"On se silleen tunnetyötä": Tunteiden ja tunnetaitojen merkitys opettajan työssä
Alanko, Milja (2021)
Alanko, Milja
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105074646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105074646
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille opettajan työhön liittyviä tunteita ja tunnetaitoja sekä niiden merkitystä. Opettajan ala on ihmislähtöinen ja lapsikeskeinen, siksi tunteet ovat siinä vahvasti läsnä. Tunnetaitoja on kuvattu jopa yhdeksi opettajan tärkeimmistä työvälineistä, mutta silti tunteiden tutkimus koulukontekstissa opettajien näkökulmasta on yhä melko vähäistä. Aihe on tärkeä paitsi opettajien myös oppilaiden kannalta, sillä opettajan tapa ilmaista ja käsitellä tunteita vaikuttaa oppilaisiin monella tavalla.
Tutkimuksen teoriatausta perustuu aikaisempiin työelämässä ja erityisesti kasvatusalalla tunteista tehtyihin tutkimuksiin ja siinä keskeisinä käsitteinä ovat tunne ja tunnetaidot. Tutkimuskysymyksinä ovat millaisia tunteita opettajat työssään kokevat ja miten he käsittelevät ja ilmaisevat niitä. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui kolme alakoulun opettajaa. Analyysitavaksi valikoitui aineistolähtöinen laadullinen sisällönanalyysi.
Tutkimustulokset osoittavat opettajan kokemiin tunteisiin ja tunteiden käsittelyyn olevan vaikutusta yksilöllisillä piirteillä kuten persoonalla ja omilla arvoilla. Eniten opettajan työssä tunteita herättävät ja tunnetaitoja vaativat tutkimuksen mukaan oppilaisiin liittyvät asiat ja vuorovaikutustilanteet heidän kanssaan. Tulosten valossa työpaikan ilmapiirillä on merkittävä vaikutus opettajan tunne-elämään ja kollegoiden vertaistuki tunteiden ja tunteita herättäneiden tilanteiden käsittelyssä on opettajille tärkeää. Vahvoja positiivisia tunteita kuten iloa ja tyytyväisyyttä tutkimuksen mukaan herättävät oppilaiden oivallukset ja onnistumiset, negatiivisia taas haastavat oppilaat tai vanhemmat. Tutkimus vahvistaa tunteiden ja tunnetaitojen keskeisen roolin ja monipuolisen ilmenemisen opettajan työssä. Sekä työn parhaimpina että raskaimpina nähdyt puolet perustuvat tunteisiin. Tutkimuksen valossa tunnetaidot ovat osa opettajan ammatti-identiteettiä ja ne tulisi huomioida laajemmin opettajien koulutuksessa ja työn ohjauksessa.
Tutkimuksen teoriatausta perustuu aikaisempiin työelämässä ja erityisesti kasvatusalalla tunteista tehtyihin tutkimuksiin ja siinä keskeisinä käsitteinä ovat tunne ja tunnetaidot. Tutkimuskysymyksinä ovat millaisia tunteita opettajat työssään kokevat ja miten he käsittelevät ja ilmaisevat niitä. Tutkimus on laadullinen ja sen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui kolme alakoulun opettajaa. Analyysitavaksi valikoitui aineistolähtöinen laadullinen sisällönanalyysi.
Tutkimustulokset osoittavat opettajan kokemiin tunteisiin ja tunteiden käsittelyyn olevan vaikutusta yksilöllisillä piirteillä kuten persoonalla ja omilla arvoilla. Eniten opettajan työssä tunteita herättävät ja tunnetaitoja vaativat tutkimuksen mukaan oppilaisiin liittyvät asiat ja vuorovaikutustilanteet heidän kanssaan. Tulosten valossa työpaikan ilmapiirillä on merkittävä vaikutus opettajan tunne-elämään ja kollegoiden vertaistuki tunteiden ja tunteita herättäneiden tilanteiden käsittelyssä on opettajille tärkeää. Vahvoja positiivisia tunteita kuten iloa ja tyytyväisyyttä tutkimuksen mukaan herättävät oppilaiden oivallukset ja onnistumiset, negatiivisia taas haastavat oppilaat tai vanhemmat. Tutkimus vahvistaa tunteiden ja tunnetaitojen keskeisen roolin ja monipuolisen ilmenemisen opettajan työssä. Sekä työn parhaimpina että raskaimpina nähdyt puolet perustuvat tunteisiin. Tutkimuksen valossa tunnetaidot ovat osa opettajan ammatti-identiteettiä ja ne tulisi huomioida laajemmin opettajien koulutuksessa ja työn ohjauksessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]