"Ihanin ja kamalin mahdollinen ammatti" : Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä luokanopettajan ammatin vetovoimasta
Halonen, Anniina (2021)
Halonen, Anniina
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105104772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105104772
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajan ammatin vetovoimaisuutta. Tutkimuksessa selvitettiin tekijöitä, jotka vaikuttavat luokanopettajakoulutukseen hakeutumiseen sekä tekijöitä, joiden vuoksi luokanopettajat päätyvät harkitsemaan ammatinvaihtoa. Useissa maissa opettajien ammatinvaihto on muuttunut ongelmaksi, ja Suomessakin on noussut huoli opettajien riittävyydestä ja ammatin vetovoimaisuudesta tulevaisuudessa. Tutkimuksen ajankohtaisuus näkyy luokanopettajan ammatin vetovoimaisuuden yleisessä heikkenemisessä.
Tutkimustehtävänä oli selvittää mistä tekijöistä luokanopettajan ammatin vetovoimaisuus koostuu. Tutkimuskysymykset olivat 1. Mitkä tekijät vaikuttavat luokanopettajaksi hakeutumiseen? 2. Mitkä tekijät vaikuttavat harkintaan ammatinvaihdosta? Tutkimusaineistona toimi 162 luokanopettajan ja 101 luokanopettajaopiskelijan avoimet vastaukset kyselylomakkeella. Aineisto kerättiin Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmän avulla. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysissä etsin tutkittavien antamia merkityksiä luokanopettajan työhön liittyen sekä ammatinvalinnan että ammatinvaihdon näkökulmista. Aineiston tulkinnassa käytin oman ymmärrykseni apunani aiempia tutkimuksia ja teoriaa ilmiöstä.
Tutkimuksen mukaan luokanopettajien ammatinvalinnan syyt vaihtelevat paljon, mutta niistä on löydettävissä samankaltaisuuksia. Ammatinvalinnan taustalla vaikuttavat tekijät ovat useimmiten sisäisiä ja altruistisia. Yleisimmät syyt ammatinvalinnalle olivat halu työskennellä lasten kanssa, pitkäaikainen haave, työn monipuolisuus ja merkityksellisyys sekä mahdollisuus päästä vaikuttamaan lasten ja nuorten elämiin myönteisesti. Ammatinvaihtoa harkinneet kertoivat yleisimmiksi syiksi työn kuormittavuuden ja raskauden, huonon palkan, resurssien riittämättömyyden, jaksamisen olevan koetuksella sekä halun tehdä jotain muuta. Ammatin vaihtaminen on monisyinen ilmiö, jonka pohjimmaisena syynä on usein työtyytymättömyys.
Luokanopettajan ammatin vetovoimaisuus koostuu työn hyvinä pidetyistä puolista sekä sen kuormittavuutta lisäävistä tekijöistä. Yksilön oma kokemus määrittää, millaisena nuo tekijät näyttäytyvät, ja millainen ammatin vetovoima on. Tutkimuksen tuloksissa pystyttiin havaitsemaan yhteisiä tekijöitä, joten yleisemmän kuvan luominen ammatin vetovoimaan vaikuttavista tekijöistä oli mahdollista. Tutkimuksen laajempana tavoitteena oli nostaa esille luokanopettajan ammatin kehittämisen kohtia, jotta sen vetovoimaisuus säilyisi hyvänä myös tulevaisuudessa.
Tutkimustehtävänä oli selvittää mistä tekijöistä luokanopettajan ammatin vetovoimaisuus koostuu. Tutkimuskysymykset olivat 1. Mitkä tekijät vaikuttavat luokanopettajaksi hakeutumiseen? 2. Mitkä tekijät vaikuttavat harkintaan ammatinvaihdosta? Tutkimusaineistona toimi 162 luokanopettajan ja 101 luokanopettajaopiskelijan avoimet vastaukset kyselylomakkeella. Aineisto kerättiin Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmän avulla. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysissä etsin tutkittavien antamia merkityksiä luokanopettajan työhön liittyen sekä ammatinvalinnan että ammatinvaihdon näkökulmista. Aineiston tulkinnassa käytin oman ymmärrykseni apunani aiempia tutkimuksia ja teoriaa ilmiöstä.
Tutkimuksen mukaan luokanopettajien ammatinvalinnan syyt vaihtelevat paljon, mutta niistä on löydettävissä samankaltaisuuksia. Ammatinvalinnan taustalla vaikuttavat tekijät ovat useimmiten sisäisiä ja altruistisia. Yleisimmät syyt ammatinvalinnalle olivat halu työskennellä lasten kanssa, pitkäaikainen haave, työn monipuolisuus ja merkityksellisyys sekä mahdollisuus päästä vaikuttamaan lasten ja nuorten elämiin myönteisesti. Ammatinvaihtoa harkinneet kertoivat yleisimmiksi syiksi työn kuormittavuuden ja raskauden, huonon palkan, resurssien riittämättömyyden, jaksamisen olevan koetuksella sekä halun tehdä jotain muuta. Ammatin vaihtaminen on monisyinen ilmiö, jonka pohjimmaisena syynä on usein työtyytymättömyys.
Luokanopettajan ammatin vetovoimaisuus koostuu työn hyvinä pidetyistä puolista sekä sen kuormittavuutta lisäävistä tekijöistä. Yksilön oma kokemus määrittää, millaisena nuo tekijät näyttäytyvät, ja millainen ammatin vetovoima on. Tutkimuksen tuloksissa pystyttiin havaitsemaan yhteisiä tekijöitä, joten yleisemmän kuvan luominen ammatin vetovoimaan vaikuttavista tekijöistä oli mahdollista. Tutkimuksen laajempana tavoitteena oli nostaa esille luokanopettajan ammatin kehittämisen kohtia, jotta sen vetovoimaisuus säilyisi hyvänä myös tulevaisuudessa.