Asiakkaan toimijuuden tukeminen monialaisessa yhteistyössä : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Mikkonen, Ella (2021)
Mikkonen, Ella
2021
Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263487
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa keskitytään työikäisen asiakkaan toimijuuden elementteihin monialaisen yhteistyön kontekstissa. Tarkoituksena on selvittää työikäisen asiakkaan toimijuutta edistäviä ja heikentäviä tekijöitä. Tutkielmassa on lisäksi selvitetty, miten työikäisen asiakkaan toimijuutta voidaan tukea monialaisessa yhteistyössä.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kvalitatiivisin menetelmin. Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu käsitteistä toimijuuden eri elementit, työikäiset asiakkaat sosiaalipalveluissa ja monialainen yhteistyö. Tutkielman aineisto koostuu yhteensä 20 tieteellisestä julkaisusta. Aineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkielman tulosten perusteella asiakkaan toimijuuteen vaikuttavat monet eri tekijät. Monialaisen yhteistyöverkoston ja työntekijöiden halu vahvistaa asiakkaan toimijuutta on olennaisessa roolissa asiakkaan heikentyneen toimintakyvyn vahvistamiseksi. Asiakkaan toimijuutta edesauttavia ja tukevia tekijöitä ovat palveluiden oikea-aikaisuus, yhteiset pelisäännöt ja sitoutuminen sekä kohtaava vuorovaikutus. Tulosten perusteella asiakkaan toimijuutta heikentäviä ja haittaavia tekijöitä ovat asiakkaan ja monialaisen yhteistyöverkoston eriävät näkemykset, korostuneet valtasuhteet, palvelujärjestelmien joustamattomuus ja haasteet vuorovaikutuksessa.
Työikäisen asiakkaan toimijuutta voidaan tutkielmani tulosten perusteella tukea rajapintojen ylittämisellä, kiinnittämällä huomiota puheen merkitykseen, ottamalla asiakas tasavertaiseksi kumppaniksi monialaiseen yhteistyöverkostoon sekä palvelujärjestelmien muuttamisella toimijuutta edistävään suuntaan. Tutkielman aineistossa korostuivat asiakkaan rooli ja häneen kohdistuvat ennakkokäsitykset ja odotukset. Asiakkaan positio näyttäytyy merkittävänä suhteessa muihin yhteistyöverkoston toimijoihin. Asiakkaan sen hetkinen tilanne ja palveluiden tarve vaikuttavat monialaisen yhteistyöverkoston ajatuksiin asiakkaasta, ja hänen kyvystään olla tasa-arvoisena kumppanina jaetussa päätöksenteossa. In this master's thesis the main focus is on the elements of the working-age client's agency in the context of interprofessional teamwork. There are clear factors that increase or weaken the agency of a working-age client. This thesis focuses also to define how an interprofessional team can increase working-age client´s agency.
This study is a qualitative research that has been conducted as a literature review using databased content analysis. The theoretical framework consists concepts of different elements of agency, working-age client in social services and interprofessional team. The data consists of a total of 20 scientific publications. The data has been analyzed using databased content analysis.
The data shows that there are many different factors that affect client`s agency. The interprofessional team and its’ workers have a big influence on increasing client´s capability to act. Elements that increase and support the client´s agency includes right services at the right time, agreed rules and commitments between client and interprofessional team and encountering interaction. The data shows that elements that weaken client´s agency are different views between client and interprofessional team, emphasized power relations, inflexibility of service systems and the challenge in interaction.
The data shows, that the interprofessional team can increase the working-age client´s agency by crossing boundaries between different services, paying attention to the importance of speech, taking the client as an equal partner in shared agency and changing service systems towards increasing client´s agency. The data of this master´s thesis emphasizes the role, preconception and expectations of the working-age client. The client`s position appears to be significant when talking about relations with interprofessional team. The client´s situation and need of services affects on the workers thoughts about the client and his/her ability to be an equal actor as a member of the interprofessional team.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kvalitatiivisin menetelmin. Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu käsitteistä toimijuuden eri elementit, työikäiset asiakkaat sosiaalipalveluissa ja monialainen yhteistyö. Tutkielman aineisto koostuu yhteensä 20 tieteellisestä julkaisusta. Aineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkielman tulosten perusteella asiakkaan toimijuuteen vaikuttavat monet eri tekijät. Monialaisen yhteistyöverkoston ja työntekijöiden halu vahvistaa asiakkaan toimijuutta on olennaisessa roolissa asiakkaan heikentyneen toimintakyvyn vahvistamiseksi. Asiakkaan toimijuutta edesauttavia ja tukevia tekijöitä ovat palveluiden oikea-aikaisuus, yhteiset pelisäännöt ja sitoutuminen sekä kohtaava vuorovaikutus. Tulosten perusteella asiakkaan toimijuutta heikentäviä ja haittaavia tekijöitä ovat asiakkaan ja monialaisen yhteistyöverkoston eriävät näkemykset, korostuneet valtasuhteet, palvelujärjestelmien joustamattomuus ja haasteet vuorovaikutuksessa.
Työikäisen asiakkaan toimijuutta voidaan tutkielmani tulosten perusteella tukea rajapintojen ylittämisellä, kiinnittämällä huomiota puheen merkitykseen, ottamalla asiakas tasavertaiseksi kumppaniksi monialaiseen yhteistyöverkostoon sekä palvelujärjestelmien muuttamisella toimijuutta edistävään suuntaan. Tutkielman aineistossa korostuivat asiakkaan rooli ja häneen kohdistuvat ennakkokäsitykset ja odotukset. Asiakkaan positio näyttäytyy merkittävänä suhteessa muihin yhteistyöverkoston toimijoihin. Asiakkaan sen hetkinen tilanne ja palveluiden tarve vaikuttavat monialaisen yhteistyöverkoston ajatuksiin asiakkaasta, ja hänen kyvystään olla tasa-arvoisena kumppanina jaetussa päätöksenteossa.
This study is a qualitative research that has been conducted as a literature review using databased content analysis. The theoretical framework consists concepts of different elements of agency, working-age client in social services and interprofessional team. The data consists of a total of 20 scientific publications. The data has been analyzed using databased content analysis.
The data shows that there are many different factors that affect client`s agency. The interprofessional team and its’ workers have a big influence on increasing client´s capability to act. Elements that increase and support the client´s agency includes right services at the right time, agreed rules and commitments between client and interprofessional team and encountering interaction. The data shows that elements that weaken client´s agency are different views between client and interprofessional team, emphasized power relations, inflexibility of service systems and the challenge in interaction.
The data shows, that the interprofessional team can increase the working-age client´s agency by crossing boundaries between different services, paying attention to the importance of speech, taking the client as an equal partner in shared agency and changing service systems towards increasing client´s agency. The data of this master´s thesis emphasizes the role, preconception and expectations of the working-age client. The client`s position appears to be significant when talking about relations with interprofessional team. The client´s situation and need of services affects on the workers thoughts about the client and his/her ability to be an equal actor as a member of the interprofessional team.