Palvelutarjoama vähäkoodisen alustan hyödyntämiseen
Mäkinen, Iida (2021)
Mäkinen, Iida
2021
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105064558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105064558
Tiivistelmä
Digitaalisen liiketoimintaympäristön ja lisääntyneen kilpailun myötä yrityksillä on kasvava tarve ketterille liiketoimintaratkaisuille, joilla voidaan reagoida nopeasti toimintaympäristön jatkuviin muutoksiin. Vähäkoodinen kehittäminen on tuonut markkinoille helppokäyttöiset työkalut, joiden avulla sovelluksia voi rakentaa paljon nopeammin perinteiseen sovelluskehitykseen verrattuna jopa kokonaan ilman ohjelmointiosaamista. Tarkastelemalla vähäkoodisten alustojen mahdollisuuksia ja rajoitteita sekä asiakkaiden tarpeita sen hyödyntämisessä, voidaan määrittää palveluita, joiden avulla asiakkaan on mahdollista saada alustan hyödyntämisestä liiketoiminnallinen hyöty irti. Huolimatta viime vuosina nousseesta kiinnostuksesta vähäkoodista kehittämistä kohtaan, on tutkimus aiheen parissa vielä vähäistä ja hyödyntäminen yrityksissä vasta alkutekijöissä. Tämän vuoksi on tärkeää tutkia vähäkoodisen kehittämisen ominaispiirteitä ja haasteita sen omaksumisessa.
Tämä tutkimus valaisee vähäkoodista kehittämistä palvelujen tuotteistamisen näkökulmasta. Tavoitteena on luoda asiakkaan näkökulmasta ymmärrettävä ja selkeä palvelutarjoamamalli, joka ottaa huomioon kokonaisvaltaisesti asiakkaiden tarpeet vähäkoodisten alustojen hyödyntämisessä. Palvelujen tuotteistamisen kirjallisuus toimii teoriapohjana mallille, johon yhdistetään asiakastarvenäkökulmasta tärkeät vähäkoodisen kehittämisen elementit. Mallia testataan ja kehitetään empiirisen tutkimuksen pohjalta. Aineisto kerätään haastatteluiden avulla ja aineistoa analysoidaan temaattisella analyysilla.
Tutkimuksen tuloksena syntyi palvelutarjoamamalli vähäkoodisen alustan hyödyntämiseen, jonka avulla asiakkaan on mahdollista omaksua alustan koko potentiaali omassa liiketoiminnassaan. Malli ottaa huomioon asiakkaiden eri lähtökohdat ja tavoitteet sekä vähäkoodisen alustan mahdollisuudet ja rajoitteet. Tutkimus korostaa vähäkoodisten alustojen mahdollisuuksia liiketoiminnan haasteiden ratkaisijana, asiakkaiden eri tarpeita alustojen hyödyntämisessä sekä palvelujen tuotteistamisen mahdollisuuksia alustan potentiaalin omaksumisessa.
Tämä tutkimus valaisee vähäkoodista kehittämistä palvelujen tuotteistamisen näkökulmasta. Tavoitteena on luoda asiakkaan näkökulmasta ymmärrettävä ja selkeä palvelutarjoamamalli, joka ottaa huomioon kokonaisvaltaisesti asiakkaiden tarpeet vähäkoodisten alustojen hyödyntämisessä. Palvelujen tuotteistamisen kirjallisuus toimii teoriapohjana mallille, johon yhdistetään asiakastarvenäkökulmasta tärkeät vähäkoodisen kehittämisen elementit. Mallia testataan ja kehitetään empiirisen tutkimuksen pohjalta. Aineisto kerätään haastatteluiden avulla ja aineistoa analysoidaan temaattisella analyysilla.
Tutkimuksen tuloksena syntyi palvelutarjoamamalli vähäkoodisen alustan hyödyntämiseen, jonka avulla asiakkaan on mahdollista omaksua alustan koko potentiaali omassa liiketoiminnassaan. Malli ottaa huomioon asiakkaiden eri lähtökohdat ja tavoitteet sekä vähäkoodisen alustan mahdollisuudet ja rajoitteet. Tutkimus korostaa vähäkoodisten alustojen mahdollisuuksia liiketoiminnan haasteiden ratkaisijana, asiakkaiden eri tarpeita alustojen hyödyntämisessä sekä palvelujen tuotteistamisen mahdollisuuksia alustan potentiaalin omaksumisessa.