Pääministerin menestyminen mediapoliitikkona : Analyysi Sanna Marinin privatisoituneesta julkisuuskuvasta
Tolpo, Lotta (2021)
Tolpo, Lotta
2021
Politiikan tutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105064536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105064536
Tiivistelmä
Politiikan ja median välillä on ainutlaatuinen suhde. Poliitikot tarvitsevat julkisuutta oman viestinsä välittämiseksi ja kannatuksensa kasvattamiseksi, ja media puolestaan tarvitsee poliitikkoja uutissisältöjensä aiheiksi. Viime vuosikymmenien aikana median suhtautuminen poliitikkoja kohtaan on kuitenkin muuttunut: politiikan julkisuudesta on tullut ennakoimattomampaa ja poliitikon henkilökohtaiseen elämään ja persoonaan painottuvampaa. Media vaikuttaa keskeisellä tavalla poliitikosta syntyvään julkisuuskuvaan, joka voi parhaimmillaan palvella poliitikon poliittisia tavoitteita. Julkisuuskuvalla on erityinen merkitys poliittisten johtajien kohdalla, sillä heidän mediaesiintymisensä voi vaikuttaa koko puolueen suosioon. Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus on arvioida Suomen pääministeri Sanna Marinin privatisoitunutta julkisuuskuvaa henkilöhaastatteluista koostuvan tutkimusaineiston avulla.
Tutkielma pyrkii vastaamaan tutkimuskysymykseen siitä, missä määrin Marinista henkilöhaastattelujen perusteella syntyvä julkisuuskuva vastaa poliitikon menestyksellisen mediaesiintymisen tunnuspiirteitä. Poliitikon menestyksellisen mediaesiintymisen tunnuspiirteiksi on tutkimuskirjallisuuden pohjalta määritelty vaikutelma aitoudesta, tavallisuudesta ja asiallisuudesta. Marinin julkisuuskuvaa lähestytään etenkin politiikan privatisoitumisen kautta. Privatisoituminen viittaa kehitykseen, jonka myötä poliitikon henkilökohtaiset ominaisuudet, yksityiselämä ja kokemukset saavat korostuneen merkityksen. Täten tutkielman alakysymykset ovat seuraavanlaiset. Millä tavalla Marinin henkilökohtaisia ominaisuuksia kuvataan henkilöhaastatteluissa? Missä määrin henkilöhaastattelut sisältävät elementtejä, jotka tukevat lukijan samaistumista Sanna Mariniin?
Tutkielman aineisto koostuu Sanna Marinin henkilöhaastatteluista sekä kotimaisissa että ulkomaisissa aikakausi-, iltapäivä- ja päivälehdissä. Yhteensä analysoitavia henkilöhaastatteluja on seitsemän kappaletta, ja ne on kerätty sähköisessä muodossa. Aineistot on kerätty ajalta, jolloin Marinin nimitys pääministerin virkaan on vahvistunut ja seuranta jatkuu 12 kuukauden ajan sijoittuen vuoden 2019 joulukuusta vuoden 2020 joulukuun loppuun saakka. Tutkielman tutkimusmenetelmänä hyödynnetään teoriasidonnaista sisällönanalyysia, jonka avulla henkilöhaastatteluista koostuvasta aineistosta voidaan järjestää selkeään, tiiviiseen ja informatiiviseen muotoon.
Tutkielman analyysin perusteella Marinista muodostuva julkisuuskuva täyttää pitkälti poliitikon menestyksellisen mediaesiintymisen tunnuspiirteet. Analyysi osoittaa, että Marinin privatisoituneessa julkisuuskuvassa korostuvat aitouden, tavallisuuden ja erityisesti asiallisuuden kaltaiset suomalaiselle poliitikolle edulliset piirteet. Kokonaisuudessaan voidaan otaksua, että Marinin menestyksekäs mediaesiintyminen on myötävaikuttanut SDP:n kokonaiskannatukseen myönteisesti.
Tutkielma pyrkii vastaamaan tutkimuskysymykseen siitä, missä määrin Marinista henkilöhaastattelujen perusteella syntyvä julkisuuskuva vastaa poliitikon menestyksellisen mediaesiintymisen tunnuspiirteitä. Poliitikon menestyksellisen mediaesiintymisen tunnuspiirteiksi on tutkimuskirjallisuuden pohjalta määritelty vaikutelma aitoudesta, tavallisuudesta ja asiallisuudesta. Marinin julkisuuskuvaa lähestytään etenkin politiikan privatisoitumisen kautta. Privatisoituminen viittaa kehitykseen, jonka myötä poliitikon henkilökohtaiset ominaisuudet, yksityiselämä ja kokemukset saavat korostuneen merkityksen. Täten tutkielman alakysymykset ovat seuraavanlaiset. Millä tavalla Marinin henkilökohtaisia ominaisuuksia kuvataan henkilöhaastatteluissa? Missä määrin henkilöhaastattelut sisältävät elementtejä, jotka tukevat lukijan samaistumista Sanna Mariniin?
Tutkielman aineisto koostuu Sanna Marinin henkilöhaastatteluista sekä kotimaisissa että ulkomaisissa aikakausi-, iltapäivä- ja päivälehdissä. Yhteensä analysoitavia henkilöhaastatteluja on seitsemän kappaletta, ja ne on kerätty sähköisessä muodossa. Aineistot on kerätty ajalta, jolloin Marinin nimitys pääministerin virkaan on vahvistunut ja seuranta jatkuu 12 kuukauden ajan sijoittuen vuoden 2019 joulukuusta vuoden 2020 joulukuun loppuun saakka. Tutkielman tutkimusmenetelmänä hyödynnetään teoriasidonnaista sisällönanalyysia, jonka avulla henkilöhaastatteluista koostuvasta aineistosta voidaan järjestää selkeään, tiiviiseen ja informatiiviseen muotoon.
Tutkielman analyysin perusteella Marinista muodostuva julkisuuskuva täyttää pitkälti poliitikon menestyksellisen mediaesiintymisen tunnuspiirteet. Analyysi osoittaa, että Marinin privatisoituneessa julkisuuskuvassa korostuvat aitouden, tavallisuuden ja erityisesti asiallisuuden kaltaiset suomalaiselle poliitikolle edulliset piirteet. Kokonaisuudessaan voidaan otaksua, että Marinin menestyksekäs mediaesiintyminen on myötävaikuttanut SDP:n kokonaiskannatukseen myönteisesti.