Ohjelmistoprojektin vaatimusmäärittelyn laatimisen haasteet: Asiakasrajapinta onnistuneen vaatimusmäärittelyn haasteena
Leino, Joonas (2021)
Leino, Joonas
2021
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104263559
Tiivistelmä
Vaatimusmäärittely on ketteriä menetelmiä hyödyntäen koko ohjelmistoprojektin ajan jatkuva iteratiivinen prosessi. Enemmistö epäonnistuneista ohjelmistoprojekteista johtuu puutteellisesta vaatimusmäärittelystä. Vaatimusmäärittelyyn liittyy aina haasteita ja ongelmia. Tämän kandidaatintyön tutkimuksena on tarkastella vaatimusmäärittelyprosessia yksittäisen järjestelmän näkökulmasta ja tutkia tämän vaatimusmäärittelyn haasteita. Tutkimuskysymyksen selvittämiseksi toteutettiin oikea vaatimusmäärittely kehitteillä olevaan järjestelmään sekä tutkittiin vaatimusmäärittelyn käytäntöjä ja teoriaa eri tieteellisiin lähteisiin perustuen.
Työ on jaettu kolmeen osaan: teoria-, tutkimus- sekä tulososaan. Teoriaosiossa käsitellään vaatimusmäärittelyn käytäntöjä ja työkaluja eri tieteellisiin lähteisiin perustuen. Kolmannessa luvussa toteutetaan vaatimusmäärittely suunnitteilla olevaan järjestelmään ja neljännessä luvussa esitellään kyseisen järjestelmän vaatimusmäärittelyn haasteet.
Teoriaosiossa käydään läpi vaatimuksen määritelmä sekä vaatimusmäärittelyn eri vaiheet, jotka ovat kartoitus, analysointi, dokumentointi ja validointi. Vaatimusmäärittelyn laatiminen ketteriä menetelmiä hyödyntäen on iteratiivinen, koko ohjelmistokehityksen ajan jatkuva prosessi. Vaatimuksia syntyy projektin edetessä jatkuvasti lisää. Vaatimustenkäsittelyn ohella tärkeää on myös vaatimustenhallinta, jotta varmistetaan vaatimusten ajankohtaisuus ja käytettävyys koko projektin ajan.
Vaatimusmäärittely toteutettiin kehitteillä olevaan järjestelmään yritykselle, jonka tavoitteena on esittää simuloinneista saatua dataa yrityksen asiakkaille. Vaatimusmäärittelyn kulku toteutettiin teoriaosuudessa esiteltyjen eri vaiheiden avulla. Vaatimusmäärittelyssä käytettiin teoriaosuudessa esiteltyjä työkaluja. Käyttötapauskaavioiden ja karkeiden käyttöliittymien avulla saatiin arvokasta tietoa järjestelmän vaatimuksista.
Vaatimusmäärittelyn laatimisen seurauksena päädyttiin tutkimuksessa tulokseen, että suurin haaste vaatimusmäärittelyssä on asiakkaan ja toteuttajan välinen kuilu. Asiakasrajapinnassa ongelmaksi muodostuu toteuttajan ja asiakkaan erilainen näkemys projektista sekä asiakkaan teknillinen tietämättömyys. Asiakkaan luonnollisella kielellä esitetyt vaatimukset ovat haastavaa saattaa visuaaliseen malliin, kuten käyttötapauskaavioon. Työssä käytetyt lähteet tukevat tutkielman lopputulosta.
Työ on jaettu kolmeen osaan: teoria-, tutkimus- sekä tulososaan. Teoriaosiossa käsitellään vaatimusmäärittelyn käytäntöjä ja työkaluja eri tieteellisiin lähteisiin perustuen. Kolmannessa luvussa toteutetaan vaatimusmäärittely suunnitteilla olevaan järjestelmään ja neljännessä luvussa esitellään kyseisen järjestelmän vaatimusmäärittelyn haasteet.
Teoriaosiossa käydään läpi vaatimuksen määritelmä sekä vaatimusmäärittelyn eri vaiheet, jotka ovat kartoitus, analysointi, dokumentointi ja validointi. Vaatimusmäärittelyn laatiminen ketteriä menetelmiä hyödyntäen on iteratiivinen, koko ohjelmistokehityksen ajan jatkuva prosessi. Vaatimuksia syntyy projektin edetessä jatkuvasti lisää. Vaatimustenkäsittelyn ohella tärkeää on myös vaatimustenhallinta, jotta varmistetaan vaatimusten ajankohtaisuus ja käytettävyys koko projektin ajan.
Vaatimusmäärittely toteutettiin kehitteillä olevaan järjestelmään yritykselle, jonka tavoitteena on esittää simuloinneista saatua dataa yrityksen asiakkaille. Vaatimusmäärittelyn kulku toteutettiin teoriaosuudessa esiteltyjen eri vaiheiden avulla. Vaatimusmäärittelyssä käytettiin teoriaosuudessa esiteltyjä työkaluja. Käyttötapauskaavioiden ja karkeiden käyttöliittymien avulla saatiin arvokasta tietoa järjestelmän vaatimuksista.
Vaatimusmäärittelyn laatimisen seurauksena päädyttiin tutkimuksessa tulokseen, että suurin haaste vaatimusmäärittelyssä on asiakkaan ja toteuttajan välinen kuilu. Asiakasrajapinnassa ongelmaksi muodostuu toteuttajan ja asiakkaan erilainen näkemys projektista sekä asiakkaan teknillinen tietämättömyys. Asiakkaan luonnollisella kielellä esitetyt vaatimukset ovat haastavaa saattaa visuaaliseen malliin, kuten käyttötapauskaavioon. Työssä käytetyt lähteet tukevat tutkielman lopputulosta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8696]