Understanding Systemic Change : Conflicts in the public service development
Rossi, Paula (2021)
Rossi, Paula
Tampere University
2021
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1930-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1930-4
Tiivistelmä
Tämä hallintotieteen alaan kuuluva väitöskirja tuottaa uutta ymmärrystä julkisten palveluiden kehittämisen kontekstissa ensinnäkin konfliktikäsitteestä ja toisekseen julkisten palveluiden systeemisestä muutoksesta. Kokonaisuudessaan väitöskirjan tuloksena ehdotetaan, että julkisten palveluiden tarkastelussa tarvitaan paradigmamuutosta, jossa tutkimuksen ja käytännön fokus siirtyy organisaatioiden sisäisistä ja niiden välisistä yhteistyöprosesseista kohti konfliktit tunnistavaa systeemistä näkökulmaa. Väitöskirjan tutkimuskysymyksenä onkin, kuinka konfliktit lisäävät ymmärrystä julkisten palveluiden systeemisestä muutoksesta?
Tutkimuksessa ajattelun menetelmällisenä apuvälineenä toimii kompleksisuusajattelu ja erityisesti kertomuksellinen näkökulma kompleksisuuteen ja ymmärryksen luomiseen. Kompleksisuusajattelu toimii siis ensisijaisesti menetelmällisenä ajattelun apuvälineenä – se nostaa esiin uusia ajatuksia ja tarkastelutapoja, luo yhteyksiä ja ymmärrystä julkisten palveluiden tutkimuksessa. Tämän uudelleenajattelun kohteena toimii erityisesti koettujen konfliktien käsite ja rooli (mikrotaso) julkisten palveluiden kehittämishankkeissa (makrotaso) ja näiden avulla tapahtuva julkisten palveluiden systeemisen muutoksen (mesotaso) ymmärryksen lisääntyminen.
Väitöskirja koostuu tästä yhteenvedosta, sekä neljästä vertaisarvioidusta, julkaistusta artikkelista. Kaksi artikkeleista (osatutkimukset I ja II) käsittelevät konfliktikäsitteen teoreettisia ja metodologisia lähtökohtia, sekä tarkastelevat konfliktien roolia tiedon luomisessa, kehittämisessä sekä muutoksessa. Toiset kaksi artikkelia (osatutkimukset III sekä IV) ovat puolestaan empiirisiä, laadullisia tapaustutkimuksia, jotka keskittyvät julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämishankkeisiin Jyväskylässä ja Turussa. Näiden tapaustutkimusten teoriaosioissa keskiössä ovat konfliktien ymmärrys ja yhteys julkisten palveluiden kehittämiseen ja muutokseen. Menetelmällisesti empiirisissä artikkeleissa on hyödynnetty tulkitsevaa hermeneuttisfenomenologista tutkimusotetta kokemusten tutkimuksessa, sekä tapaustutkimusta tutkimusstrategiana. Aineisto koostuu dokumenteista, havainnoinnista sekä syvähaastatteluista, ja on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Väitöskirjan yhteenvedon teoreettinen viitekehys pohjautuu osatutkimusten tuloksiin. Viitekehyksessä tarkastelun keskiössä on konfliktikäsitteen tarkastelu elettyinä merkityksinä ja kokemuksina institutionaalisten järjestelyiden (arvot, uskomukset, tavoitteet ja käytännöt) erilaisuudesta. Ihmiset tuovat nämä erilaiset institutionaaliset järjestelyt mukanaan vuorovaikutuksen areenoille. Näiden konfliktikokemusten ymmärrettäväksi tekeminen kertomuksellisen ymmärryksen keinoin paljastaa kehittämishankkeiden taustalla vaikuttavia identiteettiin, tunteisiin sekä valtasuhteisiin liittyviä seikkoja. Institutionalisaation kautta konfliktit ovat välttämättömiä tiedon luomiselle. Siksi on erityisen tärkeää kriittisesti tarkastella konfliktikokemusten paljastamia ja suhteissa rakentuvia identiteettiin, tunteisiin ja valtaan liittyviä eroja kokemusten taustalla.
