Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Posti markkinamurroksessa : Kuinka järjestäisimme postipalvelumme?

Pöyhönen, Aaro (2021)

 
Avaa tiedosto
PöyhönenAaro.pdf (452.4Kt)
Lataukset: 



Pöyhönen, Aaro
2021

Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-10
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263646
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on analysoida Suomen postin, Posti Group Oyj:n, haasteita ja mahdollisuuksia muuttuneilla postimarkkinoilla. Posti on ollut merkittävän murroksen kohteena digitalisaation ja muuttuneen kilpailuympäristön takia etenkin 2000-luvulla. Posti on yhä merkittävä osa suomalaisten elämää ja on samalla yli 20000 hengen henkilöstöllään yksi Suomen suurimmista työllistäjistä. Tutkimuksessa selvitetään kirjallisuuskatsauksen menetelmin yleisiä Postia koskevien toimien ja rajoitteiden nykytilaa sekä käydään läpi tulevaisuuden mahdollisuuksia järjestää Suomen postipalvelut.
Asiakkaiden vähentynyt kysyntä paperisille kirjeille ja sanomalehdille on aiheuttanut postimarkkinoille paljon uusia haasteita. Palveluiden kysynnän muutoksen lisäksi postialaa on vapautettu kilpailulle postilain muutoksilla, ja Postin entinen asema monopoliyhtiönä on murentunut etenkin tiiviisti asutuilla kaupunkiseuduilla. Lisäksi Postin sisäinen automatisaatio on tehnyt osan perinteisistä postitöistä tarpeettomiksi, jonka takia myös työntekijöiden määrää on vähennetty viime vuosien aikana merkittävästi. Tämä on aiheuttanut paljon keskustelua myös mediassa ja luonut painetta Postin omistajalle, Suomen valtiolle.
Tutkimusaineisto koostuu yleisestä postimarkkinoita koskevasta teoriasta, Postiin liittyvistä raporteista ja artikkeleista. Tutkimuksessa käydään laadullisin menetelmin läpi muiden artikkeleiden tärkeimpiä johtopäätöksiä sekä rinnasteisuutta Suomen tilanteeseen. Muiden maiden postimarkkinoita kuvaavan tutkimusaineiston käyttöä perustellaan niiden samankaltaisuuksilla Suomen tilanteeseen.
Tutkielman tärkeimpänä johtopäätöksenä on erilaisten intressiristiriitojen esiintyminen muuttuneilla postimarkkinoilla. Intressiristiriidoilla tarkoitetaan Postin eri sidosryhmien, asiakkaiden, työntekijöiden ja omistajien välisiä erimielisyyksiä postipalvelujen järjestämisessä. Tutkielmassa esitetään myös erilaisten ratkaisumallien vaikutuksia näihin sidosryhmiin. Aineistosta käy ilmi, että entisten postipalveluiden järjestäminen voi olla tulevaisuudessa kannattamatonta. Tutkimuksessa tuodaan kuitenkin esille, että Postialan murros antaa myös mahdollisuuksia innovatiivisille postiyrityksille, ja postilainsäädännön muokkauksella myös valtionhallinto voi reagoida muutokseen.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [9156]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste