät representaatiot homoseksuaalisuudesta sekä valottaa representaatioiden yhteiskunnallista roolia ja merkityksiä. Väitän että mediassa näytetyillä asioilla on valtava merkitys niin identiteetin muodostumisen kuin yhteisöön kuulumisenkin kannalta. Lisäksi erityisesti populaarikulttuurin representaatioilla on kyky nostaa suuren yleisön tietouteen asioita ja ääniä, joita ei ole ehkä aiemmin kuultu. Mitä enemmän representaatioita ymmärtävät niin median tuottajat kuin kuluttajatkin, sitä enemmän voimme ymmärtää normittavia valtarakenteita ja siten mahdollistaa tilaa erilaisille tavoille olla ja elää.
Tutkimuksen aineistona käytän neljää suomalaista elokuvaa, joiden keskiössä nähdään homoseksuaalinen suhde. Tulkitsen ja analysoin aineistoani feministisen lähiluennan metodilla ja sijoitan tutkimuksen monitieteellisesti visuaalisen kulttuurin tutkimuksen kentälle, jossa yhdistyy feministinen queer-tutkimus sekä elokuva- ja mediatutkimus.
Tutkimuksen tulokseksi nousee kolme erilaista tapaa tuottaa representaatiota homoseksuaalisuudesta. Ensimmäinen tulkintani on heteronormatiivisuuden kehystämä homoseksuaalisuus, jossa homoseksuaalisuuden representaatiota luodaan ylläpitämällä heteronormatiivisia asenteita ja oletuksia. Toiseksi representoitumisen tavaksi nostan homoseksuaalisen suhteen esittämisen salaisena, satunnaisena ja seksikeskeisenä, mikä ylläpitää homoseksuaalisuuden asemaa ’’luonnotomana’’ seksuaalisuutena. Kolmantena representaation tulkintana on homoseksuaalisen miehen esittäminen hegemonisen maskuliinisuuden ulottumattomissa, millä luodaan ja ylläpidetään käsitystä homoseksuaalisuudesta toisena. Lopulta voidaan todeta suomalaisen elokuvarepresentaation toistavan monia homoseksuaalisuuden stereotypioita uusintaen näin käsitystä homoseksuaaliseesta miehestä toisena suhteessa heteronormatiivisen yhteiskunnan hegemonisen maskuliinisuuden ihannemieheen.
Tutkimuksen aineistona käytän neljää suomalaista elokuvaa, joiden keskiössä nähdään homoseksuaalinen suhde. Tulkitsen ja analysoin aineistoani feministisen lähiluennan metodilla ja sijoitan tutkimuksen monitieteellisesti visuaalisen kulttuurin tutkimuksen kentälle, jossa yhdistyy feministinen queer-tutkimus sekä elokuva- ja mediatutkimus.
Tutkimuksen tulokseksi nousee kolme erilaista tapaa tuottaa representaatiota homoseksuaalisuudesta. Ensimmäinen tulkintani on heteronormatiivisuuden kehystämä homoseksuaalisuus, jossa homoseksuaalisuuden representaatiota luodaan ylläpitämällä heteronormatiivisia asenteita ja oletuksia. Toiseksi representoitumisen tavaksi nostan homoseksuaalisen suhteen esittämisen salaisena, satunnaisena ja seksikeskeisenä, mikä ylläpitää homoseksuaalisuuden asemaa ’’luonnotomana’’ seksuaalisuutena. Kolmantena representaation tulkintana on homoseksuaalisen miehen esittäminen hegemonisen maskuliinisuuden ulottumattomissa, millä luodaan ja ylläpidetään käsitystä homoseksuaalisuudesta toisena. Lopulta voidaan todeta suomalaisen elokuvarepresentaation toistavan monia homoseksuaalisuuden stereotypioita uusintaen näin käsitystä homoseksuaaliseesta miehestä toisena suhteessa heteronormatiivisen yhteiskunnan hegemonisen maskuliinisuuden ihannemieheen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8253]