Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä seksuaalikasvatuksesta varhaiskasvatuksessa
Punnonen, Sakari (2021)
Punnonen, Sakari
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263624
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää, millaisia näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on varhaiskasvatuksen kontekstissa toteutettavasta seksuaalikasvatuksesta. Tarkastelun kohteena olivat tarkemmin opettajien käsitykset pienten lasten seksuaalisuudesta sekä seksuaalikasvatuksen edellytyksistä, merkityksestä ja sisällöistä.
Seksuaalisuus on ihmisyyden osa-alue, joka läpäisee elämän sekä pitkittäis- että poikittaissuunnassa. Seksuaalisuus on läsnä ihmisen elämässä koko elämänkaaren ajan ja se kytkeytyy kiinteästi muihin elämänalueisiin. Seksuaalikasvatus tukee lapsen tervettä kehitystä ja seksuaalisuuteen vaikuttavien tietojen, taitojen ja asenteiden omaksumista vaikuttaen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä lapsuudessa että aikuisiällä. Laadukas seksuaalikasvatus edellyttää ymmärrystä sen tarpeellisuudesta, suunnitelmallisuutta, kasvattajien riittäviä valmiuksia tietojen ja asenteiden osalta sekä toimivaa yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja perheen kesken. Seksuaalikasvatukseen kuuluu laaja joukko sisältöaiheita konkreettisista tietosisällöistä perustavanlaatuisiin asenteisiin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden suorittanutta keväällä 2021. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla haastatteluvastauksista ilmenneitä näkemyksiä. Analyysi tehtiin osin aineistolähtöisesti ja osin teorialähtöisesti.
Tutkimuksen tulokset kertovat opettajien näkevän varhaiskasvatuksen seksuaalikasvatuksen tarpeellisena ja tärkeänä sekä yksittäisen lapsen että yhteiskunnan kannalta. He tunnistivat lapsuusiän seksuaalisuuden olemassaolon sekä useita sen ilmenemismuotoja. He toivat esiin laajasti seksuaalikasvatuksen sisältöaiheita korostaen hieman seksuaalioikeuksia ja huomioivat joitakin keskeisiä edellytyksiä laadukkaalle seksuaalikasvatukselle. Tulokset antavat kuvaa joistakin varhaiskasvatuksen opettajilla esiintyvistä tiedoista ja näkemyksistä seksuaalikasvatukseen liittyen ja luo hieman positiivista kuvaa seksuaalikasvatuksen kehityssuunnasta.
Seksuaalisuus on ihmisyyden osa-alue, joka läpäisee elämän sekä pitkittäis- että poikittaissuunnassa. Seksuaalisuus on läsnä ihmisen elämässä koko elämänkaaren ajan ja se kytkeytyy kiinteästi muihin elämänalueisiin. Seksuaalikasvatus tukee lapsen tervettä kehitystä ja seksuaalisuuteen vaikuttavien tietojen, taitojen ja asenteiden omaksumista vaikuttaen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin sekä lapsuudessa että aikuisiällä. Laadukas seksuaalikasvatus edellyttää ymmärrystä sen tarpeellisuudesta, suunnitelmallisuutta, kasvattajien riittäviä valmiuksia tietojen ja asenteiden osalta sekä toimivaa yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja perheen kesken. Seksuaalikasvatukseen kuuluu laaja joukko sisältöaiheita konkreettisista tietosisällöistä perustavanlaatuisiin asenteisiin.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuuden suorittanutta keväällä 2021. Aineisto analysoitiin kvalitatiivisen sisällönanalyysin keinoin teemoittelemalla haastatteluvastauksista ilmenneitä näkemyksiä. Analyysi tehtiin osin aineistolähtöisesti ja osin teorialähtöisesti.
Tutkimuksen tulokset kertovat opettajien näkevän varhaiskasvatuksen seksuaalikasvatuksen tarpeellisena ja tärkeänä sekä yksittäisen lapsen että yhteiskunnan kannalta. He tunnistivat lapsuusiän seksuaalisuuden olemassaolon sekä useita sen ilmenemismuotoja. He toivat esiin laajasti seksuaalikasvatuksen sisältöaiheita korostaen hieman seksuaalioikeuksia ja huomioivat joitakin keskeisiä edellytyksiä laadukkaalle seksuaalikasvatukselle. Tulokset antavat kuvaa joistakin varhaiskasvatuksen opettajilla esiintyvistä tiedoista ja näkemyksistä seksuaalikasvatukseen liittyen ja luo hieman positiivista kuvaa seksuaalikasvatuksen kehityssuunnasta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8231]