Opettajuus Covid 19 -pandemian aikana : Hoitotyön opettajien kokemuksia
Ryhänen, Henna (2021)
Ryhänen, Henna
2021
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105044372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105044372
Tiivistelmä
Maaliskuussa 2020 puhjennut Covid 19 -pandemia aiheutti maailmanlaajuisen yhteiskunnan sulkemisen, joka vaikutti myös terveysalan koulutuksen järjestämiseen. Etäopetukseen siirryttiin nopeasti ja opetussuunnitelmat ja pedagogiikka oli sopeutettava vastaamaan etäopetuksen tarpeita. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata hoitotyön opettajien kokemuksia opettajuudesta Covid 19 -pandemian aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan ymmärtää ja kehittää opettajuutta. Tutkimusta ohjaavana tutkimuskysymyksenä oli mitä opettajuus oli Covid 19 -pandemian aikana.
Tutkimus toteutettiin osana Estonian-Nordic Health Care Educators (ENNHANCE) -verkoston ”Being a teacher during Covid 19 -pandemic” -tutkimusta. Tämän pro gradu -tutkielman aineisto koostui tutkimuksen suomenkielisestä aineistosta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina, jotka toteutettiin videoyhteyksien välityksellä helmi-maaliskuussa 2021. Haastateltavina oli kahdeksan kahdessa eri ammattikorkeakoulussa työskentelevää hoitotyön opettajaa. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Opettajuus Covid 19 -pandemian aikana oli uuden tilanteen haltuun ottamista, opettajan työn uudelleen organisointia, opiskelijoiden tukemista mustan ruudun takana sekä jaksamista tukevien keinojen löytämistä. Uuden tilanteen haltuun ottaminen tarkoitti sujuvaa siirtymistä etäopetukseen, uuden opettelua ja opettajan mukautumista uuteen. Opettajan työn uudelleen organisointi tarkoitti pedagogiikan sopeuttamista, ohjaustyön mukauttamista, opetustoiminnan sopeuttamista tilanteeseen, hanketyötä ja innovointia etäyhteyksien välityksellä sekä tauotonta työtä. Opiskelijoiden tukeminen mustan ruudun takana tarkoitti opiskelijoiden vaikeutuvan tilanteen huomioimista, kommunikointia mustan ruudun kanssa sekä herkistymistä avuntarpeen havaitsemiselle. Jaksamista tukevien keinojen löytäminen tarkoitti jaksamista uhkaavista tekijöistä selviytymistä, vapaa-ajasta huolehtimista, työyhteisön tukea sekä toimivien puitteiden järjestämistä.
Suomalaiset hoitotyön opettajat sopeutuivat hyvin muuttuneeseen tilanteeseen. He pyrkivät aktiivisesti kehittämään omaa opetustaan, jotta se vastasi opiskelijoiden tarpeisiin muuttuneessa tilanteessa. Hoitotyön opettajat sitoutuivat opiskelijoiden tukemiseen, sillä he kokivat, että opiskelijoiden tuentarve kasvoi pandemian aikana. Opettajien työmäärä lisääntyi pandemian aikana. Siitä huolimatta opettajat kokivat tärkeänä järjestää laadukasta opetusta, vaikka se olisi tarkoittanut omasta vapaaajasta ja perheen kanssa vietetystä ajasta luopumista. Työyhteisön tuki ja onnistumisen kokemukset vahvistivat kokemusta opettajuudesta. Covid-19 pandemic began in March 2020 and caused global lock down. This lock down affected to nursing education. Nursing education was transferred to distance learning and online education. Curriculums and pedagogical solutions had to be adapted to distance teaching. The purpose of this Master’s thesis was describe nursing educators experiences about being a teacher during Covid-19 pandemic. The aim of this study was to produce information to understand and develop teaching in nursing education.
This Master’s thesis was part of Estonian-Nordic Health Care Educators (ENNHANCE) -group “Being a teacher during Covid-19 pandemic” – study. The data of this Master’s thesis was collected by thematic interviews which was implement with video connection in February and March 2021. The informants were eight nursing educators from two different University of Applied Sciences. The data was analysed using content analysis.
Being a teacher during Covid-19 pandemic was taking over a new situation, reorganization of teachers’ work, supporting students behind the black screen and finding ways to support coping. Taking over a new situation meant fluent transition to distance teaching, learning new things and teachers' adaptation to new situation. Reorganisation of teachers’ work meant changes in pedagogy, changes in counselling, changes in teaching methods, project work and innovations in distance connection and endless work. Supporting students behind the black screen meant taking into account the difficult situation of the students, communication with black screen, sensitization to the need for help. Finding ways to support coping meant surviving the threat of coping, leisure time management, support from work community and organization of a functioning framework.
