Asiakasdatan hyödyntäminen kilpailuedun saavuttamiseksi vähittäiskaupassa
Rothovius, Roope (2021)
Rothovius, Roope
2021
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105044336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105044336
Tiivistelmä
Vähittäiskauppa on toimialana varsin suuri, ja uusia kauppoja liittyy kilpailuun tilaisuuksien löytyessä. Vaikka digitalisaation mahdollistamat uudet jakelukanavat ovat osittain vähentäneet fyysisten kauppojen toimintaa, niin suuri osa kaupasta tapahtuu yhä siellä, missä ihmiset viettävät arkeaan. Jatkuvuutensa varmistamiseksi ja kilpailukykynsä ylläpitämiseksi kauppojen tuleekin pyrkiä löytämään oikeat toimintatavat kuluttajien saavuttamiseksi ja kannattavuutensa parantamiseksi. Teknologian sekä uusien asiakkaiden toimintaa mittaavien menetelmien yleistyessä on entistä tärkeämpää, että asiakkaista kerättyä dataa onnistutaan hyödyntämään oikein ja näin saavuttaman kilpailuetua vähittäiskaupan alalla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutustua erilaisiin menetelmiin asiakasdatan hyödyntämiseksi vähittäiskaupassa. Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan perehtymällä ensin vähittäiskauppaan sekä kilpailuetuun vähittäiskaupassa, jonka jälkeen tutkittiin kilpailuedun saavuttamista data-analytiikan keinoilla. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa lähdemateriaali koostui lähinnä tieteellisistä artikkeleista, sekä tutkimuksen kannalta relevanteista julkaisuista.
Tutkimuksessa käytetyn lähdemateriaalin perusteella huomattiin, että asiakasdatan hyödyntäminen on varsin tehokas tapa saavuttaa kilpailuetua vähittäiskaupan alalla. Asiakasdatan analysoinnilla voidaan tehostaa kaupan suoriutumista ainakin tuotevalikoiman, markkinoinnin, tuotantoketjun sekä kaupan sisäisten toimintojen optimoinnissa. Asiakasdatasta saatu tieto auttaa kauppiaita myös ymmärtämään toimintaympäristöään ja kaupan asiakaskuntaan kuuluvia sekä kuulumattomia kuluttajia.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutustua erilaisiin menetelmiin asiakasdatan hyödyntämiseksi vähittäiskaupassa. Tutkimusta lähdettiin toteuttamaan perehtymällä ensin vähittäiskauppaan sekä kilpailuetuun vähittäiskaupassa, jonka jälkeen tutkittiin kilpailuedun saavuttamista data-analytiikan keinoilla. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa lähdemateriaali koostui lähinnä tieteellisistä artikkeleista, sekä tutkimuksen kannalta relevanteista julkaisuista.
Tutkimuksessa käytetyn lähdemateriaalin perusteella huomattiin, että asiakasdatan hyödyntäminen on varsin tehokas tapa saavuttaa kilpailuetua vähittäiskaupan alalla. Asiakasdatan analysoinnilla voidaan tehostaa kaupan suoriutumista ainakin tuotevalikoiman, markkinoinnin, tuotantoketjun sekä kaupan sisäisten toimintojen optimoinnissa. Asiakasdatasta saatu tieto auttaa kauppiaita myös ymmärtämään toimintaympäristöään ja kaupan asiakaskuntaan kuuluvia sekä kuulumattomia kuluttajia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8996]