Asiakasarvon muodostuminen jakamistaloudessa
Anttila, Essi (2021)
Anttila, Essi
2021
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105034304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105034304
Tiivistelmä
Jakamistalous on ilmiö, joka on kehittynyt lähiverkostojen välisestä jakamisesta globaaliksi liiketoiminnaksi. Toiminnan menestymisen kannalta oleellista on tuottaa asiakasarvoa, joka on hyvin yksilöllinen ja subjektiivinen kokonaisuus. Tässä työssä tutkitaan, miten asiakasarvoa muodostuu jakamistalouden kontekstissa. Työn tavoitteena on selvittää, millaisissa tilanteissa asiakkaat kokevat arvoa ja mitkä tekijät jakamistaloudessa edistävät asiakasarvon syntymistä.
Jakamista ja sen myötä jakamistaloutta on toteutettu jo kauan, mutta suurempia kehitysaskeleita on tapahtunut erityisesti 2010-luvun aikana. Tätä voidaan pitää osittain digitalisaation kehittymisen, mutta toisaalta myös yksittäisten liiketoimintojen saavuttaman suursuosion seurauksena. Vaikka ilmiö on suhteellisen uusi, se on jo onnistunut saavuttamaan vakaan aseman markkinoilla. Jakamistalous on monimutkainen kokonaisuus ja tässä työssä aihetta tarkastellaan teknologisesta, taloudellisesta, sosiaalisesta sekä ympäristöllisestä näkökulmasta.
Asiakasarvon käsiteen tarkastelussa havaitaan, että sille ei ole selkeää yksiselitteistä määritelmää. Määritelmän puutteellisuudesta huolimatta tiedetään kuitenkin, että asiakasarvon syntyminen vaikuttaa merkittävästi jakamistalouden menestymiseen. Tarkasteltaessa asiakasarvoa jakamistalouden yhteydessä voidaan havaita, että arvon syntymiseen vaikuttavat asiakkaiden kokemukset sekä laadusta että luottamuksesta. Työssä tunnistetaan neljä pääosa-aluetta, joiden kautta asiakasarvon muodostumista voidaan arvioida jakamistalouden yhteydessä.
Tutkielman tuloksista voidaan todeta, että asiakasarvon muodostumiselle ei ole yksiselitteistä, jokaisen asiakkaan kohdalla pätevää prosessia. Tutkimustulosten perusteella ei voida määrittää tärkeintä osa-aluetta tai tekijää, joka erityisesti edistäisi asiakasarvon syntymistä. Tuloksia ei voida myöskään suoraan soveltaa yksittäiseen toimialaan, mutta niiden avulla voidaan tarkastella arvon muodostumista jakamistaloudessa yleisesti. Voidaan kuitenkin esittää, että jakamistaloudessa asiakasarvon muodostumiselle on useita reittejä ja jokainen asiakas kokee arvoa eri tavoin.
Jakamista ja sen myötä jakamistaloutta on toteutettu jo kauan, mutta suurempia kehitysaskeleita on tapahtunut erityisesti 2010-luvun aikana. Tätä voidaan pitää osittain digitalisaation kehittymisen, mutta toisaalta myös yksittäisten liiketoimintojen saavuttaman suursuosion seurauksena. Vaikka ilmiö on suhteellisen uusi, se on jo onnistunut saavuttamaan vakaan aseman markkinoilla. Jakamistalous on monimutkainen kokonaisuus ja tässä työssä aihetta tarkastellaan teknologisesta, taloudellisesta, sosiaalisesta sekä ympäristöllisestä näkökulmasta.
Asiakasarvon käsiteen tarkastelussa havaitaan, että sille ei ole selkeää yksiselitteistä määritelmää. Määritelmän puutteellisuudesta huolimatta tiedetään kuitenkin, että asiakasarvon syntyminen vaikuttaa merkittävästi jakamistalouden menestymiseen. Tarkasteltaessa asiakasarvoa jakamistalouden yhteydessä voidaan havaita, että arvon syntymiseen vaikuttavat asiakkaiden kokemukset sekä laadusta että luottamuksesta. Työssä tunnistetaan neljä pääosa-aluetta, joiden kautta asiakasarvon muodostumista voidaan arvioida jakamistalouden yhteydessä.
Tutkielman tuloksista voidaan todeta, että asiakasarvon muodostumiselle ei ole yksiselitteistä, jokaisen asiakkaan kohdalla pätevää prosessia. Tutkimustulosten perusteella ei voida määrittää tärkeintä osa-aluetta tai tekijää, joka erityisesti edistäisi asiakasarvon syntymistä. Tuloksia ei voida myöskään suoraan soveltaa yksittäiseen toimialaan, mutta niiden avulla voidaan tarkastella arvon muodostumista jakamistaloudessa yleisesti. Voidaan kuitenkin esittää, että jakamistaloudessa asiakasarvon muodostumiselle on useita reittejä ja jokainen asiakas kokee arvoa eri tavoin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]