Liiketoiminnan luominen API-ekosysteemeissä
Saari, Eveliina (2021)
Saari, Eveliina
2021
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104284081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104284081
Tiivistelmä
Ohjelmointirajapintojen (engl. Application programming interface) eli APIen hyödyntäminen teknologisena ratkaisuna ei ole uusi asia, mutta niiden potentiaalia liiketoiminnan mahdollistajana liiketoiminnallisissa ekosysteemeissä on alettu hyödyntämään kunnolla vasta viime aikoina. Koska API-ekosysteemejä ja niiden liiketoimintaa koskevien vertaisarvioitujen tutkimusten määrä on vielä vähäistä ja API-ekosysteemien luominen voi vaatia yrityksiltä suuriakin strategisia muutoksia liiketoiminnassa, on tutkimuksen tekeminen APIen liiketoiminnallisista hyödyistä tärkeää.
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli tutkia API-ekosysteemien arvonluontia ja liiketoimintaa. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena olemassa olevan kirjallisuuden perusteella tarkastelemalla avoimen pankkitoiminnan muodostamaa API-ekosysteemiä. Työkaluna avoimen pankkitoiminnan liiketoiminnan ja arvonluonnin tarkastelussa hyödynnettiin liiketoimintamalli-canvasta (engl. The Business model canvas).
Avoimen pankkitoiminnan ekosysteemin tarkastelussa pääpaino on Euroopan Unionin toisen maksupalveludirektiivin (Payment Services Directive 2) eli PSD2:n aiheuttamassa pankkitoiminnan muutoksessa. Muutoksen myötä kolmannet palveluntarjoajat saavat tarjota maksupalveluita pankkien tarjoamien APIen avulla vapaammin kuin aiemmin. PSD2:n mukaisia maksupalveluita ovat maksutoimeksiantopalvelut, tilitietopalvelut ja maksukorttien liikkeeseenlasku.
Kolmannet palveluntarjoajat voivat olla finanssiteknologiaan perehtyneitä fintech-palveluntarjoajia, jotka tuottavat avoimeen pankkitoimintaan vaadittavan teknologian itse. Ekosysteemin osapuolet voivat hyödyntää teknologisten ratkaisujen kehityksessä myös teknisiä palveluntarjoajia. Pankit, kolmannen palveluntarjoajat tai fintech-palveluntarjoajat sekä tekniset palveluntarjoajat ovat osa arvoketjuja, joissa uusien innovatiivisten palveluiden ja tuotteiden kehitys lisää asiakkaiden kiinnostusta ja johtaa lisääntyvään asiakasdataan. Asiakasdatan analysoinnilla voidaan kehittää paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavia palveluita ja tuotteita.
Tutkimuksen avulla ymmärrettiin, että API-hyödyntäjän ja -tarjoajan suhteen laatu on koko API-ekosysteemin liiketoiminnan lähtökohta. Toimivan API-ekosysteemin arvonluonti ja liiketoimintamahdollisuudet voidaan jakaa kolmeen näkökulmaan: yhteistyö ekosysteemissä, teknologisuus ja strateginen liiketoiminta. Osapuolet voivat luoda APIen avulla yhdessä arvoa itselleen, muille ekosysteemin toimijoille ja loppuasiakkaille. Parempien teknologisten ratkaisujen myötä API-ekosysteemit voivat tarjota asiakasarvoa lisääviä innovatiivisia palveluita. Kehittyneemmät palvelut synnyttävät kilpailua markkinoilla, mikä lisää liiketoiminnallisten strategioiden kehityksen merkitystä. Ekosysteemin osapuolten strategiat uusien tulovirtojen hankkimiseksi voivat luoda arvoa koko ekosysteemille.
Liiketoimintamalli-canvaksen avulla pystyttiin syventämään API-ekosysteemien liiketoiminnallisten elementtien tarkastelua, mikä mahdollisti myös paremman liiketoiminnan kokonaiskuvan ymmärtämisen. Tutkimuksen avulla lukija voi kartuttaa tietoa API-ekosysteemien liiketoimintamahdollisuuksista. Using application programming interface, API, as a technical solution is not a new thing but their potential as a business enabler in business ecosystems has only recently begun being properly utilized. Doing research of API’s business benefits is important because creating API ecosystems can demand big strategic changes from companies and the number of peer reviewed studies of API ecosystems and their business possibilities is still limited.
Objective of this study was to investigate value creation and business opportunities in API ecosystems. Study was carried out as a literature review based on existing literature by investigating API ecosystem created by open banking. The business model canvas was utilized as a tool to review business and value creation in open banking.
The review of open banking focuses mainly on the change of banking caused by Europe Union’s Payment Services Directive 2, PSD2. Due to the PSD2’s changes third party providers can provide payment services more freely than before via APIs provided by banks. Payment services regulated by PSD2 are payment initiation services, account information services, and services to issue card-based payment instruments.
Third-party providers can be financial technology focused fintech companies that are producing open banking solutions by themselves. Parties in ecosystems can also utilize technical service providers to develop solutions. Banks, third-party providers or fintech companies, and technical service providers are part of the value chain where development of new innovative services and products increase interest of customers and lead to increased amount of customer data. By analyzing the customer data, development of services and products can be further improved to meet customer needs better.
