Sosiaalisten robottien hyödyntäminen opiskelijoiden hyvinvoinnissa
Mattila, Petri (2021)
Mattila, Petri
2021
Tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Information Technology
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105034309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105034309
Tiivistelmä
Opiskelijoiden hyvinvointipalvelut ovat tärkeässä osassa heidän edistymisessään opinnoissa. Monet käyttävät niitä hakeakseen apua ja yhä uusia ratkaisuja pyritään etsimään, jotta niistä saataisiin mahdollisimman hyödyllisiä ja tehokkaista. Yksi ratkaisu tähän on sosiaalisten robottien hyödyntäminen, jossa nämä voivat antaa esimerkiksi keskustelu-apua tai toimia liikuntaharjoitusten vetäjinä. Ne voivat tuoda huomattavaa säästöä kouluille ja tehostaa palveluiden toteutusta ja laatua, sillä robotit eivät väsy ja ne kykenevät ylläpitämään samaa toimintatasoa.
Tutkimuksessa selvitetään ensimmäiseksi mitkä ovat opiskelijoiden tärkeimmät tarpeet hyvinvointipalveluille ja miten he näkisivät sosiaalisten robottien kykenevän auttamaan niissä. Tämän jälkeen luodaan käyttötapauksia näiden perusteella ja suoritetaan tutkimus niistä selvittäen miten opiskelijat suhtautuisivat niihin ja miten niiden käyttö niissä voitaisiin parhaalla mahdollisella tavalla toteuttaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoille tärkeimmät hyvinvointipalvelut ovat mielenterveyspalvelut ja fyysistä kuntoa ylläpitävät tilaisuudet, kuten ryhmäliikunnat. Myöskin osa opiskelijoista näki sosiaalisten robottien kykenevän auttamaan niissä ja niiden auttavan joissakin tilanteissa paremmin kuin ihminen. Mielenterveyteen liittyvissä palveluissa sosiaaliset robotit tarjosivat helposti lähestyttävän keskustelu-kumppanin, mutta samalla ne eivät kykene korvaamaan ihmisten välistä suhdetta. Liikuntaharjoitusten vetäjinä ne esiintyvät helposti seurattavina ja edullisina ohjaajina, joille voi tulla vaikeuksia toteuttaa hankalimpia liikesarjoja, ja oppaina hyvinvointipalveluihin ne antavat huomattavasti helpomman tien opiskelijoille hakea hapua vaivoihinsa. Tutkimuksessa saadut tulokset evaluoitiin analysoimalla ne etsien yhteisiä teemoja ja mitä johtopäätöksiä niistä voidaan tehdä liittyen työn tavoitteisiin.
Sosiaalisia robotteja kyetään näin ollen hyödyntämään opiskelijoiden hyvinvointipalveluissa, mutta niitä rajoittavat vielä tekniset mahdollisuudet ja ihmisten suhtautuminen niihin. Työn tuloksia voidaan tulevaisuudessa käyttää kehitettäessä sosiaalisia robotteja kouluihin auttamaan opiskelijoiden terveyden ylläpitämisessä, jotta niitä voidaan soveltaa mahdollisimman tehokkaalla tavalla.
Tutkimuksessa selvitetään ensimmäiseksi mitkä ovat opiskelijoiden tärkeimmät tarpeet hyvinvointipalveluille ja miten he näkisivät sosiaalisten robottien kykenevän auttamaan niissä. Tämän jälkeen luodaan käyttötapauksia näiden perusteella ja suoritetaan tutkimus niistä selvittäen miten opiskelijat suhtautuisivat niihin ja miten niiden käyttö niissä voitaisiin parhaalla mahdollisella tavalla toteuttaa.
Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoille tärkeimmät hyvinvointipalvelut ovat mielenterveyspalvelut ja fyysistä kuntoa ylläpitävät tilaisuudet, kuten ryhmäliikunnat. Myöskin osa opiskelijoista näki sosiaalisten robottien kykenevän auttamaan niissä ja niiden auttavan joissakin tilanteissa paremmin kuin ihminen. Mielenterveyteen liittyvissä palveluissa sosiaaliset robotit tarjosivat helposti lähestyttävän keskustelu-kumppanin, mutta samalla ne eivät kykene korvaamaan ihmisten välistä suhdetta. Liikuntaharjoitusten vetäjinä ne esiintyvät helposti seurattavina ja edullisina ohjaajina, joille voi tulla vaikeuksia toteuttaa hankalimpia liikesarjoja, ja oppaina hyvinvointipalveluihin ne antavat huomattavasti helpomman tien opiskelijoille hakea hapua vaivoihinsa. Tutkimuksessa saadut tulokset evaluoitiin analysoimalla ne etsien yhteisiä teemoja ja mitä johtopäätöksiä niistä voidaan tehdä liittyen työn tavoitteisiin.
Sosiaalisia robotteja kyetään näin ollen hyödyntämään opiskelijoiden hyvinvointipalveluissa, mutta niitä rajoittavat vielä tekniset mahdollisuudet ja ihmisten suhtautuminen niihin. Työn tuloksia voidaan tulevaisuudessa käyttää kehitettäessä sosiaalisia robotteja kouluihin auttamaan opiskelijoiden terveyden ylläpitämisessä, jotta niitä voidaan soveltaa mahdollisimman tehokkaalla tavalla.
