Oppimisen ja osaamisen arviointi poikkeusolojen aikana keväällä 2020
Luoma, Helmiina (2021)
Luoma, Helmiina
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273878
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, millaista oppimisen ja osaamisen arviointi oli poikkeusolojen aikana, kun koronaviruspandemia levisi maailmalla ja Suomessa. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajien työnkuva muuttui poikkeusolojen myötä sekä miten opettajat kehittäisivät arviointia poikkeusolojen perusteella.
Arviointi on opettajalle tärkeä työkalu, sillä arvioinnin kautta opettaja saa tietoa oppilaiden oppimisesta ja osaamisen tasosta. Sen tärkein tehtävä on kuitenkin tukea ja ohjata oppilaan oppimista. Täten arviointi on merkittävä osa sekä oppilaiden että opettajien jokapäiväistä arkea. Suuri osa arvioinnista on oppilaan ja opettajan välistä vuorovaikutusta. Opettajan antamalla kannustavalla ja ohjaavalla palautteella on tutkitusti merkittävä vaikutus oppilaan oppimiseen. Koronaviruspandemian vuoksi koulut suljettiin ja opetus siirtyi etäyhteyksien varaan. Kaikki vuorovaikutus tapahtui etäyhteyksien välityksellä ja siten myös arvioinnin lähtökohdat muuttuivat.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys oli tähän tutkimukseen liittyvät arvioinnin määritelmät, oppimisen ja osaamisen arvioinnin alakäsitteet sekä tutkimukset poikkeusolojen vaikutuksista koulutuksen järjestämiseen ja etäopetuksen määritelmä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan luokanopettajaa, jotka opettivat luokkaansa etänä poikkeusolojen aikana. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja se analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimus osoitti, että vuorovaikutuksen muututtua oppimisprosessin seuraaminen, ohjaaminen ja tukeminen sekä välittömän palautteen antaminen hankaloitui. Toinen tärkeä tutkimustulos oli se, että arviointi kokonaisuutena ei ollut toimivaa, sillä opettajat eivät voineet ottaa poikkeusaikana tehtyä arviointia täyspainoisesti huomioon lukuvuosiarvioinnissa. Opettajat haluaisivat kehittää arvioinnin monipuolisuutta ja lisätä oppilaan osallistumista arviointiin sekä sähköisten menetelmien käyttöä. Lisäksi etäopetuksen aikaisessa arvioinnissa opettajat haluaisivat lisätä oppimisprosessin näkyvyyttä.
Arviointi on opettajalle tärkeä työkalu, sillä arvioinnin kautta opettaja saa tietoa oppilaiden oppimisesta ja osaamisen tasosta. Sen tärkein tehtävä on kuitenkin tukea ja ohjata oppilaan oppimista. Täten arviointi on merkittävä osa sekä oppilaiden että opettajien jokapäiväistä arkea. Suuri osa arvioinnista on oppilaan ja opettajan välistä vuorovaikutusta. Opettajan antamalla kannustavalla ja ohjaavalla palautteella on tutkitusti merkittävä vaikutus oppilaan oppimiseen. Koronaviruspandemian vuoksi koulut suljettiin ja opetus siirtyi etäyhteyksien varaan. Kaikki vuorovaikutus tapahtui etäyhteyksien välityksellä ja siten myös arvioinnin lähtökohdat muuttuivat.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys oli tähän tutkimukseen liittyvät arvioinnin määritelmät, oppimisen ja osaamisen arvioinnin alakäsitteet sekä tutkimukset poikkeusolojen vaikutuksista koulutuksen järjestämiseen ja etäopetuksen määritelmä. Tutkimukseen osallistui kahdeksan luokanopettajaa, jotka opettivat luokkaansa etänä poikkeusolojen aikana. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja se analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimus osoitti, että vuorovaikutuksen muututtua oppimisprosessin seuraaminen, ohjaaminen ja tukeminen sekä välittömän palautteen antaminen hankaloitui. Toinen tärkeä tutkimustulos oli se, että arviointi kokonaisuutena ei ollut toimivaa, sillä opettajat eivät voineet ottaa poikkeusaikana tehtyä arviointia täyspainoisesti huomioon lukuvuosiarvioinnissa. Opettajat haluaisivat kehittää arvioinnin monipuolisuutta ja lisätä oppilaan osallistumista arviointiin sekä sähköisten menetelmien käyttöä. Lisäksi etäopetuksen aikaisessa arvioinnissa opettajat haluaisivat lisätä oppimisprosessin näkyvyyttä.