Tutkitaan arjen teknologiaa : Teknologiakasvatuksen opetusmateriaalin kehittäminen varhaiskasvatuksen opettajille
Abendstein, Lotta (2021)
Abendstein, Lotta
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105054491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105054491
Tiivistelmä
Varhaisessa teknologiakasvatuksessa tulisi tarjota lapsille mahdollisuus tutkia ja havainnoida oman ympäristönsä teknologiaa ja keksiä ja kehittää omia luovia ratkaisuja. Teknologiakasvatus näyttäytyy monille varhaiskasvatuksen opettajille vieraana ja haastavana, eivätkä he tiedä miten teknologiakasvatusta tulisi pedagogisesti lähestyä. Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu tarve varhaisen teknologiakasvatuksen toteuttamista tukevien opetusmateriaalien kehittämiselle.
Tässä tutkimuksessa pyritään vastaamaan havaittuun haasteeseen kehittämällä tutkimusperusteisesti tukea varhaiskasvatuksen pedagogiikan mukaisen teknologiakasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksen opettajien työn tueksi. Tutkimuksessa kehitettiin opetusmateriaali, jonka tavoitteena on tarjota sekä teoreettista että käytännön tukea teknologiakasvatuksen toteuttamiseen. Opetusmateriaaliin kehitettiin kaksi projektikokonaisuutta, jotka ohjaavat opettajia laaja-alaisen tutkivaa toimintaa ja leikkiä sisältävän teknologiakasvatuksen toteuttamiseen.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka sisälsi kaksi kehittämisvaihetta. Ensimmäinen kehittämisvaihe sisälsi teoreettisen ongelma-analyysin ja empiirisen ongelma-analyysin, jotka määrittivät tavoitteet tutkimuksessa kehitettävälle opetusmateriaalille. Teoreettisessa ongelma-analyysissa tarkasteltiin aikaisempaa tutkimusta ja kirjallisuutta teknologiakasvatuksen sisällöstä ja tavoitteista yleisesti ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Lisäksi tarkasteltiin varhaisen teknologiakasvatuksen toteuttamiseen soveltuvaa pedagogiikkaa. Empiirisessä ongelma-analyysissa kartoitettiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja tarpeita varhaiseen teknologiakasvatukseen liittyen. Tutkimuksen toisessa kehittämisvaiheessa toteutettiin tutkimuksen toinen empiirinen ongelma-analyysi, jonka aikana opetusmateriaalia testattiin opettajien toimesta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arjessa, ja sitä arvioitiin ja kehitettiin teemahaastattelulla kerättyjen kokemusten pohjalta.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kaipaavat selvennystä teknologiakasvatuksen tavoitteista ja käytännönläheistä tukea siihen, miten teknologiakasvatusta voidaan varhaiskasvatuksessa toteuttaa, kuten uusia ideoita ja konkreettisia esimerkkejä. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen arkeen soveltuvan teknologiakasvatuksen opetusmateriaalin tulisi sisältää seuraavia ominaisuuksia (1) teknologia ymmärretään sen laajassa merkityksessä, (2) teknologiakasvatusta toteutetaan osana laaja-alaista toimintaa, (3) teknologiakasvatus perustuu tutkivaan toimintaan, (4) teknologiakasvatusta lähestytään tarinallisuuden ja leikin kautta, (5) teknologiakasvatuksen lähtökohtana olevat aiheet ovat lähellä lasten kokemusmaailmaa. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan kehitetty opetusmateriaali tuki heitä teknologiakasvatuksen toteuttamisessa, materiaaliin tutustumisen myötä teknologiakasvatuksesta tuli heille helpommin lähestyttävä, ja heidän käsityksensä teknologiakasvatukseen soveltuvasta toiminnasta laajentui.
Tässä tutkimuksessa pyritään vastaamaan havaittuun haasteeseen kehittämällä tutkimusperusteisesti tukea varhaiskasvatuksen pedagogiikan mukaisen teknologiakasvatuksen toteuttamiseen varhaiskasvatuksen opettajien työn tueksi. Tutkimuksessa kehitettiin opetusmateriaali, jonka tavoitteena on tarjota sekä teoreettista että käytännön tukea teknologiakasvatuksen toteuttamiseen. Opetusmateriaaliin kehitettiin kaksi projektikokonaisuutta, jotka ohjaavat opettajia laaja-alaisen tutkivaa toimintaa ja leikkiä sisältävän teknologiakasvatuksen toteuttamiseen.
Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka sisälsi kaksi kehittämisvaihetta. Ensimmäinen kehittämisvaihe sisälsi teoreettisen ongelma-analyysin ja empiirisen ongelma-analyysin, jotka määrittivät tavoitteet tutkimuksessa kehitettävälle opetusmateriaalille. Teoreettisessa ongelma-analyysissa tarkasteltiin aikaisempaa tutkimusta ja kirjallisuutta teknologiakasvatuksen sisällöstä ja tavoitteista yleisesti ja varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Lisäksi tarkasteltiin varhaisen teknologiakasvatuksen toteuttamiseen soveltuvaa pedagogiikkaa. Empiirisessä ongelma-analyysissa kartoitettiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja tarpeita varhaiseen teknologiakasvatukseen liittyen. Tutkimuksen toisessa kehittämisvaiheessa toteutettiin tutkimuksen toinen empiirinen ongelma-analyysi, jonka aikana opetusmateriaalia testattiin opettajien toimesta varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arjessa, ja sitä arvioitiin ja kehitettiin teemahaastattelulla kerättyjen kokemusten pohjalta.
Tutkimuksessa saatujen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kaipaavat selvennystä teknologiakasvatuksen tavoitteista ja käytännönläheistä tukea siihen, miten teknologiakasvatusta voidaan varhaiskasvatuksessa toteuttaa, kuten uusia ideoita ja konkreettisia esimerkkejä. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen arkeen soveltuvan teknologiakasvatuksen opetusmateriaalin tulisi sisältää seuraavia ominaisuuksia (1) teknologia ymmärretään sen laajassa merkityksessä, (2) teknologiakasvatusta toteutetaan osana laaja-alaista toimintaa, (3) teknologiakasvatus perustuu tutkivaan toimintaan, (4) teknologiakasvatusta lähestytään tarinallisuuden ja leikin kautta, (5) teknologiakasvatuksen lähtökohtana olevat aiheet ovat lähellä lasten kokemusmaailmaa. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan kehitetty opetusmateriaali tuki heitä teknologiakasvatuksen toteuttamisessa, materiaaliin tutustumisen myötä teknologiakasvatuksesta tuli heille helpommin lähestyttävä, ja heidän käsityksensä teknologiakasvatukseen soveltuvasta toiminnasta laajentui.