Allianssiprojektin ulkopuolinen talousasiantuntija : tarkastelussa tuotetut tarkastus- ja valvontatoimet sekä niiden lisäarvo
Pelkonen, Sami (2021)
Pelkonen, Sami
2021
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105024229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202105024229
Tiivistelmä
Allianssimalli on saanut vahvaa jalansijaa uutena sopimusyhteistyömallina monimutkaisten infrastruktuurihankkeiden läpiviennissä 2010-luvun Suomessa. Yhteistyömalliin on mahdollista kilpailuttaa projektin ulkopuolinen talousasiantuntija varmistamaan taloudenhallinnan onnistuminen. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää millaisia tarkastus- ja valvontatoimia talousasiantuntija tuottaa allianssiprojektin elinkaaren aikana. Toiseksi on tarkoitus selvittää, mitä lisäarvoa tuotetut tarkastus- ja valvontatoimet tuottavat allianssiprojektille ja missä suhteissa keskeisin lisäarvo syntyy.
Tutkielmassa käytetään kvalitatiivista tutkimusotetta, jolloin tarkastelu keskittyy havainnollistamaan talousasiantuntijan tuottamia tarkastus- ja valvontatoimia sekä niiden luomaa lisäarvoa allianssiprojektin kontekstissa. Teoreettisena viitekehyksenä toimii päämies-agentti teoria sekä malli tarkastuksesta tilityksen oikeellisuuden varmistajana, joiden avulla on tarkoitus yhdistää koottu aineisto teoriaan. Tutkielman aineisto koostuu talousasiantuntijoille tehdyistä haastatteluista, allianssimallia käsittelevistä tutkimuksista sekä muusta oheismateriaalista. Haastatteluaineisto hankittiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla ja lisäarvon analysointiin hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkielmassa nousi esille, että talousasiantuntijan tuottamien tarkastus- ja valvontatoimien keskeinen lisäarvo syntyy kolmessa suhteessa. Ensiksi allianssisopimusten ja palveluntuottajien suhteen keskeisin havaittu lisäarvo syntyy talousasiantuntijan varmistavasta asemasta, että palveluntuottajat ovat ymmärtäneet allianssisopimusten velvoitteet talousraportoinnin ja korvattavien kustannusten suhteen oikein. Toiseksi allianssisopimusten ja talousjärjestelmien/laskutuksen suhteen keskeisin havaittu lisäarvo syntyy talousasiantuntijan tekemillä tarkastuksilla, että tarjouskilpailuun osallistuvien palveluntuottajien talousjärjestelmät sekä raportointi ovat allianssin vaatimalla tasolla. Kolmanneksi talousjärjestelmien/laskutuksen ja palveluntuottajien suhteen keskeisin havaittu lisäarvo syntyy talousasiantuntijan valvonnasta ja tarkastuksista, että palveluntuottajien laskutus toteutusvaiheen korvattavien kustannusten suhteen perustuu todellisiin toteumiin ja, että ne on laskutettu oikein. Lisääntyvän allianssimallin hyödyntämisen vuoksi jatkotutkimusta olisi mahdollista tehdä laajemmin allianssiprojektien taloudenhallinasta, jossa talousasiantuntijat olisivat yksi osatekijä. Niin määrällisesti kuin laadullisesti olisi myös mahdollista jatkotutkia allianssiprojektien sisällä tapahtuvaa talousraportointia ja sen onnistumisen vaikutusta projektien onnistumiseen.
Tutkielmassa käytetään kvalitatiivista tutkimusotetta, jolloin tarkastelu keskittyy havainnollistamaan talousasiantuntijan tuottamia tarkastus- ja valvontatoimia sekä niiden luomaa lisäarvoa allianssiprojektin kontekstissa. Teoreettisena viitekehyksenä toimii päämies-agentti teoria sekä malli tarkastuksesta tilityksen oikeellisuuden varmistajana, joiden avulla on tarkoitus yhdistää koottu aineisto teoriaan. Tutkielman aineisto koostuu talousasiantuntijoille tehdyistä haastatteluista, allianssimallia käsittelevistä tutkimuksista sekä muusta oheismateriaalista. Haastatteluaineisto hankittiin puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla ja lisäarvon analysointiin hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkielmassa nousi esille, että talousasiantuntijan tuottamien tarkastus- ja valvontatoimien keskeinen lisäarvo syntyy kolmessa suhteessa. Ensiksi allianssisopimusten ja palveluntuottajien suhteen keskeisin havaittu lisäarvo syntyy talousasiantuntijan varmistavasta asemasta, että palveluntuottajat ovat ymmärtäneet allianssisopimusten velvoitteet talousraportoinnin ja korvattavien kustannusten suhteen oikein. Toiseksi allianssisopimusten ja talousjärjestelmien/laskutuksen suhteen keskeisin havaittu lisäarvo syntyy talousasiantuntijan tekemillä tarkastuksilla, että tarjouskilpailuun osallistuvien palveluntuottajien talousjärjestelmät sekä raportointi ovat allianssin vaatimalla tasolla. Kolmanneksi talousjärjestelmien/laskutuksen ja palveluntuottajien suhteen keskeisin havaittu lisäarvo syntyy talousasiantuntijan valvonnasta ja tarkastuksista, että palveluntuottajien laskutus toteutusvaiheen korvattavien kustannusten suhteen perustuu todellisiin toteumiin ja, että ne on laskutettu oikein. Lisääntyvän allianssimallin hyödyntämisen vuoksi jatkotutkimusta olisi mahdollista tehdä laajemmin allianssiprojektien taloudenhallinasta, jossa talousasiantuntijat olisivat yksi osatekijä. Niin määrällisesti kuin laadullisesti olisi myös mahdollista jatkotutkia allianssiprojektien sisällä tapahtuvaa talousraportointia ja sen onnistumisen vaikutusta projektien onnistumiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9897]