[Title Redacted per Order of the O5 Council]: Horror and the Uncanny in the Works of the SCP Wiki
Nieminen, Riikka (2021)
Nieminen, Riikka
2021
Englannin kielen ja kirjallisuuden maisteriohjelma - Master's Programme in English Language and Literature
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273841
Tiivistelmä
Horror fiction is a genre that often defies classification in its variety and means of production. Especially new media horror, or online horror, is subversive and at the cutting edge of new technology. Horror and the uncanny are concepts that are closely connected, and the SCP Wiki is no exception: SCP articles describe objects and entities that have different kinds of supernatural properties that have been acquired by the SCP Foundation, a secret organization dedicated to protecting the world from anomalies. The Foundation is the subject of the SCP Wiki – a collaborative creative writing project that has been in operation since 2007 and has to date produced thousands of texts. In this thesis, I will examine the works of the SCP Wiki and the connection of horror and the uncanny, through the lens of the concepts of networked spectrality, the register of scientific writing as a tool in construction of horror and forms of new media horror such as creepypasta and unfiction.
Starting from the traditional, in chapter 2 this thesis will explore horror and its traditions and connections to Freud’s concept of the uncanny, as well as the register of scientific writing. Next, in chapter 3 we will move onto the subject matter itself – the works of the SCP Wiki – and the science of the supernatural in horror literature. Finally, chapter 4 will cover the concept of digital horror and the ‘spectral’ nature of new media horror with the concept of networked spectrality, a framework that addresses the change from ‘traditional’ horror (‘hauntings’ as singular and personal) to new media horror (‘hauntings’ as collective and interactive), and its relationship with the uncanny as a literary device. . The primary material will consist of eight SCP entries among the highest rated entries of all time, that exemplify prototypical features of what SCPs are. The aim of this thesis is to analyse how the texts of the Wiki construct horror using the conventions of the horror genre, the uncanny, realism, online-based publishing, reader participation and the register and conventions of scientific research. Kauhufiktio on genre, joka usein uhmaa luokittelua monimuotoisuutensa ja tuotantovälineidensä osalta. Erityisesti uusi mediakauhu tai online-kauhu uhmaa perinteitä ja on hyödyntää uusinta teknologiaa. Kauhu ja uncanny (häiritsevyys, epämukavuutta herättävä) ovat käsitteitä, jotka liittyvät läheisesti toisiinsa, eikä SCP Wiki ole poikkeus: SCP-artikkelit kuvaavat esineitä ja entiteettejä, joilla on erilaisia yliluonnollisia ominaisuuksia. SCP-säätiö (the SCP Foundation) on fiktiivinen salainen organisaatio, joka omistautunut suojelemaan ihmiskuntaa yliluonnollisilta ilmiöiltä. Säätiö on SCP Wikin, luovan kirjoittamisen yhteistyöprojektin aihe, joka on ollut toiminnassa vuodesta 2007 ja on tähän mennessä tuottanut tuhansia tekstejä. Tässä tutkielmassa tarkastelen SCP Wikin teoksia sekä kauhun ja uncannyn yhteyttä verkostoituneen spektrisyyden (networked spectrality) käsitteiden linssin läpi, tieteellisen kirjoittamisen rekisteriä kauhun rakentamisen välineenä ja uuden mediakauhun muotoja, kuten creepypastaa ja sekä epäfiktiota (unfiction).
Aloittaen perinteistä, luvussa 2 tutkin kauhua ja sen perinteitä ja yhteyksiä Freudin käsitykseen häiritsevyydestä sekä tieteellisen kirjoittamisen rekisteriin. Seuraavaksi luvussa 3 siirryn itse aiheeseen – SCP Wikin teoksiin – ja yliluonnollisen tieteellistämiseen kauhukirjallisuudessa. Lopuksi luvussa 4 käsittelen digitaalisen kauhun käsitettä ja online-kauhun "spektrisyyttä" verkostoituneen spektrisyyden avulla, joka käsittelee muutosta "perinteisestä" kauhusta (’kummittelut’ yhtenäisenä ja henkilökohtaisena) uuteen mediakauhuun (’kummittelut’ kollektiivina ja interaktiivisena) ja sen suhdetta Freudin häiritsevyyden käsitteeseen. Ensisijainen materiaali koostuu kahdeksasta SCP- artikkelista kaikkien aikojen parhaiten arvioitujen artikkelien joukosta, jotka havainnollistavat prototyyppisiä piirteitä siitä, mitä SCP-artikkelit ovet. Tutkielman tavoitteena on analysoida, miten Wikin tekstit rakentavat kauhua käyttämällä kauhugenren konventioita, häiritsevyyttä, realismia, verkkojulkaisun mahdollisuuksia, lukijaosallistumista sekä tieteellisen tutkimuksen rekisteriä ja konventioita.
Starting from the traditional, in chapter 2 this thesis will explore horror and its traditions and connections to Freud’s concept of the uncanny, as well as the register of scientific writing. Next, in chapter 3 we will move onto the subject matter itself – the works of the SCP Wiki – and the science of the supernatural in horror literature. Finally, chapter 4 will cover the concept of digital horror and the ‘spectral’ nature of new media horror with the concept of networked spectrality, a framework that addresses the change from ‘traditional’ horror (‘hauntings’ as singular and personal) to new media horror (‘hauntings’ as collective and interactive), and its relationship with the uncanny as a literary device. . The primary material will consist of eight SCP entries among the highest rated entries of all time, that exemplify prototypical features of what SCPs are. The aim of this thesis is to analyse how the texts of the Wiki construct horror using the conventions of the horror genre, the uncanny, realism, online-based publishing, reader participation and the register and conventions of scientific research.
Aloittaen perinteistä, luvussa 2 tutkin kauhua ja sen perinteitä ja yhteyksiä Freudin käsitykseen häiritsevyydestä sekä tieteellisen kirjoittamisen rekisteriin. Seuraavaksi luvussa 3 siirryn itse aiheeseen – SCP Wikin teoksiin – ja yliluonnollisen tieteellistämiseen kauhukirjallisuudessa. Lopuksi luvussa 4 käsittelen digitaalisen kauhun käsitettä ja online-kauhun "spektrisyyttä" verkostoituneen spektrisyyden avulla, joka käsittelee muutosta "perinteisestä" kauhusta (’kummittelut’ yhtenäisenä ja henkilökohtaisena) uuteen mediakauhuun (’kummittelut’ kollektiivina ja interaktiivisena) ja sen suhdetta Freudin häiritsevyyden käsitteeseen. Ensisijainen materiaali koostuu kahdeksasta SCP- artikkelista kaikkien aikojen parhaiten arvioitujen artikkelien joukosta, jotka havainnollistavat prototyyppisiä piirteitä siitä, mitä SCP-artikkelit ovet. Tutkielman tavoitteena on analysoida, miten Wikin tekstit rakentavat kauhua käyttämällä kauhugenren konventioita, häiritsevyyttä, realismia, verkkojulkaisun mahdollisuuksia, lukijaosallistumista sekä tieteellisen tutkimuksen rekisteriä ja konventioita.