Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opiskelijan asiantuntijuuden kehittyminen yliopiston toimielimissä: Autoetnografinen tutkielma opetusosaamisen arviointipoolissa toimimisesta

Lahtinen, Eemeli; Yli-Rosti, Saija (2021)

 
Avaa tiedosto
LahtinenYli-Rosti.pdf (480.0Kt)
Lataukset: 



Lahtinen, Eemeli
Yli-Rosti, Saija
2021

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-06
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105014219
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymistä yliopiston toimielimissä. Asiantuntijuuden kehittymistä tarkastellaan Tampereen yliopiston opetusosaamisen arviointipoolin toiminnassa kokemuksellisen asiantuntijuuden sekä relationaalisen asiantuntijuuden kautta. Tutkimuksen aihe on merkittävä, koska opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymisestä yliopiston toimielimien kontekstissa ei ole juurikaan aikaisempaa tutkimusta.

Tutkimus toteutettiin autoetnografisen menetelmän avulla. Aineistoa tuotettiin kirjoittamalla muistiinpanoja tutkijoiden omista kokemuksista liittyen heidän toimintaansa opetusosaamisen arviointipoolissa ja sen kehitystyössä. Aineistoa analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia, jonka avulla aineistosta tunnistettiin tilanteita, joissa opiskelijan asiantuntijuus kehittyi sekä tilanteita, joissa relationaalinen asiantuntijuus ilmeni suhteessa asiantuntijuuden kokemukseen.

Tutkimustulokset osoittivat, että asiantuntijuuden kokemuksen kaikki kolme osa-aluetta, asiaankuuluva tietämys, tilannesidonnainen kyky toimia sekä luottamuksen ja varmuuden tunne, kehittyvät opetusosaamisen arviointipoolissa toimimisen aikana. Lisäksi relationaalinen asiantuntijuus sidostui erityisesti kokemuksellisen asiantuntijuuden selkeästi sosiaalisesti määrittyviin osa-alueisiin eli tilannesidonnaiseen kykyyn toimia sekä luottamuksen ja varmuuden tunteeseen. Yhteys asiaankuuluvaan tietämykseen ilmeni ainoastaan sellaisissa tilanteissa, joissa omaa tietämystä suhteutettiin toisten tietämykseen jollain tavalla erityisenä tai ainutlaatuisena.

Tutkimuksen aineisto koostui vain kahden opiskelijan kokemuksista yhdessä toimielimessä toimimisesta, joten se ei ole riittävän kattava paikkaamaan tutkimusaukkoa tältä alueelta. Jatkotutkimusta voisikin tehdä tutkimalla laajempaa otantaa samassa kontekstissa tai tutkimalla opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymistä myös toisenlaisissa toimielimissä.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [6534]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste