Data-analytiikan hyödyntäminen videopelien suunnittelussa
Salin, Olavi (2021)
Salin, Olavi
2021
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105034310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105034310
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tutkitaan data-analytiikan ja erityisesti käyttäjädatan hyödyntämistä videopelien suunnittelussa. Data-analytiikka on mielenkiintoinen ja ajankohtainen aihe yritysten päätöksentekoa tukevana prosessina ja siksi sitä haluttiin tutkia kandidaatintyössä. Kontekstiksi, jossa data-analytiikkaa hyödynnetään, valittiin videopeliteollisuus, sillä nopeasti kasvavana ja kehittyvänä toimialana se tarjoaa mielenkiintoisia tarttumapintoja ja hyödyntämiskohteita data-analytiikalle. Videopelaaminen valtavirtaistuu ja kilpailu videopelimarkkinalla kovenee, mikä luo paineita alalla toimiville yrityksille. Tutkimuksessa tarkastellaan data-analytiikkaa videopelien pelaajista kerättävän käyttäjädatan kannalta. Internetiin yhdistettävien pelilaitteiden yleistymisen myötä käyttäjädataa syntyy valtavia määriä. On mielenkiintoista tutkia, kuinka videopelejä tuottavat yritykset hyödyntävät tätä dataa vastatakseen videopelimarkkinan asettamiin paineisiin. Aihetta on tutkittu paljon ja kirjallisuutta aiheesta löytyy reilusti. Aihetta käsittelevä kirjallisuus on pääsääntöisesti englannin kielistä. Tutkimus koetaan silti mielekkäänä ja siinä tullaan kokoamaan ja kartoittamaan eri lähteistä löytyvää tietoa. Uutuusarvoltaan tutkimuksessa pyritään tuottamaan kokonaisuus, joka tuo yhteen erilaisia data-analytiikan hyödyntämiskohteita videopeliteollisuudessa ja hahmottaa näiden välisiä yhteyksiä.
Tutkimus suoritetaan kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen verkkopohjaisista tietokannoista löytyviä tieteellisiä lähteitä. Tutkimuksessa esitellään data-analytiikkaa tieteenalana ja avataan siihen liittyviä toimia ja menetelmiä. Työssä käsitellään myös käyttäjädataa ja sen keräämiseen liittyviä seikkoja. Lisäksi videopeliteollisuuteen liittyviä liiketoimintamalleja ja tavoitteita kartoitetaan data-analytiikan näkökulmasta. Lopuksi kootaan tutkimusaineiston perusteella tehdyt havainnot data-analytiikan hyödyntämisestä videopelien suunnittelussa.
Tutkimuksessa saatiin tulokseksi, että data-analytiikalla on paljon hyödyntämiskohteita videopelien suunnittelussa. Osin myös tapauskohtaisista hyödyntämiskeinoista oli kuitenkin tunnistettavissa kolme lähdemateriaaleissa toistuvaa tavoitetta. Tavoitteet hyödyntämiskeinoille on pelaajakäyttäytymisen ymmärtäminen, pelikokemuksen parantaminen ja liikevoiton kasvattaminen.
Tutkimus suoritetaan kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen verkkopohjaisista tietokannoista löytyviä tieteellisiä lähteitä. Tutkimuksessa esitellään data-analytiikkaa tieteenalana ja avataan siihen liittyviä toimia ja menetelmiä. Työssä käsitellään myös käyttäjädataa ja sen keräämiseen liittyviä seikkoja. Lisäksi videopeliteollisuuteen liittyviä liiketoimintamalleja ja tavoitteita kartoitetaan data-analytiikan näkökulmasta. Lopuksi kootaan tutkimusaineiston perusteella tehdyt havainnot data-analytiikan hyödyntämisestä videopelien suunnittelussa.
Tutkimuksessa saatiin tulokseksi, että data-analytiikalla on paljon hyödyntämiskohteita videopelien suunnittelussa. Osin myös tapauskohtaisista hyödyntämiskeinoista oli kuitenkin tunnistettavissa kolme lähdemateriaaleissa toistuvaa tavoitetta. Tavoitteet hyödyntämiskeinoille on pelaajakäyttäytymisen ymmärtäminen, pelikokemuksen parantaminen ja liikevoiton kasvattaminen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]