Teachers adapted well to changed situation. Teachers developed their teaching methods to respond to students needs in changed situation. Nursing teachers engaged to support students, because they noticed that the students need of counselling increased during pandemic. Teachers’ workload increased during pandemic. Nevertheless, teachers want to provide high quality teaching even if it would mean abandon of leisure and spending time with family. Sense of achievement and support from work community confirmed teachers experience of being a teacher.
Tutkimus toteutettiin osana Estonian-Nordic Health Care Educators (ENNHANCE) -verkoston ”Being a teacher during Covid 19 -pandemic” -tutkimusta. Tämän pro gradu -tutkielman aineisto koostui tutkimuksen suomenkielisestä aineistosta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina, jotka toteutettiin videoyhteyksien välityksellä helmi-maaliskuussa 2021. Haastateltavina oli kahdeksan kahdessa eri ammattikorkeakoulussa työskentelevää hoitotyön opettajaa. Aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysia.
Opettajuus Covid 19 -pandemian aikana oli uuden tilanteen haltuun ottamista, opettajan työn uudelleen organisointia, opiskelijoiden tukemista mustan ruudun takana sekä jaksamista tukevien keinojen löytämistä. Uuden tilanteen haltuun ottaminen tarkoitti sujuvaa siirtymistä etäopetukseen, uuden opettelua ja opettajan mukautumista uuteen. Opettajan työn uudelleen organisointi tarkoitti pedagogiikan sopeuttamista, ohjaustyön mukauttamista, opetustoiminnan sopeuttamista tilanteeseen, hanketyötä ja innovointia etäyhteyksien välityksellä sekä tauotonta työtä. Opiskelijoiden tukeminen mustan ruudun takana tarkoitti opiskelijoiden vaikeutuvan tilanteen huomioimista, kommunikointia mustan ruudun kanssa sekä herkistymistä avuntarpeen havaitsemiselle. Jaksamista tukevien keinojen löytäminen tarkoitti jaksamista uhkaavista tekijöistä selviytymistä, vapaa-ajasta huolehtimista, työyhteisön tukea sekä toimivien puitteiden järjestämistä.
Suomalaiset hoitotyön opettajat sopeutuivat hyvin muuttuneeseen tilanteeseen. He pyrkivät aktiivisesti kehittämään omaa opetustaan, jotta se vastasi opiskelijoiden tarpeisiin muuttuneessa tilanteessa. Hoitotyön opettajat sitoutuivat opiskelijoiden tukemiseen, sillä he kokivat, että opiskelijoiden tuentarve kasvoi pandemian aikana. Opettajien työmäärä lisääntyi pandemian aikana. Siitä huolimatta opettajat kokivat tärkeänä järjestää laadukasta opetusta, vaikka se olisi tarkoittanut omasta vapaaajasta ja perheen kanssa vietetystä ajasta luopumista. Työyhteisön tuki ja onnistumisen kokemukset vahvistivat kokemusta opettajuudesta.
This Master’s thesis was part of Estonian-Nordic Health Care Educators (ENNHANCE) -group “Being a teacher during Covid-19 pandemic” – study. The data of this Master’s thesis was collected by thematic interviews which was implement with video connection in February and March 2021. The informants were eight nursing educators from two different University of Applied Sciences. The data was analysed using content analysis.
Being a teacher during Covid-19 pandemic was taking over a new situation, reorganization of teachers’ work, supporting students behind the black screen and finding ways to support coping. Taking over a new situation meant fluent transition to distance teaching, learning new things and teachers' adaptation to new situation. Reorganisation of teachers’ work meant changes in pedagogy, changes in counselling, changes in teaching methods, project work and innovations in distance connection and endless work. Supporting students behind the black screen meant taking into account the difficult situation of the students, communication with black screen, sensitization to the need for help. Finding ways to support coping meant surviving the threat of coping, leisure time management, support from work community and organization of a functioning framework.
Teachers adapted well to changed situation. Teachers developed their teaching methods to respond to students needs in changed situation. Nursing teachers engaged to support students, because they noticed that the students need of counselling increased during pandemic. Teachers’ workload increased during pandemic. Nevertheless, teachers want to provide high quality teaching even if it would mean abandon of leisure and spending time with family. Sense of achievement and support from work community confirmed teachers experience of being a teacher.