Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen ammattilaisten persoonallisuuspiirteiden yhteys työssä uupumiseen

Toivonen, Sofia (2021)

 
Avaa tiedosto
ToivonenSofia.pdf (714.3Kt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Toivonen, Sofia
2021

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-18
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104284048
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää määrällisin menetelmin, selittävätkö persoonallisuuspiirteet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kokemaa työuupumusta. Toisena tavoitteena oli selvittää, millaisia persoonallisuuspiirteitä varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on, ja eroavatko eri ammattiryhmien piirteet toisistaan. Tutkielman teoriatausta koostuu varhaiskasvatustoiminnan laadun sekä persoonallisuuspiirteiden ja työuupumuksen mallien määrittelystä.

Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Facebookin suljetusta ryhmästä. Vastauksia tuli varhaiskasvatuksen eri ammattilaisilta 855 kappaletta, joista lopullisiin analyyseihin otettiin mukaan 741 lomaketta. Kyselylomake rakentui kahdesta valmiista mittarista, joista toinen mittasi persoonallisuuspiirteitä ja toinen työuupumusta. Tutkittavat vastasivat kyselyyn anonyymisti. Kvantitatiivista aineistoa analysoitiin vertailemalla keskiarvoja ei-parametrisella Kruskal-Wallisin testillä. Selitysasteiden laskemiseksi tutkielmassa käytettiin regressioanalyysia.

Tutkielman tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset ovat pääosin sovinnollisia ja tunnollisia. Persoonallisuuspiirteiden vertailu ammattiryhmittäin osoitti, että erityisesti neuroottisuudessa ja ekstraversiossa on eroja eri ammattiryhmien välillä. Tutkielman tuloksista kävi myös ilmi, että persoonallisuuspiirteet selittävät työuupumusta noin 20 prosenttia eli 80 prosenttia työuupumuksesta selittyy muilla tekijöillä. Tutkielman tulokset olivat hyvin samansuuntaisia aiemman tutkimustiedon kanssa. Varhaiskasvatuksen ammattilaisten työhyvinvoinnista tarvitaan kuitenkin edelleen lisää tietoa, jotta työuupumuksen ennaltaehkäisyä olisi mahdollista kehittää oikeaan suuntaan.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access) [1862]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste