Varhaiskasvatuksen ammattilaisten persoonallisuuspiirteiden yhteys työssä uupumiseen
Toivonen, Sofia (2021)
Toivonen, Sofia
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104284048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104284048
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää määrällisin menetelmin, selittävätkö persoonallisuuspiirteet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemaa työuupumusta. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia persoonallisuuspiirteitä varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on, ja eroavatko eri ammattiryhmien piirteet toisistaan. Tutkielman teoriatausta koostuu varhaiskasvatustoiminnan laadun sekä persoonallisuuspiirteiden ja työuupumuksen mallien määrittelystä.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Facebookin suljetusta ryhmästä. Vastauksia tuli varhaiskasvatuksen eri ammattilaisilta 855 kappaletta, joista lopullisiin analyyseihin otettiin mukaan 741 lomaketta. Kyselylomake rakentui kahdesta valmiista mittarista, joista toinen mittasi persoonallisuuspiirteitä ja toinen työuupumusta. Tutkittavat vastasivat kyselyyn anonyymisti. Kvantitatiivista aineistoa analysoitiin vertailemalla keskiarvoja ei-parametrisella Kruskal-Wallisin testillä. Selitysasteiden laskemiseksi tutkielmassa käytettiin regressioanalyysia.
Tutkielman tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset ovat pääosin sovinnollisia ja tunnollisia. Persoonallisuuspiirteiden vertailu ammattiryhmittäin osoitti, että erityisesti neuroottisuudessa ja ekstraversiossa on eroja eri ammattiryhmien välillä. Tutkielman tuloksista kävi myös ilmi, että persoonallisuuspiirteet selittävät työuupumusta noin 20 prosenttia eli 80 prosenttia työuupumuksesta selittyy muilla tekijöillä. Tutkielman tulokset olivat hyvin samansuuntaisia aiemman tutkimustiedon kanssa. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten työhyvinvoinnista tarvitaan kuitenkin edelleen lisää tietoa, jotta työuupumuksen ennaltaehkäisyä olisi mahdollista kehittää oikeaan suuntaan.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Facebookin suljetusta ryhmästä. Vastauksia tuli varhaiskasvatuksen eri ammattilaisilta 855 kappaletta, joista lopullisiin analyyseihin otettiin mukaan 741 lomaketta. Kyselylomake rakentui kahdesta valmiista mittarista, joista toinen mittasi persoonallisuuspiirteitä ja toinen työuupumusta. Tutkittavat vastasivat kyselyyn anonyymisti. Kvantitatiivista aineistoa analysoitiin vertailemalla keskiarvoja ei-parametrisella Kruskal-Wallisin testillä. Selitysasteiden laskemiseksi tutkielmassa käytettiin regressioanalyysia.
Tutkielman tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset ovat pääosin sovinnollisia ja tunnollisia. Persoonallisuuspiirteiden vertailu ammattiryhmittäin osoitti, että erityisesti neuroottisuudessa ja ekstraversiossa on eroja eri ammattiryhmien välillä. Tutkielman tuloksista kävi myös ilmi, että persoonallisuuspiirteet selittävät työuupumusta noin 20 prosenttia eli 80 prosenttia työuupumuksesta selittyy muilla tekijöillä. Tutkielman tulokset olivat hyvin samansuuntaisia aiemman tutkimustiedon kanssa. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten työhyvinvoinnista tarvitaan kuitenkin edelleen lisää tietoa, jotta työuupumuksen ennaltaehkäisyä olisi mahdollista kehittää oikeaan suuntaan.