Naisten sukupuoliroolin rakentuminen Minna Canthin teoksessa Hanna
Simonen, Emma (2021)
Simonen, Emma
2021
Kirjallisuustieteen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105144961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105144961
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastelen Minna Canthin teosta Hanna ja pyrin selvittämään, miten teos kritisoi tyttöjen sukupuolen mukaista kasvatusta sekä kuvaa naisia aktiivisina sukupuoliroolien tuottajina. Tutkimuksessa tarkastelen sitä, miten teoksen naishenkilöhahmot sosiaalistavat kertomuksen päähenkilöä ajan normatiiviseen sukupuolirooliin sekä sitä, millaisia seurauksia sukupuolirooliin sosiaalistamisella on. Minna Canthin teoksia on tutkittu suhteellisen paljon, ja varsinkin elämänkerrallisessa tutkimuksessa hänen roolinsa naisasialiikkeen keulakuvana on vaikuttanut teosten tulkintaan. Näkemykseni mukaan samaisen syyn takia Canthin teosten tulkinnassa on keskitytty erityisesti miesten toimintaan sukupuoliroolien tuottajina. Tutkimuksella pyrin tuomaan uutta näkökulmaa Canthin naiskuvaukseen osoittamalla naisten aktiivisen roolin sukupuoliroolien tuottajina. Tutkimuksessa hyödynnän lajitutkimusta ja sijoitan Canthin teoksen tendenssikirjallisuuden piiriin. Tendenssikirjallisuudelle ovat tyypillisiä kerronnassa ilmenevät kausaliteetit. Analyysissani käytän kausaliteettien havainnoimiseen perustuvaa lukutapaa, ja pyrin selvittämään, millaisia seurauksia sukupuolirooliin kasvattamisella on kertomuksen päähenkilön elämässä. Tutkimuksen teoreettinen tausta pohjautuu myös feministiseen kirjallisuuden tutkimukseen. Analyysissa hyödynnän Judith Butlerin teoriaa sukupuolen performatiivisuudesta, jonka mukaan sukupuoli rakentuu toistamalla erilaisia performatiiveja eli sukupuolittuneita tekoja, eleitä sekä tapoja. Tutkimuksessa näen sukupuoliroolin koostuvan erilaisista performatiiveista ja pyrin tarkastelemaan sitä, miten teoksen naishenkilöhahmot tuottavat sukupuoliroolia toistamalla erilaisia performatiiveja. Lukutapani on kontekstualisoiva, joten hyödynnän tutkimuksessa myös 1800-luvun yhteiskuntaa käsittelevää tutkimuskirjallisuutta. Tutkimus osoittaa, että teos kritisoi tyttöjen kasvatusta sukupuolirooliin tuomalla esiin roolin negatiiviset vaikutukset päähenkilön elämään. Tutkimustulokset tuovat esiin myös sen, että naiset toimivat aktiivisina sukupuoliroolin tuottajina monella eri yhteiskunnan tasolla. Tutkimus osoittaa, että teos tuo esiin naisten normatiivistuneet toistoprosessit, joilla sukupuoliroolia tuotetaan ja näin ollen asettaa naisten toiminnan osaksi yhteiskunnallista keskustelua.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8421]