Toimitusketjun riskienhallinta OEM-varaosatoimittajan näkökulmasta
Martikainen, Juho (2021)
Martikainen, Juho
2021
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105074644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105074644
Tiivistelmä
Alkuperäisen laitteen valmistajan (engl. Original Equipment Manufacturer, OEM) ollessa varaosatoimittaja, on toimitusketjun riskienhallinta merkittävää, koska ilman toimivaa riskienhallintaa saattaa yritys kohdata suuria taloudellisia tappiota tai yrityksen jatkuvuus olla vaakalaudalla. Tässä työssä tutkitaan toimitusketjun riskienhallintaa OEM-varaosatoimittajan näkökulmasta. Työn tavoitteena on selvittää, minkälaisia riskejä OEM-varaosatoimittaja kohtaa toimitusketjussa ja miten tämä voi hallita kohtaamiaan riskejä. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja siinä tutustuttiin alan kirjallisuuteen.
Luvussa kaksi perehdytään yleisesti toimitusketjuihin ja OEM-varaosatoimittajan rooliin toimitusketjussa. Myös toimitusketjun hallintaan tutustutaan keskeisen yrityksen näkökulmasta. Luvussa kolme käsitellään riskienhallinnan perusteita sekä tarkastellaan riskienhallinnan prosessimallia. Luvun kolme lopussa käsitellään myös toimitusketjun riskienhallintaan laajemmassa kokonaisuudessa. Tulososassa hyödynnetään teoreettisten lähteiden lisäksi empiirisiä lähteitä ja paneudutaan tarkemmin työn tavoitteisiin eli vastataan tutkimuskysymyksiin.
Tulososassa tutkittiin OEM-varaosatoimittajan toimitusketjun riskienhallintaa aiempaan teoreettiseen ja empiiriseen lähdeaineistoon perustuen. Työssä havaittiin, että OEM-varaosatoimittaja sijaitsee toimitusketjun keskivaiheilla ja täten kohtaa tutkimuksen mukaan toimitusketjussa yleisesti ottaen kaikkia neljää toimitusketjun riskienhallinnan riskiluokkaa, joita ovat tarjontariski, kysyntäriski, prosessiriski ja ympäristöriski. Haasteellisimmat ja yleisimmät OEM-varaosatoimittajan kohtaamat riskit liittyivät tutkimuksen perusteella tarjonta- ja kysyntäriskeihin kuten toimittajan toimituksiin ja asiakaskysyntään. Myös ympäristöriskeillä, kuten luonnonkatastrofeilla, oli merkittäviä seurauksia, mutta niiden todennäköisyys oli huomattavasti alhaisempi kuin jokapäiväisten tarjonta- ja kysyntäriskien. Riskienhallinnan osalta todettiin, että OEM-varaosatoimittaja voi hyödyntää riskienhallinnan prosessimallia, joka antaa melko hyvän perusnäkemyksen riskienhallintaan. Toisaalta toimitusketjukontekstissa OEM-varaosatoimittajan on tärkeää tuntea suhteet ja riippuvuudet toisiin organisaatioihin, koska riskienhallintaa tulee toteuttaa laajasta näkökulmasta ja muut yritykset ja toimitusketju huomioiden. OEM-varaosatoimittajan oli mahdollista turvautua ennakoiviin eikä niinkään reaktiivisiin riskienhallinnan toimenpiteisiin toimitusketjukontekstissa. OEM-varaosatoimittajan käyttämiä ennakoivia riskienhallinnan toimenpiteitä ovat esimerkiksi riskin jakaminen tai siirtäminen esimerkiksi sopimusten tai alihankinnan avulla.
Luvussa kaksi perehdytään yleisesti toimitusketjuihin ja OEM-varaosatoimittajan rooliin toimitusketjussa. Myös toimitusketjun hallintaan tutustutaan keskeisen yrityksen näkökulmasta. Luvussa kolme käsitellään riskienhallinnan perusteita sekä tarkastellaan riskienhallinnan prosessimallia. Luvun kolme lopussa käsitellään myös toimitusketjun riskienhallintaan laajemmassa kokonaisuudessa. Tulososassa hyödynnetään teoreettisten lähteiden lisäksi empiirisiä lähteitä ja paneudutaan tarkemmin työn tavoitteisiin eli vastataan tutkimuskysymyksiin.
Tulososassa tutkittiin OEM-varaosatoimittajan toimitusketjun riskienhallintaa aiempaan teoreettiseen ja empiiriseen lähdeaineistoon perustuen. Työssä havaittiin, että OEM-varaosatoimittaja sijaitsee toimitusketjun keskivaiheilla ja täten kohtaa tutkimuksen mukaan toimitusketjussa yleisesti ottaen kaikkia neljää toimitusketjun riskienhallinnan riskiluokkaa, joita ovat tarjontariski, kysyntäriski, prosessiriski ja ympäristöriski. Haasteellisimmat ja yleisimmät OEM-varaosatoimittajan kohtaamat riskit liittyivät tutkimuksen perusteella tarjonta- ja kysyntäriskeihin kuten toimittajan toimituksiin ja asiakaskysyntään. Myös ympäristöriskeillä, kuten luonnonkatastrofeilla, oli merkittäviä seurauksia, mutta niiden todennäköisyys oli huomattavasti alhaisempi kuin jokapäiväisten tarjonta- ja kysyntäriskien. Riskienhallinnan osalta todettiin, että OEM-varaosatoimittaja voi hyödyntää riskienhallinnan prosessimallia, joka antaa melko hyvän perusnäkemyksen riskienhallintaan. Toisaalta toimitusketjukontekstissa OEM-varaosatoimittajan on tärkeää tuntea suhteet ja riippuvuudet toisiin organisaatioihin, koska riskienhallintaa tulee toteuttaa laajasta näkökulmasta ja muut yritykset ja toimitusketju huomioiden. OEM-varaosatoimittajan oli mahdollista turvautua ennakoiviin eikä niinkään reaktiivisiin riskienhallinnan toimenpiteisiin toimitusketjukontekstissa. OEM-varaosatoimittajan käyttämiä ennakoivia riskienhallinnan toimenpiteitä ovat esimerkiksi riskin jakaminen tai siirtäminen esimerkiksi sopimusten tai alihankinnan avulla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [6531]