Aktiivinen uudistaja vai ideologian tuputtaja? Diskurssianalyysi opettajien ideologisuudesta Helsingin Sanomien kommenttipalstalla
Jaakkola, Julia; Vähäkangas, Tuomas (2021)
Jaakkola, Julia
Vähäkangas, Tuomas
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263616
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana on opettajien ideologisuudesta käydyn ajankohtaisen keskustelun kautta selvittää, millaisena opettajien yhteiskunnallisen roolin nykytila näyttäytyy yhteiskunnallisessa keskustelussa. Tarkastelemme tutkimuksessamme sitä, millaisia opettajan representaatioita esiintyy Helsingin Sanomien kommenttipalstalla ja miten ne kytkeytyvät erilaisiin opetussuunnitelmaideologioihin yhteiskunnassa. Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys rakentuu aikaisemmissa tutkimuksissa löydettyjen diskurssien, opettajan representaatioiden sekä Schiron opetussuunnitelmaideologiaan liittyvien käsitteiden määrittelyllä. Metodologisesti tutkimuksemme nojaa sosiaalisen konstruktion traditioon, jossa kieli ja keskustelu nähdään sosiaalista todellisuutta ja merkityksiä tuottavana toimintana.
Tutkimusaineistoksemme valikoitui Helsingin Sanomien uutisen kommenttipalsta. Kyseinen uutinen käsittelee opettajiin liittyvää ilmiantokohua alkuvuodesta 2021. Uutinen ja sen kommentit on julkaistu Helsingin Sanomien verkkopalvelu HS.fi:ssä tammikuussa 2021. Aineisto koostui kaikkiaan 90 kommentista. Tutkimuksen analyysimenetelmänä hyödynsimme tulkitsevaa diskurssianalyysia.
Keskeisenä tutkimustuloksena tunnistimme aineistosta neljä erilaista tapaa representoida opettajaa: neutraali tiedonvälittäjä, puoluepoliittisen ideologian välittäjä, autonomisen opetussuunnitelman säätelemä toimija sekä transformatiivinen intellektuelli. Representaatioissa havaitsimme kahdenlaista opettajan ideaalia: neutraaliuden ideaali sekä transformatiivisen intellektuellin ideaali. Neutraaliuden ideaalissa opettajan ihanteeksi merkityksellistettiin opetuksen puolueeton ja neutraali luonne, ja opettajat nähtiin lähinnä teknisinä tiedonvälittäjinä. Neutraaliuden ideaalia havaitsimme neutraalin tiedonvälittäjän, puoluepoliittisen ideologian välittäjän sekä autonomisen opetussuunnitelman säätelemän toimijan representaatioissa. Transformatiivisen intellektuellin ideaali toimi vastadiskussina neutraaliuden ideaalille, ja opettajien rooliksi nähtiin demokratialle tärkeiden arvojen puolustaminen sekä kriittisyyteen kasvattaminen. Ideologian välittäminen nähtiin väistämättömäksi kasvatuksessa, ja sen vuoksi nähtiin, että opettajan tulisi olla avoin omista lähtökohdistaan. Neutraaliuden ideaali oli näistä kahdesta hallitsevampi aineistossa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat aikaisempien opetussuunnitelmaideologioista tehdyn tutkimuksen valossa, että opettajan rooli on pysynyt suhteellisen samankaltaisena passiivisena roolina, vaikka ympäröivä yhteiskunta on muuttunut. Jos haluamme opettajia, jotka kasvattavat kouluissa yhteiskunnallisesti aktiivisia ja kriittisiä kansalaisia, tulisi myös näkemystä opettajan roolista laajentaa osallistuvina ja uudistavina intellektuelleina.
Tutkimusaineistoksemme valikoitui Helsingin Sanomien uutisen kommenttipalsta. Kyseinen uutinen käsittelee opettajiin liittyvää ilmiantokohua alkuvuodesta 2021. Uutinen ja sen kommentit on julkaistu Helsingin Sanomien verkkopalvelu HS.fi:ssä tammikuussa 2021. Aineisto koostui kaikkiaan 90 kommentista. Tutkimuksen analyysimenetelmänä hyödynsimme tulkitsevaa diskurssianalyysia.
Keskeisenä tutkimustuloksena tunnistimme aineistosta neljä erilaista tapaa representoida opettajaa: neutraali tiedonvälittäjä, puoluepoliittisen ideologian välittäjä, autonomisen opetussuunnitelman säätelemä toimija sekä transformatiivinen intellektuelli. Representaatioissa havaitsimme kahdenlaista opettajan ideaalia: neutraaliuden ideaali sekä transformatiivisen intellektuellin ideaali. Neutraaliuden ideaalissa opettajan ihanteeksi merkityksellistettiin opetuksen puolueeton ja neutraali luonne, ja opettajat nähtiin lähinnä teknisinä tiedonvälittäjinä. Neutraaliuden ideaalia havaitsimme neutraalin tiedonvälittäjän, puoluepoliittisen ideologian välittäjän sekä autonomisen opetussuunnitelman säätelemän toimijan representaatioissa. Transformatiivisen intellektuellin ideaali toimi vastadiskussina neutraaliuden ideaalille, ja opettajien rooliksi nähtiin demokratialle tärkeiden arvojen puolustaminen sekä kriittisyyteen kasvattaminen. Ideologian välittäminen nähtiin väistämättömäksi kasvatuksessa, ja sen vuoksi nähtiin, että opettajan tulisi olla avoin omista lähtökohdistaan. Neutraaliuden ideaali oli näistä kahdesta hallitsevampi aineistossa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat aikaisempien opetussuunnitelmaideologioista tehdyn tutkimuksen valossa, että opettajan rooli on pysynyt suhteellisen samankaltaisena passiivisena roolina, vaikka ympäröivä yhteiskunta on muuttunut. Jos haluamme opettajia, jotka kasvattavat kouluissa yhteiskunnallisesti aktiivisia ja kriittisiä kansalaisia, tulisi myös näkemystä opettajan roolista laajentaa osallistuvina ja uudistavina intellektuelleina.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8639]