Aineenopettajaopiskelijoiden kokemuksia oppiainerajojen ylittämisestä
Järvensivu, Mari (2021)
Järvensivu, Mari
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263505
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä oppiainerajat ylittävästä työskentelystä ja opetuksesta aineenopettajaopiskelijoiden kokemana. Tutkimuksessa selvitettiin aineenopettajaopiskelijoiden saamia kokemuksia sekä työelämään liittyviä valmiuksia oppiainerajat ylittävästä työskentelystä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin aineenopettajaopiskelijoiden antamia merkityksiä oppiainerajat ylittävän opetuksen ja oppimisen mahdollisuuksille ja haasteille.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä opettajankoulutuksen kehittämishankkeen "Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa" kanssa. Tutkimuksen taustalla vaikutti lukiokoulutuksen uudistuminen, joka korostaa oppiainerajat ylittävien opintokokonaisuuksien asemaa lukiossa. Oppiainerajat ylittävien opintojen toteuttaminen on haaste aineenopettajille, jotka opettavat yleensä yhtä tai kahta ainetta yksin. Tutkielmassa keskityttiin oppiainerajojen ylittämiseen aineenopettajaopiskelijoiden näkökulmasta, sillä tulevina aineenopettajina he ovat tärkeässä osassa oppiainerajat ylittävien opintojen suunnittelua ja toteutusta.
Tutkimuksen teoreettisessa taustassa perehdyttiin oppiainerajat ylittävään opetukseen ja oppimiseen sekä yhteistoiminnalliseen oppimiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin aineenopettajaopiskelijoilta, jotka osallistuivat yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmin toteutettuun oppiainerajat ylittävään projektiin opettajankoulutuksessa. Tutkimuksen ensisijainen aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella. Lisäksi aineistoon kuuluivat projektista kirjoitettava raportti, havainnoinnin tuottama aineisto sekä opiskelijoiden tekemät kurssisuunnitelmat projektin aikana. Aineisto analysoitiin tulkitsevan fenomenologisen analyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan aineenopettajaopiskelijat saivat oppiainerajat ylittävän projektin avulla kokemuksia oppiaineiden yhdistämisestä sekä yhteistyöstä eri aineiden opettajaopiskelijoiden kanssa. Opettajaopiskelijoiden kokemuksissa korostui yhteistoiminnallisen oppimisen mukaisesti positiivinen keskinäisriippuvuus ja yksilöllinen vastuu. Opettajaopiskelijat kokivat oppiainerajat ylittävän työskentelyn antaneen valmiuksia vastaavanlaisen oppiainerajat ylittävän kokonaisuuden suunnitteluun työelämässä sekä yhteistyöhön eri tieteenalojen asiantuntijoiden kanssa. Oppiainerajojen ylittämisen koettiin vaikuttavan opetukseen ja oppimiseen pääosin myönteisesti, kun taas sen vaikutukset työmäärään, opettajien väliseen yhteistyöhön ja koulutuksen järjestäjän resursseihin aiheuttivat aineenopettajaopiskelijoissa huolta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opettajankoulutuksessa tarjotut kokemukset oppiainerajojen ylittämisestä ja työskentelystä eri tieteenalojen asiantuntijoiden kanssa tukevat aineenopettajaopiskelijoita tulevan työelämän näkökulmasta. Tulevien aineenopettajien ja oppiainerajat ylittävien opintojen kannalta olisi merkityksellistä, että opettajankoulutuksessa tarjottaisiin aika ja paikka oppiainerajat ylittävien teemojen parissa työskentelyyn.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä opettajankoulutuksen kehittämishankkeen "Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa" kanssa. Tutkimuksen taustalla vaikutti lukiokoulutuksen uudistuminen, joka korostaa oppiainerajat ylittävien opintokokonaisuuksien asemaa lukiossa. Oppiainerajat ylittävien opintojen toteuttaminen on haaste aineenopettajille, jotka opettavat yleensä yhtä tai kahta ainetta yksin. Tutkielmassa keskityttiin oppiainerajojen ylittämiseen aineenopettajaopiskelijoiden näkökulmasta, sillä tulevina aineenopettajina he ovat tärkeässä osassa oppiainerajat ylittävien opintojen suunnittelua ja toteutusta.
Tutkimuksen teoreettisessa taustassa perehdyttiin oppiainerajat ylittävään opetukseen ja oppimiseen sekä yhteistoiminnalliseen oppimiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin aineenopettajaopiskelijoilta, jotka osallistuivat yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmin toteutettuun oppiainerajat ylittävään projektiin opettajankoulutuksessa. Tutkimuksen ensisijainen aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella. Lisäksi aineistoon kuuluivat projektista kirjoitettava raportti, havainnoinnin tuottama aineisto sekä opiskelijoiden tekemät kurssisuunnitelmat projektin aikana. Aineisto analysoitiin tulkitsevan fenomenologisen analyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan aineenopettajaopiskelijat saivat oppiainerajat ylittävän projektin avulla kokemuksia oppiaineiden yhdistämisestä sekä yhteistyöstä eri aineiden opettajaopiskelijoiden kanssa. Opettajaopiskelijoiden kokemuksissa korostui yhteistoiminnallisen oppimisen mukaisesti positiivinen keskinäisriippuvuus ja yksilöllinen vastuu. Opettajaopiskelijat kokivat oppiainerajat ylittävän työskentelyn antaneen valmiuksia vastaavanlaisen oppiainerajat ylittävän kokonaisuuden suunnitteluun työelämässä sekä yhteistyöhön eri tieteenalojen asiantuntijoiden kanssa. Oppiainerajojen ylittämisen koettiin vaikuttavan opetukseen ja oppimiseen pääosin myönteisesti, kun taas sen vaikutukset työmäärään, opettajien väliseen yhteistyöhön ja koulutuksen järjestäjän resursseihin aiheuttivat aineenopettajaopiskelijoissa huolta.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opettajankoulutuksessa tarjotut kokemukset oppiainerajojen ylittämisestä ja työskentelystä eri tieteenalojen asiantuntijoiden kanssa tukevat aineenopettajaopiskelijoita tulevan työelämän näkökulmasta. Tulevien aineenopettajien ja oppiainerajat ylittävien opintojen kannalta olisi merkityksellistä, että opettajankoulutuksessa tarjottaisiin aika ja paikka oppiainerajat ylittävien teemojen parissa työskentelyyn.