Onnistumisen avaintekijät yritysostoprojektin integraatiossa
Laitasaari, Luukas (2021)
Laitasaari, Luukas
2021
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105044421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105044421
Tiivistelmä
Yritysostot ovat olleet merkittävä tekijä globaalissa kaupankäynnissä jo vuosikymmenten ajan, mutta silti näistä epäonnistuu jopa yli 70 %. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettei yritysostoja kannattaisi tehdä; jos esimerkiksi taloudellista liikearvoa ei saavutettaisi, voidaan strategisesta edusta hyötyä merkittävästi. Työn tarkoituksena on tunnistaa yrityskaupan integraatiovaiheen onnistumisen kriteerit ja selvittää näiden pohjalta, miten onnistua yritysostoprojektin integraatiossa johtamisen näkökulmasta. Tavoitteen saavuttamiseksi kerättiin aineistoa arvioimalla kirjoittajien viittausmäärää, julkaisualustan arvostusta sekä julkaisupäivämäärää. Näiden pohjalta muodostettiin ajankohtainen kuva onnistumisen avaintekijöistä.
Työn teoriaosuudessa rakennettiin kokonaiskuva yrityskaupan ja integraation toteuttamisen vaiheista ja tavoitteista. Jotta integraation onnistumistekijöiden tunnistaminen oli mahdollista, syvennyttiin työssä yrityskaupan rakenteeseen sekä ostopäätökseen ajaviin tekijöihin. Integraatiovaiheesta teoriaosuudessa käsiteltiin johtamisen menetelmiä sekä integraation osa-alueita ja vaiheita. Tunnistettujen onnistumistekijöiden havaittiin jakautuvan kolmen pääotsikon alle, jotka ovat: integraation suunnittelu, kulttuurien yhteensovittaminen ja muutosjohtaminen.
Kirjallisuuskatsauksen aikana onnistuttiin muodostamaan yritysostoprojektin integraatiovaiheen onnistumisen kriteerit ja ehdotuksia mitä toimia näiden saavuttamiseksi voitaisiin toteuttaa. Kriteereiden joukosta jopa tärkeimpänä nousee esiin yrityskaupan motivaation ja tavoitteiden määrittely. Selkeän tavoitteen tarkoituksena on jatkuvasti suunnata muun muassa strategiasuunnittelun, viestinnän ja toteutuksen toimintoja haluttuun suuntaan. Yrityskaupat ovat monimutkaisia projekteja, jolloin mikään näistä ei ole täysin samanlainen. Tällöin on oletettavaa, että onnistumisen kriteerit eroavat toisistaan, jolloin kriteereitä on myös monia muita kuin työssä listatut. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on nostaa esiin näistä yleisimmät, jotka jokainen organisaatio kohtaa integraatiovaiheen aikana.
Työn teoriaosuudessa rakennettiin kokonaiskuva yrityskaupan ja integraation toteuttamisen vaiheista ja tavoitteista. Jotta integraation onnistumistekijöiden tunnistaminen oli mahdollista, syvennyttiin työssä yrityskaupan rakenteeseen sekä ostopäätökseen ajaviin tekijöihin. Integraatiovaiheesta teoriaosuudessa käsiteltiin johtamisen menetelmiä sekä integraation osa-alueita ja vaiheita. Tunnistettujen onnistumistekijöiden havaittiin jakautuvan kolmen pääotsikon alle, jotka ovat: integraation suunnittelu, kulttuurien yhteensovittaminen ja muutosjohtaminen.
Kirjallisuuskatsauksen aikana onnistuttiin muodostamaan yritysostoprojektin integraatiovaiheen onnistumisen kriteerit ja ehdotuksia mitä toimia näiden saavuttamiseksi voitaisiin toteuttaa. Kriteereiden joukosta jopa tärkeimpänä nousee esiin yrityskaupan motivaation ja tavoitteiden määrittely. Selkeän tavoitteen tarkoituksena on jatkuvasti suunnata muun muassa strategiasuunnittelun, viestinnän ja toteutuksen toimintoja haluttuun suuntaan. Yrityskaupat ovat monimutkaisia projekteja, jolloin mikään näistä ei ole täysin samanlainen. Tällöin on oletettavaa, että onnistumisen kriteerit eroavat toisistaan, jolloin kriteereitä on myös monia muita kuin työssä listatut. Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on nostaa esiin näistä yleisimmät, jotka jokainen organisaatio kohtaa integraatiovaiheen aikana.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9156]