Saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella asuvien peruskoululaisten saamen kielen oppimismotivaatio koulussa
Mäkinen, Kirsi-Maria (2021)
Mäkinen, Kirsi-Maria
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104284092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104284092
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät motivoivat peruskouluikäisiä oppilaita opiskelemaan saamen kieltä koulussa silloin, kun asutaan saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella. Oppimismotivaatioon keskeisesti vaikuttavia tekijöitä ovat yksilön näkemys omasta onnistumismahdollisuudesta, kokemus tehtävän merkityksellisyydestä sekä tehtävän onnistumiseen liitetyt vaatimukset. Motivaatiolla on vahva yhteys oppilaan käsitykseen itsestään oppijana.
Tutkimuksen aineisto koostui 12 vapaamuotoisesta kirjoitelmasta, joiden tekijät olivat kirjoitushetkellä 6-14 vuotiaita. He opiskelivat pohjois-saamen kieltä perusopetusta täydentävänä opetuksena Helsingissä, Jyväskylässä ja Oulussa. Tutkimuksessani en tarkastellut motivaatiota suhteessa oppijoiden ikään tai sukupuoleen, sillä ne eivät ole tutkimukseni kannalta olennaisia tekijöitä. Iän ja sukupuolen mukaan ottaminen olisi saattanut myös vaarantaa oppilaiden anonymiteetin, sillä saamenkielen opiskelijamäärät ovat melko pienet.
Aineiston analyysi osoitti, että oppijoiden kirjoitelmista löytyi useita yhdistäviä pirteitä, joiden pohjalta oli luonteva muodostaa kuva tyypillisestä saamenkielen opiskelusta motivoituneesta peruskoululaisesta. Tutkimusaineiston perusteella yksilön oma uteliaisuus ja kiinnostus, myönteisten sosiaalisten kontaktien merkitys sekä kasvuympäristön ja perheen tarjoama tuki toimivat oppimismotivaatiota vahvistavina tekijöinä.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys on Steven Reissin motivaatioprofiili (RMP). Olen tarkastellut tutkimusaineistossani ilmeneviä Reissin motivaatioprofiilin mukaisia motiiveja ja niiden esiintymistä oppijoiden kokemuksissa kielen opiskelun mielekkyydestä. Hyväksynnän tarve, kunnian tarve, vahva uteliaisuusmotiivi, sosiaalisten kontaktien tarve, esteettisyyden arvostus sekä kilpailun ja voittamisen tarve olivat tutkimusaineistosta esiin nousseita motiiveja.
Tutkimuksen tulokset antavat suuntaa siitä, että myönteinen oppimisilmapiiri ja oppijan positiivinen suhtautuminen saamen kieleen tukevat oppimismotivaation kehitystä.
Tutkimuksen aineisto koostui 12 vapaamuotoisesta kirjoitelmasta, joiden tekijät olivat kirjoitushetkellä 6-14 vuotiaita. He opiskelivat pohjois-saamen kieltä perusopetusta täydentävänä opetuksena Helsingissä, Jyväskylässä ja Oulussa. Tutkimuksessani en tarkastellut motivaatiota suhteessa oppijoiden ikään tai sukupuoleen, sillä ne eivät ole tutkimukseni kannalta olennaisia tekijöitä. Iän ja sukupuolen mukaan ottaminen olisi saattanut myös vaarantaa oppilaiden anonymiteetin, sillä saamenkielen opiskelijamäärät ovat melko pienet.
Aineiston analyysi osoitti, että oppijoiden kirjoitelmista löytyi useita yhdistäviä pirteitä, joiden pohjalta oli luonteva muodostaa kuva tyypillisestä saamenkielen opiskelusta motivoituneesta peruskoululaisesta. Tutkimusaineiston perusteella yksilön oma uteliaisuus ja kiinnostus, myönteisten sosiaalisten kontaktien merkitys sekä kasvuympäristön ja perheen tarjoama tuki toimivat oppimismotivaatiota vahvistavina tekijöinä.
Tutkimukseni teoreettinen viitekehys on Steven Reissin motivaatioprofiili (RMP). Olen tarkastellut tutkimusaineistossani ilmeneviä Reissin motivaatioprofiilin mukaisia motiiveja ja niiden esiintymistä oppijoiden kokemuksissa kielen opiskelun mielekkyydestä. Hyväksynnän tarve, kunnian tarve, vahva uteliaisuusmotiivi, sosiaalisten kontaktien tarve, esteettisyyden arvostus sekä kilpailun ja voittamisen tarve olivat tutkimusaineistosta esiin nousseita motiiveja.
Tutkimuksen tulokset antavat suuntaa siitä, että myönteinen oppimisilmapiiri ja oppijan positiivinen suhtautuminen saamen kieleen tukevat oppimismotivaation kehitystä.