Sinisen meren strategian ja kilpailustrategian yhteys : Kilpailustrategian merkitys sinisen meren strategiassa
Nykänen, Emma (2021)
Nykänen, Emma
2021
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273914
Tiivistelmä
Perinteinen strategia-ajattelu pohjautuu kilpailuedun tavoittelemiseen ja kilpailun päihittämiseen. Sinisen meren strategia on uusi strategiamalli, jonka mukaan uudesta markkinasta voi tehdä täysin kilpailuttoman. Vaikka sinisen meren strategiassa nähdään merkittäviä mahdollisuuksia yritysten tuottavuuden ja kasvun kannalta, aihe vaatii vielä tutkimusta. Tämän työn tavoitteena on selvittää sinisen meren strategian ja perinteisen kilpailustrategian välisiä eroja sekä tutkia, mikä kilpailustrategian merkitys on sinisen meren strategiassa. Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi kilpailustrategiamallia, joka pohjautuu geneerisiin strategioihin. Kilpailustrategioiden osuudessa käsitellään lisäksi geneerisistä strategioista sovellettuja strategiamalleja, joista tärkein työn kannalta on hybridistrategia. Teoriaosuudessa perehdytään lisäksi sinisen meren strategiaan ja käsitellään aiheeseen liittyen arvoinnovaatiota sekä käytännön työkaluja sinisen meren muodostamiseen. Sinisen meren strategiaa käsitellään lisäksi aiheen keräämän kritiikin kannalta.
Tutkimusosuus koostuu neljästä case-tutkimuksesta, joita tarkastellaan sekä kilpailu- että sinisen meren strategian näkökulmasta. Tutkimuksen perusteella tarkastellaan sinisen meren strategian onnistumista case-tutkimuksissa sekä kilpailustrategian merkitystä sinisen meren strategiassa. Tutkimustulokset on taulukoitu tutkimusosuuteen. Selkeimmäksi eroksi kilpailustrategian ja sinisen meren strategian välillä voidaan todeta kilpailun merkitys strategiassa. Kilpailustrategian merkitys sinisen meren strategiassa ei tuota yhtä yhtenäistä johtopäätöstä, mutta aiheesta saadaan case-tutkimusten pohjalta erillisiä tuloksia. Kilpailustrategia voidaan todeta tarpeelliseksi yrityksille, jotka ovat siirtymässä punaisesta merestä siniseen eli luomassa sinisen meren kilpailulliselta toimialalta. Kilpailustrategia voidaan myös todeta tarpeelliseksi, kun sininen meri muuttuu punaiseksi eli kilpailulliseksi, jos uutta sinistä merta ei luoda. Kilpailustrategiaa tarvitaan tutkimuksen perusteella lisäksi tapauksissa, joissa sinisen meren muodostaminen jää vajavaiseksi eikä tee kilpailua merkityksettömäksi. Kilpailustrategia voi case- tutkimusten perusteella myös sisältyä sinisen meren strategiaan. Sinisen meren strategiaa voidaan kuvailla pitkän tähtäimen strategiana, joka tarvitsee tuekseen lyhyen tähtäimen kilpailustrategioita. Kilpailustrategioita on lisäksi mahdollista soveltaa yksittäisissä toiminnoissa toteuttaen samalla sinisen meren strategiaa kokonaisvaltaisena strategiana.
Teoriaosuudessa käsitellään aluksi kilpailustrategiamallia, joka pohjautuu geneerisiin strategioihin. Kilpailustrategioiden osuudessa käsitellään lisäksi geneerisistä strategioista sovellettuja strategiamalleja, joista tärkein työn kannalta on hybridistrategia. Teoriaosuudessa perehdytään lisäksi sinisen meren strategiaan ja käsitellään aiheeseen liittyen arvoinnovaatiota sekä käytännön työkaluja sinisen meren muodostamiseen. Sinisen meren strategiaa käsitellään lisäksi aiheen keräämän kritiikin kannalta.
Tutkimusosuus koostuu neljästä case-tutkimuksesta, joita tarkastellaan sekä kilpailu- että sinisen meren strategian näkökulmasta. Tutkimuksen perusteella tarkastellaan sinisen meren strategian onnistumista case-tutkimuksissa sekä kilpailustrategian merkitystä sinisen meren strategiassa. Tutkimustulokset on taulukoitu tutkimusosuuteen. Selkeimmäksi eroksi kilpailustrategian ja sinisen meren strategian välillä voidaan todeta kilpailun merkitys strategiassa. Kilpailustrategian merkitys sinisen meren strategiassa ei tuota yhtä yhtenäistä johtopäätöstä, mutta aiheesta saadaan case-tutkimusten pohjalta erillisiä tuloksia. Kilpailustrategia voidaan todeta tarpeelliseksi yrityksille, jotka ovat siirtymässä punaisesta merestä siniseen eli luomassa sinisen meren kilpailulliselta toimialalta. Kilpailustrategia voidaan myös todeta tarpeelliseksi, kun sininen meri muuttuu punaiseksi eli kilpailulliseksi, jos uutta sinistä merta ei luoda. Kilpailustrategiaa tarvitaan tutkimuksen perusteella lisäksi tapauksissa, joissa sinisen meren muodostaminen jää vajavaiseksi eikä tee kilpailua merkityksettömäksi. Kilpailustrategia voi case- tutkimusten perusteella myös sisältyä sinisen meren strategiaan. Sinisen meren strategiaa voidaan kuvailla pitkän tähtäimen strategiana, joka tarvitsee tuekseen lyhyen tähtäimen kilpailustrategioita. Kilpailustrategioita on lisäksi mahdollista soveltaa yksittäisissä toiminnoissa toteuttaen samalla sinisen meren strategiaa kokonaisvaltaisena strategiana.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8344]