Konflikti-käsitteen uudelleenmäärittelyn kautta tämän väitöskirjan yhteenveto tuottaa uutta ymmärrystä julkisten palveluiden systeemisestä muutoksesta. Väitöskirjan tulosten mukaan konfliktikokemusten kertomuksellisen ymmärtäminen ohjaa tarkastelemaan julkisten palveluiden systeemistä muutosta neljän elementin kautta. Nämä neljä elementtiä ovat moniäänisyys (nostaen esiin monitoimijaiset palveluekosysteemit), paikallisuus (nostaen esiin kontekstin ja ajan merkityksen), suhteissa toimiminen (nostaen esiin institutionalisaation vuorovaikutteisen luonteen), sekä refleksiivisyys (nostaen esiin kokemusten tarkastelun ja ymmärryksen systeemisen muutoksen perustana).
Tutkimuksessa ajattelun menetelmällisenä apuvälineenä toimii kompleksisuusajattelu ja erityisesti kertomuksellinen näkökulma kompleksisuuteen ja ymmärryksen luomiseen. Kompleksisuusajattelu toimii siis ensisijaisesti menetelmällisenä ajattelun apuvälineenä – se nostaa esiin uusia ajatuksia ja tarkastelutapoja, luo yhteyksiä ja ymmärrystä julkisten palveluiden tutkimuksessa. Tämän uudelleenajattelun kohteena toimii erityisesti koettujen konfliktien käsite ja rooli (mikrotaso) julkisten palveluiden kehittämishankkeissa (makrotaso) ja näiden avulla tapahtuva julkisten palveluiden systeemisen muutoksen (mesotaso) ymmärryksen lisääntyminen.
Väitöskirja koostuu tästä yhteenvedosta, sekä neljästä vertaisarvioidusta, julkaistusta artikkelista. Kaksi artikkeleista (osatutkimukset I ja II) käsittelevät konfliktikäsitteen teoreettisia ja metodologisia lähtökohtia, sekä tarkastelevat konfliktien roolia tiedon luomisessa, kehittämisessä sekä muutoksessa. Toiset kaksi artikkelia (osatutkimukset III sekä IV) ovat puolestaan empiirisiä, laadullisia tapaustutkimuksia, jotka keskittyvät julkisten sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämishankkeisiin Jyväskylässä ja Turussa. Näiden tapaustutkimusten teoriaosioissa keskiössä ovat konfliktien ymmärrys ja yhteys julkisten palveluiden kehittämiseen ja muutokseen. Menetelmällisesti empiirisissä artikkeleissa on hyödynnetty tulkitsevaa hermeneuttisfenomenologista tutkimusotetta kokemusten tutkimuksessa, sekä tapaustutkimusta tutkimusstrategiana. Aineisto koostuu dokumenteista, havainnoinnista sekä syvähaastatteluista, ja on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Väitöskirjan yhteenvedon teoreettinen viitekehys pohjautuu osatutkimusten tuloksiin. Viitekehyksessä tarkastelun keskiössä on konfliktikäsitteen tarkastelu elettyinä merkityksinä ja kokemuksina institutionaalisten järjestelyiden (arvot, uskomukset, tavoitteet ja käytännöt) erilaisuudesta. Ihmiset tuovat nämä erilaiset institutionaaliset järjestelyt mukanaan vuorovaikutuksen areenoille. Näiden konfliktikokemusten ymmärrettäväksi tekeminen kertomuksellisen ymmärryksen keinoin paljastaa kehittämishankkeiden taustalla vaikuttavia identiteettiin, tunteisiin sekä valtasuhteisiin liittyviä seikkoja. Institutionalisaation kautta konfliktit ovat välttämättömiä tiedon luomiselle. Siksi on erityisen tärkeää kriittisesti tarkastella konfliktikokemusten paljastamia ja suhteissa rakentuvia identiteettiin, tunteisiin ja valtaan liittyviä eroja kokemusten taustalla.
Konflikti-käsitteen uudelleenmäärittelyn kautta tämän väitöskirjan yhteenveto tuottaa uutta ymmärrystä julkisten palveluiden systeemisestä muutoksesta. Väitöskirjan tulosten mukaan konfliktikokemusten kertomuksellisen ymmärtäminen ohjaa tarkastelemaan julkisten palveluiden systeemistä muutosta neljän elementin kautta. Nämä neljä elementtiä ovat moniäänisyys (nostaen esiin monitoimijaiset palveluekosysteemit), paikallisuus (nostaen esiin kontekstin ja ajan merkityksen), suhteissa toimiminen (nostaen esiin institutionalisaation vuorovaikutteisen luonteen), sekä refleksiivisyys (nostaen esiin kokemusten tarkastelun ja ymmärryksen systeemisen muutoksen perustana).
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4906]