Toimittajan ja asiantuntijan viestintätavoitteet sekä tiedon ja epävarmuuden hallinnan strategiat kriisitilanteessa
Lohi, Liinu (2021)
Lohi, Liinu
2021
Viestinnän maisteriohjelma - Master's Programme in Speech Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104284045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104284045
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on tarkastella sitä, miten toimittajat ja asiantuntijat kuvaavat viestintätavoitteitaan ja -strategioitaan kriisitilanteessa. Tutkielman pyrkii kuvaamaan, millaisia viestintätavoitteita toimittaja-asiantuntijasuhteessa kriisin aikana ilmenee ja miten osapuolet pyrkivät saavuttamaan tavoitteitaan erilaisten viestintästrategioiden avulla. Tutkielmassa tarkastellaan viestintästrategioita epävarmuuden vähentämisen ja yksityisyyden hallinnan teorioiden avulla. Teorioita sovelletaan ensimmäistä kertaa toimittaja-asiantuntijasuhteeseen, jonka toimintaympäristönä on maailmanlaajuinen koronaviruspandemia (COVID-19) vuosina 2019–2021.
Tutkielman aineisto kerättiin laadullisin tutkimusmenetelmin haastattelemalla koronaviruspandemian aikana toimineita suomalaisia toimittajia ja asiantuntijoita. Haastateltavia oli yhteensä 11, joista viisi olivat suomalaisia päämedioita edustavia toimittajia ja toimituksen esimiehiä ja kuusi kriisin asiantuntijoita, kuten viranomaisia, virkamiehiä, virologeja sekä sosiaali- ja terveydenalan asiantuntijoita. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä abduktiivista päättelyä.
Tutkielman tulokset osoittavat, että pandemiatilanteessa toimittajien ja asiantuntijoiden vuorovaikutuksessa ilmenee tehtävä- ja suhdetavoitteita, joita he saavuttavat vuorovaikutuksen avulla. Tehtävätavoitteet tukivat aiempia käsityksiä toimittajien ja asiantuntijoiden erilaisista ammatti- identiteeteistä ja vastuista. Suhdetavoitteet koskivat merkityksellisten yhteistyösuhteiden luomista toimittajien ja asiantuntijoiden kesken. Tulokset osoittavat, että kriisin aiheuttama epävarmuus oli yhteydessä siihen, miten vuorovaikutussuhteita luotiin pandemiatilanteessa. Tuloksista ilmenee, että tiedon hallinnasta neuvoteltiin, tiedon jakaminen koettiin vastavuoroiseksi ja erityisesti toimittajien laaja tietämys kriisitilanteesta oli merkityksellistä tiedon jakamisen kannalta toimittajien ja asiantuntijoiden vuorovaikutuksessa kriisin aikana.
Avainsanat: ammatillinen vuorovaikutussuhde, asiantuntija, epävarmuuden vähentäminen, koronaviruspandemia, kriisi, tiedon hallinta, toimittaja, toimittaja-asiantuntijasuhde, viestintästrategiat, viestintätavoitteet, yhteistyösuhde
Tämän julkaisun alkuperäisyys on tarkistettu Turnitin OriginalityCheck -ohjelmalla.
Tutkielman aineisto kerättiin laadullisin tutkimusmenetelmin haastattelemalla koronaviruspandemian aikana toimineita suomalaisia toimittajia ja asiantuntijoita. Haastateltavia oli yhteensä 11, joista viisi olivat suomalaisia päämedioita edustavia toimittajia ja toimituksen esimiehiä ja kuusi kriisin asiantuntijoita, kuten viranomaisia, virkamiehiä, virologeja sekä sosiaali- ja terveydenalan asiantuntijoita. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä abduktiivista päättelyä.
Tutkielman tulokset osoittavat, että pandemiatilanteessa toimittajien ja asiantuntijoiden vuorovaikutuksessa ilmenee tehtävä- ja suhdetavoitteita, joita he saavuttavat vuorovaikutuksen avulla. Tehtävätavoitteet tukivat aiempia käsityksiä toimittajien ja asiantuntijoiden erilaisista ammatti- identiteeteistä ja vastuista. Suhdetavoitteet koskivat merkityksellisten yhteistyösuhteiden luomista toimittajien ja asiantuntijoiden kesken. Tulokset osoittavat, että kriisin aiheuttama epävarmuus oli yhteydessä siihen, miten vuorovaikutussuhteita luotiin pandemiatilanteessa. Tuloksista ilmenee, että tiedon hallinnasta neuvoteltiin, tiedon jakaminen koettiin vastavuoroiseksi ja erityisesti toimittajien laaja tietämys kriisitilanteesta oli merkityksellistä tiedon jakamisen kannalta toimittajien ja asiantuntijoiden vuorovaikutuksessa kriisin aikana.
Avainsanat: ammatillinen vuorovaikutussuhde, asiantuntija, epävarmuuden vähentäminen, koronaviruspandemia, kriisi, tiedon hallinta, toimittaja, toimittaja-asiantuntijasuhde, viestintästrategiat, viestintätavoitteet, yhteistyösuhde
Tämän julkaisun alkuperäisyys on tarkistettu Turnitin OriginalityCheck -ohjelmalla.