Vastuullisuus muoti- ja tekstiiliteollisuuden strategisena toimitusketjuriskinä
Kotajärvi, Oona (2021)
Kotajärvi, Oona
2021
Kauppatieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104294140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104294140
Tiivistelmä
Muoti- ja tekstiiliteollisuuden toimitusketjut ovat pitkiä, pirstaloituneita ja globaaleja kokonaisuuksia, joissa on monta toimijaa. Toimialan vastuullisuus puhuttaa enemmän kuin koskaan, ja paine sidosryhmiltä vastuullisuuden suhteen on kasvanut entisestään. Moni yritys integroi vastuullisuuden osaksi päivittäisiä toimintojaan ja strategiaansa. Vastuullisuus on vahvistunut määritelmänään kattamaan sosiaalisen, ympäristöllisen ja taloudellisen ulottuvuuden. Muoti- ja tekstiiliteollisuuden toimintaan liittyy ongelmia varsinkin sosiaalisesta ja ympäristöllisestä näkökulmasta, mutta tässä tutkielmassa huomioidaan vastuullisuuden jokainen ulottuvuus kokonaisuutena. Moni yritys pyrkii saavuttamaan mahdollisimman läpinäkyvän toimitusketjun sekä hallitsemaan sen varrella olevat vastuullisuusriskit parhaansa mukaan. Koska toimitusketjut ovat niin pitkiä, muoti- ja tekstiilialan yritysten keinot hallita koko toimitusketjun vastuullisuusriskejä ovat rajalliset.
Kun perinteiseen muoti- ja tekstiiliteollisuuden teoriaan yhdistetään riskienhallinnan teoria, voidaan toimitusketjun varrella olevia vastuullisuuteen liittyviä riskejä tarkastella vastuullisuusriskeinä. Vastuullisuuden kolme ulottuvuutta kytkeytyvät vastuullisuusriskeihin, jotka ovat rinnastettavissa operatiiviseen riskiin ja vahinkoriskiin. Vastuullisuusriskin realisoituminen tarkoittaa jotakin epätoivottua tapahtumaa, joka aiheuttaa negatiivisen reaktion sidosryhmissä. Tässä tutkielmassa perehdytään myös strategisen riskin käsitteeseen, jossa puolestaan on mahdollisuus sekä positiiviseen että negatiiviseen lopputulokseen. Strateginen riski liittyy läheisesti strategisiin päätöksiin, joita yritys tekee muun muassa vastuullisuuden suhteen. Epävarmuustekijät, arvaamattomuus ja pitkä aikahorisontti ovat strategisen riskin ominaisuuksia.
Tässä tutkielmassa yhdistyvät toimitusketjun vastuullisuusriskin ja strategisen riskin yhteispeli. Tutkielman tavoitteina on ymmärtää, mitä vastuullisuus tarkoittaa strategisen riskin näkökulmasta, mitä vastuullisuusriskejä toimitusketjussa on ja miten näitä vastuullisuusriskejä hallitaan. Aihetta tutkitaan kvalitatiivisella menetelmällä, koska tutkittavana on laaja kokonaisuus ja tavoitteena on ymmärtää sitä mahdollisimman syvällisesti ja kattavasti. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla, ja haastateltavia on ollut seitsemän. Jokainen yritys on erilainen, erikokoinen ja erikoistunut erilaisiin tuotteisiin, mikä mahdollistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan toimialan vastuullisuuteen ja sen haasteisiin sekä vastuullisuusriskien että strategisen riskin näkökulmasta.
Jokaiseen tutkimuskysymykseen on löydetty kattava vastaus; tutkimustuloksissa käydään läpi muoti- ja tekstiiliteollisuuden toimitusketjun tyypillisimpiä vastuullisuusriskejä ja niiden sijoittumista toimitusketjun varrelle, vastuullisuusriskien hallintaa eri keinoin sekä strategisen riskin molempia näkökulmia. On yksiselitteistä, että vastuullisuus tuo ainakin vielä erottautumistekijänä kilpailuetua, kun taas haavoittuvaisuus ja markkinahäiriö eivät ole yhtä yksinkertaisesti kuvattavissa.
Kun perinteiseen muoti- ja tekstiiliteollisuuden teoriaan yhdistetään riskienhallinnan teoria, voidaan toimitusketjun varrella olevia vastuullisuuteen liittyviä riskejä tarkastella vastuullisuusriskeinä. Vastuullisuuden kolme ulottuvuutta kytkeytyvät vastuullisuusriskeihin, jotka ovat rinnastettavissa operatiiviseen riskiin ja vahinkoriskiin. Vastuullisuusriskin realisoituminen tarkoittaa jotakin epätoivottua tapahtumaa, joka aiheuttaa negatiivisen reaktion sidosryhmissä. Tässä tutkielmassa perehdytään myös strategisen riskin käsitteeseen, jossa puolestaan on mahdollisuus sekä positiiviseen että negatiiviseen lopputulokseen. Strateginen riski liittyy läheisesti strategisiin päätöksiin, joita yritys tekee muun muassa vastuullisuuden suhteen. Epävarmuustekijät, arvaamattomuus ja pitkä aikahorisontti ovat strategisen riskin ominaisuuksia.
Tässä tutkielmassa yhdistyvät toimitusketjun vastuullisuusriskin ja strategisen riskin yhteispeli. Tutkielman tavoitteina on ymmärtää, mitä vastuullisuus tarkoittaa strategisen riskin näkökulmasta, mitä vastuullisuusriskejä toimitusketjussa on ja miten näitä vastuullisuusriskejä hallitaan. Aihetta tutkitaan kvalitatiivisella menetelmällä, koska tutkittavana on laaja kokonaisuus ja tavoitteena on ymmärtää sitä mahdollisimman syvällisesti ja kattavasti. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla, ja haastateltavia on ollut seitsemän. Jokainen yritys on erilainen, erikokoinen ja erikoistunut erilaisiin tuotteisiin, mikä mahdollistaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan toimialan vastuullisuuteen ja sen haasteisiin sekä vastuullisuusriskien että strategisen riskin näkökulmasta.
Jokaiseen tutkimuskysymykseen on löydetty kattava vastaus; tutkimustuloksissa käydään läpi muoti- ja tekstiiliteollisuuden toimitusketjun tyypillisimpiä vastuullisuusriskejä ja niiden sijoittumista toimitusketjun varrelle, vastuullisuusriskien hallintaa eri keinoin sekä strategisen riskin molempia näkökulmia. On yksiselitteistä, että vastuullisuus tuo ainakin vielä erottautumistekijänä kilpailuetua, kun taas haavoittuvaisuus ja markkinahäiriö eivät ole yhtä yksinkertaisesti kuvattavissa.