Arvostava johtaminen terveyspalveluita tuottavissa yksityisissä organisaatioissa
Tenhovuori, Sini (2021)
Tenhovuori, Sini
2021
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263544
Tiivistelmä
Kasvava pula hoitohenkilökunnasta on maailmanlaajuinen terveydenhuoltoa uhkaava haaste. Suomalaiset sairaanhoitajat ovat aiempaa tyytymättömämpiä työelämään etenkin työn palkitsevuuden sekä työhyvinvointia tukevan johtamisen osalta. Osaava ja hyvinvoiva henkilökunta on organisaation tärkein voimavara ja organisaatioiden tulee olla vetovoimaisia sekä nykyisten työntekijöidensä, että työtä hakevien työntekijöiden näkökulmasta. Johtamistyylien avulla voidaan saavuttaa positiivisia vaikutuksia sekä organisaation, sen henkilökunnan, että laadukkaan hoidon osalta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa arvostavan johtamisen ilmenemisestä terveyspalveluita tuottavissa yksityisissä yrityksissä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata arvostavan johtamisen toteutumista terveyspalveluita tuottavissa yksityisissä organisaatioissa sekä kuvata ovatko taustatekijät yhteydessä arvostavaan johtamiseen. Aineisto kerättiin terveyspalveluita tuottavan yksityisen organisaation lääkäriasemilla ja sairaaloissa sekä puhelin- ja digipalveluissa työskentelevältä hoitohenkilökunnalta (n=947) helmi-maaliskuussa 2021. Arvostavaa johtamista mitattiin validoidulla AMS 2.0 -mittarilla Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Arvostava johtaminen toteutui kokonaisuutena hyvin ja kaikki arvostavan johtamisen osa-alueet toteutuivat vähintään kohtalaisesti. Parhaiten arvostavan johtamisen osa-alueista toteutui työssäjaksamisen edistäminen. Arvostava johtaminen lisäsi nykyisen työhön liittyvää arvostuksen tunnetta sekä vähensi aikomuksia vaihtaa työpaikkaa ja ammattia. X-sukupolveen kuuluvat vastaajat (42–56-vuotiaat) arvioivat tasa-arvoisuuden osa-alueen toteutuvan paremmin kuin Y-sukupolveen kuuluvat vastaajat (21–41-vuotiaat).
Koska eri ikäiset vastaajat kokivat tasa-arvoisuuden toteutuvan eri tavalla, työyhteisöjen ja johtamisen tasa-arvoisuutta olisi syytä tutkia tarkemmin ja pyrkiä löytämään erilaisen kokemisen syyt. Arvostavan johtamisen ilmenemistä terveyspalveluita tuottavissa organisaatioissa on syytä tutkia laajemmin ja useamman organisaation osalta, jotta yleistettävää ja vertailukelpoista tietoa saadaan tuotettua enemmän.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa arvostavan johtamisen ilmenemisestä terveyspalveluita tuottavissa yksityisissä yrityksissä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata arvostavan johtamisen toteutumista terveyspalveluita tuottavissa yksityisissä organisaatioissa sekä kuvata ovatko taustatekijät yhteydessä arvostavaan johtamiseen. Aineisto kerättiin terveyspalveluita tuottavan yksityisen organisaation lääkäriasemilla ja sairaaloissa sekä puhelin- ja digipalveluissa työskentelevältä hoitohenkilökunnalta (n=947) helmi-maaliskuussa 2021. Arvostavaa johtamista mitattiin validoidulla AMS 2.0 -mittarilla Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Arvostava johtaminen toteutui kokonaisuutena hyvin ja kaikki arvostavan johtamisen osa-alueet toteutuivat vähintään kohtalaisesti. Parhaiten arvostavan johtamisen osa-alueista toteutui työssäjaksamisen edistäminen. Arvostava johtaminen lisäsi nykyisen työhön liittyvää arvostuksen tunnetta sekä vähensi aikomuksia vaihtaa työpaikkaa ja ammattia. X-sukupolveen kuuluvat vastaajat (42–56-vuotiaat) arvioivat tasa-arvoisuuden osa-alueen toteutuvan paremmin kuin Y-sukupolveen kuuluvat vastaajat (21–41-vuotiaat).
Koska eri ikäiset vastaajat kokivat tasa-arvoisuuden toteutuvan eri tavalla, työyhteisöjen ja johtamisen tasa-arvoisuutta olisi syytä tutkia tarkemmin ja pyrkiä löytämään erilaisen kokemisen syyt. Arvostavan johtamisen ilmenemistä terveyspalveluita tuottavissa organisaatioissa on syytä tutkia laajemmin ja useamman organisaation osalta, jotta yleistettävää ja vertailukelpoista tietoa saadaan tuotettua enemmän.