Unity-pelimoottorin soveltuvuus simulaattorin visualisointiin
Rintala, Juho (2021)
Rintala, Juho
2021
Tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Information Technology
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104273698
Tiivistelmä
Simulaattoreilla pyritään mallintamaan todellisen maailman prosesseja tietokoneella tapahtuvan laskennan avulla. Tällaisia järjestelmiä voidaan hyödyntää esimerkiksi koulutuksessa, tuotekehityksessä ja prototypoinnissa. Ohjelmiston näkökulmasta järjestelmä voidaan jakaa kahteen osa-alueeseen: simulointiin ja visualisointiin. Simuloinnissa luetaan ulkoisilta laitteilta, kuten ohjausjärjestelmiltä, tulevia syötteitä ja mallinnetaan simuloitavaa prosessia esimerkiksi fysiikkalaskennan avulla. Visualisoinnilla pyritään tuottamaan reaaliaikaista grafikkaa simuloitujen ulostuloarvojen perusteella.
Tässä työssä tarkastellaan simulaattorin visualisointiin käytettävää sovellusta, joka toteutettiin hyödyntäen Unity-pelimoottoria. Modernit pelimoottorit tarjoavat monipuolisen alustan reaaliaikaisen grafikan piirtämiselle ja mahdollistavat nykystandardeja vastaavan visuaalisen näyttävyyden. Työn tavoitteena on arvioida pelimoottorin soveltuvuutta simuloinnin tarpeisiin tarkastelemalla simulaattorijärjestelmän vaatimusten perusteella toteutettuja ominaisuuksia.
Järjestelmässä, johon työssä toteutettu sovellus on tarkoitettu käytettäväksi, on erityisiä vaatimuksia visualisoinnin suhteen. Visualisointisovelluksen toimintaa on pystyttävä ohjaamaan sovelluksen ulkopuolelta ja lisäksi käytetyltä ohjelmointirajapinnalta vaaditaan erityistä joustavuutta esimerkiksi piirtoon vaikuttavilta parametreilta ja medianhallinnalta.
Unity-pelimoottori todettiin käyttökelpoiseksi alustaksi ja toteutettu sovellus on otettu tuotantokäyttöön kahdessa eri simulaattorituotteessa. Sovellus saatiin toteutettua yhteensopivaksi aikaisemman version kanssa ja pelimoottorin hyödyntäminen mahdollisti myös kokonaan uusien ominaisuuksien toteuttamisen.
Tässä työssä tarkastellaan simulaattorin visualisointiin käytettävää sovellusta, joka toteutettiin hyödyntäen Unity-pelimoottoria. Modernit pelimoottorit tarjoavat monipuolisen alustan reaaliaikaisen grafikan piirtämiselle ja mahdollistavat nykystandardeja vastaavan visuaalisen näyttävyyden. Työn tavoitteena on arvioida pelimoottorin soveltuvuutta simuloinnin tarpeisiin tarkastelemalla simulaattorijärjestelmän vaatimusten perusteella toteutettuja ominaisuuksia.
Järjestelmässä, johon työssä toteutettu sovellus on tarkoitettu käytettäväksi, on erityisiä vaatimuksia visualisoinnin suhteen. Visualisointisovelluksen toimintaa on pystyttävä ohjaamaan sovelluksen ulkopuolelta ja lisäksi käytetyltä ohjelmointirajapinnalta vaaditaan erityistä joustavuutta esimerkiksi piirtoon vaikuttavilta parametreilta ja medianhallinnalta.
Unity-pelimoottori todettiin käyttökelpoiseksi alustaksi ja toteutettu sovellus on otettu tuotantokäyttöön kahdessa eri simulaattorituotteessa. Sovellus saatiin toteutettua yhteensopivaksi aikaisemman version kanssa ja pelimoottorin hyödyntäminen mahdollisti myös kokonaan uusien ominaisuuksien toteuttamisen.