"They say they have a witch. They mean to burn her." : Goottilaisen kirjallisuuden feministiset piirteet Evie Wyldin teoksessa The Bass Rock
Kuusisto, Julia (2021)
Kuusisto, Julia
2021
Kirjallisuustieteen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273758
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen goottilaisen kirjallisuuden feministisiä piirteitä Evie Wyldin teoksessa The Bass Rock (2020). Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä goottilaisen kirjallisuuden piirteitä teoksessa ilmenee ja miten nämä piirteet palvelevat teoksen keskeistä aihetta eli naisten asemaa ja naisiin kohdistuvaa väkivaltaa. Tutkimus sijoittuu sekä lajitutkimukseen että feministiseen kirjallisuudentutkimukseen, sillä tarkastelen goottilaisen kirjallisuuden piirteitä feministisestä näkökulmasta. Tutkimuksen teoriapohjana toimii feministiset tulkinnat goottilaisesta fiktiosta ja naishahmoista.
The Bass Rock koostuu kolmelle eri aikatasolle (1700-, 1900- ja 2000-luvuille) sijoittuvien naisten tarinoista sekä luvuista, joissa kuvataan nimettömien tyttöjen ja naisten kohtaamaa väkivaltaa. Kaikkia teoksen naishahmoja yhdistää miehet, jotka oikeuttavat väkivaltaa naisia kohtaan toiseuttamalla heitä esimerkiksi noidiksi, harhaluuloisiksi tai hysteerisiksi. Toiseuttamisen kautta naiset nähdään luonnollisuuden ulkopuolella, jolloin miehet siirtävät toimijuutta pois itsestään ja väittävät väkivaltaisten tekojen olevan naisten itsensä, eli väkivallan uhrien, syytä.
Analyysiluvussa kaksi erittelen teoksessa esiintyviä piirteitä, jotka liittyvät naiseen miehen tilassa: naisen identiteettiin kotitaloudessa sekä ”madwoman in the attic” -ilmiöön. Miehen tilalla viittaan miehen omistamaan taloon, jossa nainen on miehen vallan alaisuudessa. Luvussa kolme käsittelen naisten toiseuttamiseen liittyviä piirteitä, joita ovat noituus sekä hulluus ja hysteria. Johtopäätökseni on, että kohdeteoksessa käytetään tarkoituksenmukaisesti goottilaisen kirjallisuuden trooppeja naisten aseman ja väkivallan tematiikan käsittelemiseen sekä uhkan ja pelon ilmapiirin luomiseen. Eri aikatasoihin sijoittuvien naisten tarinoiden kautta teos käsittelee tapoja, joilla naisia on ajan saatossa toiseutettu ja rangaistu perinteisestä naisen roolista poikkeamisesta.
The Bass Rock koostuu kolmelle eri aikatasolle (1700-, 1900- ja 2000-luvuille) sijoittuvien naisten tarinoista sekä luvuista, joissa kuvataan nimettömien tyttöjen ja naisten kohtaamaa väkivaltaa. Kaikkia teoksen naishahmoja yhdistää miehet, jotka oikeuttavat väkivaltaa naisia kohtaan toiseuttamalla heitä esimerkiksi noidiksi, harhaluuloisiksi tai hysteerisiksi. Toiseuttamisen kautta naiset nähdään luonnollisuuden ulkopuolella, jolloin miehet siirtävät toimijuutta pois itsestään ja väittävät väkivaltaisten tekojen olevan naisten itsensä, eli väkivallan uhrien, syytä.
Analyysiluvussa kaksi erittelen teoksessa esiintyviä piirteitä, jotka liittyvät naiseen miehen tilassa: naisen identiteettiin kotitaloudessa sekä ”madwoman in the attic” -ilmiöön. Miehen tilalla viittaan miehen omistamaan taloon, jossa nainen on miehen vallan alaisuudessa. Luvussa kolme käsittelen naisten toiseuttamiseen liittyviä piirteitä, joita ovat noituus sekä hulluus ja hysteria. Johtopäätökseni on, että kohdeteoksessa käytetään tarkoituksenmukaisesti goottilaisen kirjallisuuden trooppeja naisten aseman ja väkivallan tematiikan käsittelemiseen sekä uhkan ja pelon ilmapiirin luomiseen. Eri aikatasoihin sijoittuvien naisten tarinoiden kautta teos käsittelee tapoja, joilla naisia on ajan saatossa toiseutettu ja rangaistu perinteisestä naisen roolista poikkeamisesta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8997]