Candy Crush Sagan ansaintamenetelmät ja niiden soveltuvuus Match 3 -lajityypin ilmaismobiilipeleihin
Ojala, Saara (2021)
Ojala, Saara
2021
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263630
Tiivistelmä
Ilmaismobiilipelien suosion ja tuottavuuden vuoksi tarve niiden ansaintamenetelmien tutkimukselle on kasvanut, sillä niiden perusteella esimerkiksi eri ilmaismobiilipelien kehittäjät pystyisivät hyödyntämään tietyille lajityypeille soveltuvia ansaintamenetelmiä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia ansaintamenetelmiä Kingin mobiilipeli Candy Crush Saga hyödyntää, sekä pohtia, miten nämä ansaintamenetelmät soveltuvat muihin Match 3 -lajityypin peleihin tuottavuuden ja pelikokemuksen näkökulmasta.
Aineistoa eli Candy Crush Sagan ansaintamenetelmiä tutkittiin ja koottiin pelistä muodollisen analyysin avulla. Aineiston hankinnassa hyödynnettiin kahta analyysitasoa eli pelin ansaintamenetelmien kuvailua sekä pelin tilanteita, joissa ansaintamenetelmät tulevat ilmi tai niistä tulee pelaajan kannalta relevantteja. Löydettyjen ansaintamenetelmien soveltuvuutta Match 3 -lajityypin peleihin analysoitiin vertaamalla niitä aiempaan tutkimukseen.
Tulosten perusteella erityisesti sosiaalisuuteen perustuvat ansaintamenetelmät soveltuisivat hyvin Match 3 -lajityypin peleihin, sillä ne todennäköisesti olisivat tuottoisia ja vaikuttaisivat positiivisesti pelikokemukseen. Candy Crush Sagan kisat ja haasteet ovat esimerkkejä sosiaalisista tilanteista, joita varten pelaajat voivat mahdollisesti tehdä pelinsisäisiä ostoksia tai katsoa mainoksia. Premium-ominaisuudet, kuten Candy Crush Sagan pelinsisäiset ostokset, voivat mahdollisesti tehdä ilmaispelaajista maksavia, mutta näitä ominaisuuksia hyödyntäessä kannattaa varmistaa, ettei ilmaispelaajien pelikokemuksesta tulisi merkittävästi huonompi maksaviin pelaajiin verrattuna. Lisäksi pelaajien täytyy kokea, että premium-ominaisuudet tuovat heille lisäarvoa. Candy Crush Sagassa mainonta on suunniteltu siten, että lähes kaikki mainokset ovat vapaaehtoisesti katsottavissa ja pelaajat saavat yleensä niiden katsomisesta palkintoja. Näitä mainontaan liittyviä keinoja kannattaa hyödyntää myös muissa Match 3 -lajityypin peleissä, sillä ne voivat pelikokemuksen parantamisen lisäksi myös saada pelaajat katsomaan niitä. Huomiota täytyy kuitenkin kiinnittää käyttäjien yksityisyyteen etenkin kohdennetussa mainonnassa, ja pelaajille tulisi esimerkiksi tarjota mahdollisuutta kohdennetun mainonnan poiskytkemiseen.
Aineistoa eli Candy Crush Sagan ansaintamenetelmiä tutkittiin ja koottiin pelistä muodollisen analyysin avulla. Aineiston hankinnassa hyödynnettiin kahta analyysitasoa eli pelin ansaintamenetelmien kuvailua sekä pelin tilanteita, joissa ansaintamenetelmät tulevat ilmi tai niistä tulee pelaajan kannalta relevantteja. Löydettyjen ansaintamenetelmien soveltuvuutta Match 3 -lajityypin peleihin analysoitiin vertaamalla niitä aiempaan tutkimukseen.
Tulosten perusteella erityisesti sosiaalisuuteen perustuvat ansaintamenetelmät soveltuisivat hyvin Match 3 -lajityypin peleihin, sillä ne todennäköisesti olisivat tuottoisia ja vaikuttaisivat positiivisesti pelikokemukseen. Candy Crush Sagan kisat ja haasteet ovat esimerkkejä sosiaalisista tilanteista, joita varten pelaajat voivat mahdollisesti tehdä pelinsisäisiä ostoksia tai katsoa mainoksia. Premium-ominaisuudet, kuten Candy Crush Sagan pelinsisäiset ostokset, voivat mahdollisesti tehdä ilmaispelaajista maksavia, mutta näitä ominaisuuksia hyödyntäessä kannattaa varmistaa, ettei ilmaispelaajien pelikokemuksesta tulisi merkittävästi huonompi maksaviin pelaajiin verrattuna. Lisäksi pelaajien täytyy kokea, että premium-ominaisuudet tuovat heille lisäarvoa. Candy Crush Sagassa mainonta on suunniteltu siten, että lähes kaikki mainokset ovat vapaaehtoisesti katsottavissa ja pelaajat saavat yleensä niiden katsomisesta palkintoja. Näitä mainontaan liittyviä keinoja kannattaa hyödyntää myös muissa Match 3 -lajityypin peleissä, sillä ne voivat pelikokemuksen parantamisen lisäksi myös saada pelaajat katsomaan niitä. Huomiota täytyy kuitenkin kiinnittää käyttäjien yksityisyyteen etenkin kohdennetussa mainonnassa, ja pelaajille tulisi esimerkiksi tarjota mahdollisuutta kohdennetun mainonnan poiskytkemiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]