"Jos lapsi lähestyisi minua, koittaisin vastata, mutta en tiedä aiheesta lähes mitään" : Seksuaalikasvatusta varhaiskasvatuksessa
Kannisto, Miina (2021)
Kannisto, Miina
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105024231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105024231
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen opettaja -opiskelijoiden käsityksiä seksuaalisuudesta ja seksuaalikasvatuksesta. Lisäksi selvitettiin heidän valmiuksiaan kohdata seksuaalisuutta ja toteuttaa seksuaalikasvatusta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää koulutusta kehitettäessä.
Seksuaalisuutta ja seksuaalikasvatusta määritellään monin tavoin. Tämä tutkimus pohjautui Maailman terveysjärjestön (WHO) laajaan määritykseen seksuaalisuudesta sekä määritelmään seksuaalikasvatuksesta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi taustatietojen lisäksi avoimia kysymyksiä. Aineisto koostui 23 vastaajan ilmauksista. Aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysilla.
Tutkimuksen tuloksina laadittiin kuvauskategorioiden pohjalta seksuaalisuutta, seksuaalikasvatusta ja valmiuksia kuvaavat kuvauskategoriajärjestelmät, jotka ilmensivät opiskelijoiden käsityksiä kyseisistä ilmiöistä.
Seksuaalisuus näyttäytyi tuloksissa ihmisen omana käsityksenä hänen seksuaalisesta identiteetistään, tuntemuksina, joita koetaan kehossa ja mielessä sekä parisuhteena ja lisääntymisenä. Seksuaalikasvatus ilmeni tuloksissa kasvattajana toimimisena, jolloin kasvattajan vahva rooli muodostuu aktiivisen toiminnan kautta, sekä minäkuvan tukemisena, tukemisen tapahtuessa kasvattajan asenteiden ja arvojen välityksellä.
Tutkimuksen tuloksissa valmiudet muodostuivat tunteesta valmiuksien riittävyydestä, valmiuksien riittämättömyydestä sekä yhteistyöstä, joka suuntautui koulutukseen toiveina ja perheisiin niiden huomioimisena.
Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin todeta, että varhaiskasvatuksen opettaja -opiskelijoilla oli monipuolisesti käsityksiä siitä, mitä seksuaalisuus ja seksuaalikasvatus ovat, mutta vaihtelevasti valmiuksia kohdata seksuaalisuutta ja toteuttaa seksuaalikasvatusta varhaiskasvatuksessa, sillä koulutus ei valmiuksia tarjonnut.
Seksuaalisuutta ja seksuaalikasvatusta määritellään monin tavoin. Tämä tutkimus pohjautui Maailman terveysjärjestön (WHO) laajaan määritykseen seksuaalisuudesta sekä määritelmään seksuaalikasvatuksesta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi taustatietojen lisäksi avoimia kysymyksiä. Aineisto koostui 23 vastaajan ilmauksista. Aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysilla.
Tutkimuksen tuloksina laadittiin kuvauskategorioiden pohjalta seksuaalisuutta, seksuaalikasvatusta ja valmiuksia kuvaavat kuvauskategoriajärjestelmät, jotka ilmensivät opiskelijoiden käsityksiä kyseisistä ilmiöistä.
Seksuaalisuus näyttäytyi tuloksissa ihmisen omana käsityksenä hänen seksuaalisesta identiteetistään, tuntemuksina, joita koetaan kehossa ja mielessä sekä parisuhteena ja lisääntymisenä. Seksuaalikasvatus ilmeni tuloksissa kasvattajana toimimisena, jolloin kasvattajan vahva rooli muodostuu aktiivisen toiminnan kautta, sekä minäkuvan tukemisena, tukemisen tapahtuessa kasvattajan asenteiden ja arvojen välityksellä.
Tutkimuksen tuloksissa valmiudet muodostuivat tunteesta valmiuksien riittävyydestä, valmiuksien riittämättömyydestä sekä yhteistyöstä, joka suuntautui koulutukseen toiveina ja perheisiin niiden huomioimisena.
Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin todeta, että varhaiskasvatuksen opettaja -opiskelijoilla oli monipuolisesti käsityksiä siitä, mitä seksuaalisuus ja seksuaalikasvatus ovat, mutta vaihtelevasti valmiuksia kohdata seksuaalisuutta ja toteuttaa seksuaalikasvatusta varhaiskasvatuksessa, sillä koulutus ei valmiuksia tarjonnut.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8799]