Rautateiden kulumisen mallintaminen mixture-mallinnuksella
Tarvainen, Aino (2021)
Tarvainen, Aino
2021
Matematiikan ja tilastotieteen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Mathematics and Statistics
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273864
Tiivistelmä
Mixture-malli on tilastotieteen malli, jolla voidaan mallintaa ja tunnistaa aineiston sisäisiä osapopulaatioita. Tutkielman aiheena on mixture-mallinnuksen soveltaminen rautateistä vuosina 2008–2018 kerättyyn pitkittäisaineistoon. Tutkimuskysymyksenä on, voiko mixture-malleilla tunnistaa ne aikavälit, jolloin rataosuutta on korjattu eli tuettu. Kysymykseen vastataan sovittamalla kolmelle esimerkkirataosuudelle mixture-mallit ja sitten visuaalisesti analysoimalla saatuja sovitteita.
Tutkielman tärkein tulos on se, että mixture-mallinnus sopi rautatieaineistoon odotettua huonommin. Mallinnus onnistui hyvin vain niissä tilanteissa, joissa aineiston arvot olivat huomattavan erisuuria. Muissa tapauksissa mallinnus ei tuottanut tutkimuskysymyksen kannalta hyödyllisiä ratkaisuja. Johtopäätös on se, että tutkielmassa esitelty menetelmä ei ole tarpeeksi luotettava keino tuentakertojen löytämiseen rautateiden mittausaineistosta.
Tutkielman tärkein tulos on se, että mixture-mallinnus sopi rautatieaineistoon odotettua huonommin. Mallinnus onnistui hyvin vain niissä tilanteissa, joissa aineiston arvot olivat huomattavan erisuuria. Muissa tapauksissa mallinnus ei tuottanut tutkimuskysymyksen kannalta hyödyllisiä ratkaisuja. Johtopäätös on se, että tutkielmassa esitelty menetelmä ei ole tarpeeksi luotettava keino tuentakertojen löytämiseen rautateiden mittausaineistosta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9203]