Opiskelijan asiantuntijuuden kehittyminen yliopiston toimielimissä: Autoetnografinen tutkielma opetusosaamisen arviointipoolissa toimimisesta
Lahtinen, Eemeli; Yli-Rosti, Saija (2021)
Lahtinen, Eemeli
Yli-Rosti, Saija
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105014219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105014219
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymistä yliopiston toimielimissä. Asiantuntijuuden kehittymistä tarkastellaan Tampereen yliopiston opetusosaamisen arviointipoolin toiminnassa kokemuksellisen asiantuntijuuden sekä relationaalisen asiantuntijuuden kautta. Tutkimuksen aihe on merkittävä, koska opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymisestä yliopiston toimielimien kontekstissa ei ole juurikaan aikaisempaa tutkimusta.
Tutkimus toteutettiin autoetnografisen menetelmän avulla. Aineistoa tuotettiin kirjoittamalla muistiinpanoja tutkijoiden omista kokemuksista liittyen heidän toimintaansa opetusosaamisen arviointipoolissa ja sen kehitystyössä. Aineistoa analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia, jonka avulla aineistosta tunnistettiin tilanteita, joissa opiskelijan asiantuntijuus kehittyi sekä tilanteita, joissa relationaalinen asiantuntijuus ilmeni suhteessa asiantuntijuuden kokemukseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiantuntijuuden kokemuksen kaikki kolme osa-aluetta, asiaankuuluva tietämys, tilannesidonnainen kyky toimia sekä luottamuksen ja varmuuden tunne, kehittyvät opetusosaamisen arviointipoolissa toimimisen aikana. Lisäksi relationaalinen asiantuntijuus sidostui erityisesti kokemuksellisen asiantuntijuuden selkeästi sosiaalisesti määrittyviin osa-alueisiin eli tilannesidonnaiseen kykyyn toimia sekä luottamuksen ja varmuuden tunteeseen. Yhteys asiaankuuluvaan tietämykseen ilmeni ainoastaan sellaisissa tilanteissa, joissa omaa tietämystä suhteutettiin toisten tietämykseen jollain tavalla erityisenä tai ainutlaatuisena.
Tutkimuksen aineisto koostui vain kahden opiskelijan kokemuksista yhdessä toimielimessä toimimisesta, joten se ei ole riittävän kattava paikkaamaan tutkimusaukkoa tältä alueelta. Jatkotutkimusta voisikin tehdä tutkimalla laajempaa otantaa samassa kontekstissa tai tutkimalla opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymistä myös toisenlaisissa toimielimissä.
Tutkimus toteutettiin autoetnografisen menetelmän avulla. Aineistoa tuotettiin kirjoittamalla muistiinpanoja tutkijoiden omista kokemuksista liittyen heidän toimintaansa opetusosaamisen arviointipoolissa ja sen kehitystyössä. Aineistoa analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia, jonka avulla aineistosta tunnistettiin tilanteita, joissa opiskelijan asiantuntijuus kehittyi sekä tilanteita, joissa relationaalinen asiantuntijuus ilmeni suhteessa asiantuntijuuden kokemukseen.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiantuntijuuden kokemuksen kaikki kolme osa-aluetta, asiaankuuluva tietämys, tilannesidonnainen kyky toimia sekä luottamuksen ja varmuuden tunne, kehittyvät opetusosaamisen arviointipoolissa toimimisen aikana. Lisäksi relationaalinen asiantuntijuus sidostui erityisesti kokemuksellisen asiantuntijuuden selkeästi sosiaalisesti määrittyviin osa-alueisiin eli tilannesidonnaiseen kykyyn toimia sekä luottamuksen ja varmuuden tunteeseen. Yhteys asiaankuuluvaan tietämykseen ilmeni ainoastaan sellaisissa tilanteissa, joissa omaa tietämystä suhteutettiin toisten tietämykseen jollain tavalla erityisenä tai ainutlaatuisena.
Tutkimuksen aineisto koostui vain kahden opiskelijan kokemuksista yhdessä toimielimessä toimimisesta, joten se ei ole riittävän kattava paikkaamaan tutkimusaukkoa tältä alueelta. Jatkotutkimusta voisikin tehdä tutkimalla laajempaa otantaa samassa kontekstissa tai tutkimalla opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymistä myös toisenlaisissa toimielimissä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]