Keinot toimittajayhteistyön arvonluontiin tuotekehityksessä
Kause, Aleksi (2021)
Kause, Aleksi
2021
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105074633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105074633
Tiivistelmä
Yritykset tekevät yhä enemmän yhteistyötä toimittajiensa kanssa. Tilaaja- ja toimittajayritysten välisen yhteistyön luonne on muuttunut ajan saatossa strategiseksi ja suhdepohjaiseksi, ja yritykset ovatkin alkaneet hyödyntää toimittajiaan esimerkiksi tuoteinnovaatioiden kehityksessä. Tässä kandidaatintyössä etsitään vastausta työn tutkimuskysymykseen eli tutkitaan keinoja, jotka voivat tehostaa toimittajayhteistyön arvonluontia tuotekehityksessä. Tämän työn tavoitteena onkin lisätä tietämystä toimittajayhteistyöstä, tuotekehityksestä ja näiden yhdistämisestä sekä löytää tuotekehitykseen arvoa luovia toimittajayhteistyön hallinnan keinoja.
Työssä käsitellään ensin toimittajayhteistyön teoriaa sekä siitä saatavaa etua yleisesti ja myös tarkemmin tuotekehityksessä. Sen jälkeen tuotekehitysprosessia tarkastellaan stage-gate-mallin avulla ja selvennetään suljetun ja avoimen innovoinnin käsitteet sekä niiden erot. Avoimen innovoinnin tarkastelun johdattelemana esitellään toimittajan osallistumista tuotekehitykseen stage-gate-mallin eri vaiheissa. Lopuksi tutkitaan, mitkä tekijät vaikuttavat tuotteen menestymiseen markkinoilla.
Tutkimuskysymykseen vastaamiseksi tämän työn tulososiossa hyödynnettiin teoreettisia ja empiirisiä vertaisarvioituja tutkimuksia. Tutkimuksessa tuotekehityksen kannalta tärkeimmiksi arvoa luoviksi tekijöiksi tunnistettiin toimittajan ominaisuudet ja integroinnin ajankohta, toimittajan sitouttaminen tilaajayritykseen, yritysten välinen kommunikointi, sekä toimittajan kehittäminen ennen tuotekehitysprosessia, sen aikana ja jälkeen. Arvostettuja toimittajan ominaisuuksia ovat toimittajan täydentävät teknologiset kyvykkyydet, tiedot sekä muut resurssit, tilaajan ja toimittajan tavoitteiden sekä kulttuurien, arvojen ja toimintatapojen yhtenäisyys, sopeutuvuus muuttuviin vaatimuksiin ja pitkän aikavälin suunnitteluhalu. Tutkimuksessa havaittiin lisäksi, että toimittajan aikainen integrointi nopeuttaa tuotekehitysprosessia, sillä silloin yritykset pystyvät jakamaan tietoa laajemmin ja pidempään. Tutkimus osoittaa myös, että toimittajan sitouttaminen perustuu luottamukseen ja voi parantaa yritysten tehokkuutta muun muassa suhdekohtaisten investointien myötä. Nämä investoinnit taas vähentävät esimerkiksi todennäköisyyttä toimittajan opportunismiin eli ainoastaan sen oman edun tavoitteluun yhteistyöstä. Toimittajan kehittäminen nähdään myös merkittävänä arvonluonnin keinona ja esimerkiksi toimittajan innovointia voidaan edistää tiedonjakorutiineilla ja vaikuttavan hallinnoinnin keinoilla.
Havaittuja keinoja voidaan liittää myös stage-gate-malliin, minkä myötä voidaan havainnollistaa näiden keinojen hyödyntämistä tuotekehitysprosessissa. Toimittaja valitaan ennen yhteistä tuotekehitystä, ja sitoutuminen taas mahdollistaa tiiviimmän yhteistyön. Toimittajan kehittämisen ja innovatiivisuuden edistämisen keinoja voidaan puolestaan hyödyntää tuotekehitystä ennen, sen aikana ja sen jälkeen.
Työssä käsitellään ensin toimittajayhteistyön teoriaa sekä siitä saatavaa etua yleisesti ja myös tarkemmin tuotekehityksessä. Sen jälkeen tuotekehitysprosessia tarkastellaan stage-gate-mallin avulla ja selvennetään suljetun ja avoimen innovoinnin käsitteet sekä niiden erot. Avoimen innovoinnin tarkastelun johdattelemana esitellään toimittajan osallistumista tuotekehitykseen stage-gate-mallin eri vaiheissa. Lopuksi tutkitaan, mitkä tekijät vaikuttavat tuotteen menestymiseen markkinoilla.
Tutkimuskysymykseen vastaamiseksi tämän työn tulososiossa hyödynnettiin teoreettisia ja empiirisiä vertaisarvioituja tutkimuksia. Tutkimuksessa tuotekehityksen kannalta tärkeimmiksi arvoa luoviksi tekijöiksi tunnistettiin toimittajan ominaisuudet ja integroinnin ajankohta, toimittajan sitouttaminen tilaajayritykseen, yritysten välinen kommunikointi, sekä toimittajan kehittäminen ennen tuotekehitysprosessia, sen aikana ja jälkeen. Arvostettuja toimittajan ominaisuuksia ovat toimittajan täydentävät teknologiset kyvykkyydet, tiedot sekä muut resurssit, tilaajan ja toimittajan tavoitteiden sekä kulttuurien, arvojen ja toimintatapojen yhtenäisyys, sopeutuvuus muuttuviin vaatimuksiin ja pitkän aikavälin suunnitteluhalu. Tutkimuksessa havaittiin lisäksi, että toimittajan aikainen integrointi nopeuttaa tuotekehitysprosessia, sillä silloin yritykset pystyvät jakamaan tietoa laajemmin ja pidempään. Tutkimus osoittaa myös, että toimittajan sitouttaminen perustuu luottamukseen ja voi parantaa yritysten tehokkuutta muun muassa suhdekohtaisten investointien myötä. Nämä investoinnit taas vähentävät esimerkiksi todennäköisyyttä toimittajan opportunismiin eli ainoastaan sen oman edun tavoitteluun yhteistyöstä. Toimittajan kehittäminen nähdään myös merkittävänä arvonluonnin keinona ja esimerkiksi toimittajan innovointia voidaan edistää tiedonjakorutiineilla ja vaikuttavan hallinnoinnin keinoilla.
Havaittuja keinoja voidaan liittää myös stage-gate-malliin, minkä myötä voidaan havainnollistaa näiden keinojen hyödyntämistä tuotekehitysprosessissa. Toimittaja valitaan ennen yhteistä tuotekehitystä, ja sitoutuminen taas mahdollistaa tiiviimmän yhteistyön. Toimittajan kehittämisen ja innovatiivisuuden edistämisen keinoja voidaan puolestaan hyödyntää tuotekehitystä ennen, sen aikana ja sen jälkeen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8235]