Study helped to understand that the quality of the API provider and the API consumer relationship is meaningful for the business of the whole API ecosystem. Value creation and business possibilities in a functioning API ecosystem can be divided into three perspectives: cooperation in the ecosystem, technology, and strategic business. Ecosystem’s parties can create value together for themselves, for other parties in the ecosystem, and for the end customers. With more advanced technical solutions, API ecosystems can provide innovative services that increase customer value. Better services create competition within the market which increases importance of companies’ business strategies. Ecosystem’s parties' strategies, which create new revenue streams, can create value to whole ecosystem.
The business model canvas was able to deepen the examination of the business elements of API ecosystems which in turn enabled better understanding of the overall picture of API ecosystems’ business. The study helps the reader to increase knowledge of API ecosystem’s business opportunities
Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli tutkia API-ekosysteemien arvonluontia ja liiketoimintaa. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena olemassa olevan kirjallisuuden perusteella tarkastelemalla avoimen pankkitoiminnan muodostamaa API-ekosysteemiä. Työkaluna avoimen pankkitoiminnan liiketoiminnan ja arvonluonnin tarkastelussa hyödynnettiin liiketoimintamalli-canvasta (engl. The Business model canvas).
Avoimen pankkitoiminnan ekosysteemin tarkastelussa pääpaino on Euroopan Unionin toisen maksupalveludirektiivin (Payment Services Directive 2) eli PSD2:n aiheuttamassa pankkitoiminnan muutoksessa. Muutoksen myötä kolmannet palveluntarjoajat saavat tarjota maksupalveluita pankkien tarjoamien APIen avulla vapaammin kuin aiemmin. PSD2:n mukaisia maksupalveluita ovat maksutoimeksiantopalvelut, tilitietopalvelut ja maksukorttien liikkeeseenlasku.
Kolmannet palveluntarjoajat voivat olla finanssiteknologiaan perehtyneitä fintech-palveluntarjoajia, jotka tuottavat avoimeen pankkitoimintaan vaadittavan teknologian itse. Ekosysteemin osapuolet voivat hyödyntää teknologisten ratkaisujen kehityksessä myös teknisiä palveluntarjoajia. Pankit, kolmannen palveluntarjoajat tai fintech-palveluntarjoajat sekä tekniset palveluntarjoajat ovat osa arvoketjuja, joissa uusien innovatiivisten palveluiden ja tuotteiden kehitys lisää asiakkaiden kiinnostusta ja johtaa lisääntyvään asiakasdataan. Asiakasdatan analysoinnilla voidaan kehittää paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavia palveluita ja tuotteita.
Tutkimuksen avulla ymmärrettiin, että API-hyödyntäjän ja -tarjoajan suhteen laatu on koko API-ekosysteemin liiketoiminnan lähtökohta. Toimivan API-ekosysteemin arvonluonti ja liiketoimintamahdollisuudet voidaan jakaa kolmeen näkökulmaan: yhteistyö ekosysteemissä, teknologisuus ja strateginen liiketoiminta. Osapuolet voivat luoda APIen avulla yhdessä arvoa itselleen, muille ekosysteemin toimijoille ja loppuasiakkaille. Parempien teknologisten ratkaisujen myötä API-ekosysteemit voivat tarjota asiakasarvoa lisääviä innovatiivisia palveluita. Kehittyneemmät palvelut synnyttävät kilpailua markkinoilla, mikä lisää liiketoiminnallisten strategioiden kehityksen merkitystä. Ekosysteemin osapuolten strategiat uusien tulovirtojen hankkimiseksi voivat luoda arvoa koko ekosysteemille.
Liiketoimintamalli-canvaksen avulla pystyttiin syventämään API-ekosysteemien liiketoiminnallisten elementtien tarkastelua, mikä mahdollisti myös paremman liiketoiminnan kokonaiskuvan ymmärtämisen. Tutkimuksen avulla lukija voi kartuttaa tietoa API-ekosysteemien liiketoimintamahdollisuuksista.
Objective of this study was to investigate value creation and business opportunities in API ecosystems. Study was carried out as a literature review based on existing literature by investigating API ecosystem created by open banking. The business model canvas was utilized as a tool to review business and value creation in open banking.
The review of open banking focuses mainly on the change of banking caused by Europe Union’s Payment Services Directive 2, PSD2. Due to the PSD2’s changes third party providers can provide payment services more freely than before via APIs provided by banks. Payment services regulated by PSD2 are payment initiation services, account information services, and services to issue card-based payment instruments.
Third-party providers can be financial technology focused fintech companies that are producing open banking solutions by themselves. Parties in ecosystems can also utilize technical service providers to develop solutions. Banks, third-party providers or fintech companies, and technical service providers are part of the value chain where development of new innovative services and products increase interest of customers and lead to increased amount of customer data. By analyzing the customer data, development of services and products can be further improved to meet customer needs better.
Study helped to understand that the quality of the API provider and the API consumer relationship is meaningful for the business of the whole API ecosystem. Value creation and business possibilities in a functioning API ecosystem can be divided into three perspectives: cooperation in the ecosystem, technology, and strategic business. Ecosystem’s parties can create value together for themselves, for other parties in the ecosystem, and for the end customers. With more advanced technical solutions, API ecosystems can provide innovative services that increase customer value. Better services create competition within the market which increases importance of companies’ business strategies. Ecosystem’s parties' strategies, which create new revenue streams, can create value to whole ecosystem.
The business model canvas was able to deepen the examination of the business elements of API ecosystems which in turn enabled better understanding of the overall picture of API ecosystems’ business. The study helps the reader to increase knowledge of API ecosystem’s business opportunities