The value of micro-credentials for higher education students
Kukkonen, Arttu (2021)
Kukkonen, Arttu
2021
Tietojohtamisen DI-ohjelma - Master's Programme in Information and Knowledge Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104284011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104284011
Tiivistelmä
Student population is diversifying, which has increased the need for more flexible and personalized learning paths. Micro-credentials have been considered one of the enablers of these personalized learning opportunities. Micro-credentials have been studied from perspectives of professionals and employers, but students’ point of view has been missing. This thesis is meant to fill this research gap.
The objective of this thesis is to study if higher education students perceive that micro-credentials offer value to them. Finding out the perceived value of the users is important, as technologies which are perceived to offer low value are adopted more slowly and not as widely than technologies which are perceived to offer high value.
Expectancy-value theory was chosen as the theoretical framework to examine the value of micro-credentials, as it enables breaking down the value into smaller examinable constructs. Data for the research was gathered by conducting in-depth interviews with nineteen higher education students from Tampere University.
The results of the study indicate that higher education students perceive many ways how, and situations where, micro-credentials can be useful to them. Micro-credentials were perceived to create value in searching for work and in verifying skills and competences.
Generally, students perceived they possess either adequate or good skills to use micro-credentials and perceived the costs of using micro-credentials as small. These results indicate that micro-credential adoption among higher education students likely is not due to these factors.
The most important finding is that students perceived that general lack of awareness and appreciation of micro-credentials, especially from industry, significantly decreases the value of micro-credentials to them. This decreased value can slow down the speed and rate of adoption of micro-credentials among higher education students, unless dealt with accordingly. Opiskelijakanta on monimuotoutumassa, mikä on lisännyt tarvetta joustavammille ja räätälöitävämmille oppipoluille. Mikrokredentiaaleja pidetään yhtenä räätälöitävien oppimismahdollisuuksien mahdollistajana. Mikrokredentiaaleja on tutkittu valmistuneiden ammattilaisten sekä työnantajien näkökulmasta, mutta opiskelijoiden näkökulma on puuttunut. Tämän diplomityön on tarkoitus paikata tätä aukkoa tutkimuksessa.
Tämän diplomityön tavoitteena oli tutkia kokevatko korkeakouluopiskelijat mikrokredentiaalien tarjoavan arvoa heille. Käyttäjien havaitun arvon selvittäminen on tärkeää, sillä teknologiat, joiden havaitaan tarjoavan vähän arvoa, otetaan käyttöön hitaammin eikä yhtä laajasti kuin teknologiat, joiden havaitaan tarjoavan paljon arvoa.
Korkeakouluopiskelijoiden havaittu arvon tutkimiseksi teoreettiseksi viitekehykseksi valittiin Expectancy-value theory, jonka avulla havaittu arvo voidaan pilkkoa pienempiin tarkasteltaviin osiin. Tietoa tutkimusta varten kerättiin haastattelemalla yhdeksäätoista korkeakouluopiskelijaa Tampereen yliopistosta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että korkeakouluopiskelijat havaitsivat useita tapoja sekä tilanteita, joissa mikrokredentiaalit olisivat heille hyödyllisiä. Mikrokredentiaalien havaittiin tuottavan arvoa eniten työnhakutilanteissa sekä taitojen ja kompetenssien verifioinnissa.
Yleisesti opiskelijat kokivat, että he omistavat joko tyydyttävät tai hyvät taidot käyttää mikrokredentiaaleja ja eivätkä kokeneet mikrokredentiaalien käyttämisen vievän vain vähän resursseja. Nämä tulokset indikoivat, että korkeakouluopiskelijoiden mikrokredentiaalien käyttöönotto ei todennäköisesti jää kiinni näistä tekijöistä.
Tärkein löydös oli se, että opiskelijat kokivat, että yleinen tietoisuuden sekä arvostuksen puute mikrokredentiaaleja kohtaan, etenkin yritysten puolesta, heikentää merkittävästi mikrokredentiaalien arvoa heille. Tämä heikentynyt arvo voi hidastaa mikrokredentiaalien käyttöönoton nopeutta ja laajuutta korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa, ellei siihen puututa.
The objective of this thesis is to study if higher education students perceive that micro-credentials offer value to them. Finding out the perceived value of the users is important, as technologies which are perceived to offer low value are adopted more slowly and not as widely than technologies which are perceived to offer high value.
Expectancy-value theory was chosen as the theoretical framework to examine the value of micro-credentials, as it enables breaking down the value into smaller examinable constructs. Data for the research was gathered by conducting in-depth interviews with nineteen higher education students from Tampere University.
The results of the study indicate that higher education students perceive many ways how, and situations where, micro-credentials can be useful to them. Micro-credentials were perceived to create value in searching for work and in verifying skills and competences.
Generally, students perceived they possess either adequate or good skills to use micro-credentials and perceived the costs of using micro-credentials as small. These results indicate that micro-credential adoption among higher education students likely is not due to these factors.
The most important finding is that students perceived that general lack of awareness and appreciation of micro-credentials, especially from industry, significantly decreases the value of micro-credentials to them. This decreased value can slow down the speed and rate of adoption of micro-credentials among higher education students, unless dealt with accordingly.
Tämän diplomityön tavoitteena oli tutkia kokevatko korkeakouluopiskelijat mikrokredentiaalien tarjoavan arvoa heille. Käyttäjien havaitun arvon selvittäminen on tärkeää, sillä teknologiat, joiden havaitaan tarjoavan vähän arvoa, otetaan käyttöön hitaammin eikä yhtä laajasti kuin teknologiat, joiden havaitaan tarjoavan paljon arvoa.
Korkeakouluopiskelijoiden havaittu arvon tutkimiseksi teoreettiseksi viitekehykseksi valittiin Expectancy-value theory, jonka avulla havaittu arvo voidaan pilkkoa pienempiin tarkasteltaviin osiin. Tietoa tutkimusta varten kerättiin haastattelemalla yhdeksäätoista korkeakouluopiskelijaa Tampereen yliopistosta.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että korkeakouluopiskelijat havaitsivat useita tapoja sekä tilanteita, joissa mikrokredentiaalit olisivat heille hyödyllisiä. Mikrokredentiaalien havaittiin tuottavan arvoa eniten työnhakutilanteissa sekä taitojen ja kompetenssien verifioinnissa.
Yleisesti opiskelijat kokivat, että he omistavat joko tyydyttävät tai hyvät taidot käyttää mikrokredentiaaleja ja eivätkä kokeneet mikrokredentiaalien käyttämisen vievän vain vähän resursseja. Nämä tulokset indikoivat, että korkeakouluopiskelijoiden mikrokredentiaalien käyttöönotto ei todennäköisesti jää kiinni näistä tekijöistä.
Tärkein löydös oli se, että opiskelijat kokivat, että yleinen tietoisuuden sekä arvostuksen puute mikrokredentiaaleja kohtaan, etenkin yritysten puolesta, heikentää merkittävästi mikrokredentiaalien arvoa heille. Tämä heikentynyt arvo voi hidastaa mikrokredentiaalien käyttöönoton nopeutta ja laajuutta korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa, ellei siihen puututa.