Kirjallisuuskatsaus Big Five - persoonallisuuspiirteiden yhteydestä opintomenestykseen
Mattila, Anni (2021)
Mattila, Anni
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273815
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli tarkastella ja koota yhteen viimeaikaisia persoonallisuuden ja opintomenestyksen yhteyttä käsitteleviä tutkimuksia. Persoonallisuuden määrittelyyn käytettiin viiden faktorin mallia, mikä jakaa persoonallisuuden viiteen pääpiirteeseen: tunnollisuus, sovinnollisuus, ekstraversio, neuroottisuus ja avoimuus kokemuksille. Opintomenestys on yksilön koulutuspolkuja ja tulevaisuutta määrittävä tekijä, minkä takia opintomenestykseen vaikuttavia tekijöitä on tärkeä tutkia ja tunnistaa. Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen lopullinen aineisto koostui kymmenestä vertaisarvioidusta kvantitatiivisesta tutkimuksesta, joiden haku toteutettiin kolmessa eri tietokannassa maaliskuun 2021 aikana. Aineiston luokittelun apuna käytettiin deduktiivista sisällönanalyysia. Tulokset viittaavat tunnollisuuden keskeiseen merkitykseen opintomenestyksen ennustajana. Korkeasti tunnolliset saavat systemaattisesti parempia arvosanoja. Myös sovinnollisuus ja avoimuus näyttävät olevan jokseenkin yhteydessä korkeampiin arvosanoihin. Sen sijaan neuroottisuus ja ekstraversio näyttävät ennustavan heikompaa opintomenestystä. Yksilön henkilökohtaisia ominaisuuksia, kuten persoonallisuutta tutkittaessa on tärkeää muistaa, että mikään yksi tekijä tai piirre ei yksinään määritä yksilön toimintaa tai tässä tapauksessa arvosanoja.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9039]