Shades of Red: Evolution of the Political Language of Finnish Socialism from the Nineteenth Century until the Civil War of 1918
Turunen, Risto (2021)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Turunen, Risto
Omakustanne
2021
Historian tohtoriohjelma - Doctoral Programme in History
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-04-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1906-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1906-9
Tiivistelmä
Punaisen sävyt: Sosialismin poliittisen kielen evoluutio 1800-luvulta vuoden 1918 sisällissotaan
Väitöskirja tutkii suomalaista sosialismia poliittisena kielenä 1800-luvulta vuoden 1918 sisällissotaan saakka. Sosialistisia liikkeitä syntyi kaikkialle Eurooppaan tänä aikajaksona, mutta Suomen suuriruhtinaskunnan sosialistinen puolue kohosi maailman suurimmaksi. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia tämän voimakkaan poliittisen kielen sisäistä rikkautta. Tutkimuskysymykset keskittyvät sosialismin ideologiseen evoluutioon kolmella eri tasolla: (1) kuinka sosialismi muuttuu pitkällä aikavälillä, (2) mikä yhdistää ja erottaa työväenliikkeen johdon ja kentän sosialismia ja (3) miten sosialismi kytkeytyy muihin moderneihin poliittisiin kieliin Suomessa? Kysymyksiin vastataan lähi- ja etälukemalla sekä painettuja että käsinkirjoitettuja työväenlehtiä eri puolelta Suomea. Valinnoilla halusin laajentaa aatehistorian lähteitä laadullisesti huippuajattelijoista ruohonjuuritason toimijoihin ja määrällisesti niin suuriin aineistoihin, että niitä on mahdotonta ottaa haltuun historiantutkimuksen perinteisillä menetelmillä. Työssä esitellään yksinkertaisia laskennallisia menetelmiä korpuslingvistiikasta (suhteelliset sanafrekvenssit aikaa myöten, kollokaatiot ja avainsanat), jotka rikastuttavat laadullista analyysia.
Painettujen lehtien analyysi paljasti, että sosialismin perustarina pysyi samanlaisena, vaikka käsitteellinen profiili muuttui huomattavasti ajan mittaan. Sosialismin pysyvä tarina jakoi ihmiset kahteen kollektiivisingulaarin talouden pohjalta (”köyhälistö” ja ”porvaristo”), maksimoi kurjuuden tapahtumaympäristössä ja selitti päähenkilöiden ja ympäristön välisen suhteen yksiulotteisen kausaliteetin avulla: ”järjestelmä” aiheutti kaikki negatiiviset tapahtumat. Sosialismin kieli ei kuitenkaan ollut omalakinen kokonaisuus vaan muuttui myös vuorovaikutuksessa yhteiskunnan kanssa. Työväenlehdistön alkuvaiheessa 1890-luvun puolivälissä liberalismin kaanonista lainatut käsitteet ohjasivat poliittista ajattelua (”tasa-arvoisuus”, ”äänioikeus”, ”kansalainen”), kun taas 1900-luvun vaihteessa huomio suuntautui konservatiivisen kielen haltuunottoon (”uskonto”, ”isänmaa”), sillä voimakkaimmat hyökkäykset sosialismia vastaan hyödynsivät kristillisiä ja nationalistisia käsitteitä. Vuoden 1905 suurlakko teki sosialismin poliittisesta kielestä käsitteellisesti itsenäisemmän suhteessa sen kilpailijoihin. Vallankumousaika 1917–1918 ei tuonut uusia käsitteitä sosialismin kieleen vaan lähinnä voimisti sen äärimmäisiä piirteitä. Aggressio vastustajia kohtaan oli ollut lehdistössä näkyvää viimeistään suurlakosta alkaen, pettymys uudistettuun mutta toimimattomaan parlamentaariseen demokratiaan yleistyi jo eduskunnan ensi vuosina ja ajatus siitä, että nimenomaan keinottelu oli pääsyy köyhälistön kurjuuteen, vakiintui ensimmäisen maailmansodan aikana.
Sosialismin diakroninen muutos oli helpompi hahmottaa painetussa sanassa kuin käsinkirjoitetuissa lehdissä. Työväenliikkeen huipun sisäiset kiistat eivät herättäneet suuria aatteellisia intohimoja
politiikan ruohonjuuritasolla. Työläiset loivat omilla kirjoituksillaan sosialismin kielen, joka sopi paikallisiin olosuhteisiin. Kyse ei ollut kuitenkaan siitä, että työväenliikkeen kenttä ja johto olisivat muodostaneet kaksi erilaista ja toisistaan irrallista ideologista maailmaa, kuten on joskus esitetty aiemmassa tutkimuksessa. Jako tunteellisen kentän ja valistuneen johdon välillä näyttää epäuskottavalta käsinkirjoitettujen lehtien perusteella, sillä vaikka niissä ilmenevä poliittinen viha voi vaikuttaa pinnalta katsoen ”autenttiselta”, tarkempi analyysi paljasti, että työläiset käsitteellistivät vihaansa kopioimalla viestejä suoraan painetusta sanasta.
Vertailussa ideologisiin kilpailijoihinsa sosialismi, mukaan lukien sen kenttätason variantit, sijoittuu Suomen modernien poliittisten kielten puuhun. Sosialismin tarjoamat kausaaliset selitykset voidaan lukea konservatiivisen kristillisyyden vastakohtana, sillä ne pyrkivät laajentamaan ihmisjärjellä ymmärrettävää maailmaa jumalaisen mysteerin kustannuksella. Sosialismin kieltä voidaan ajatella myös 1800-luvun nationalistisen projektin jatkeena siinä mielessä, että fennomaanit olivat opettaneet rahvasta kuvittelemaan suomalaisia kansalaisia ja vieraita sortajia paikallisyhteisöjen ulkopuolella. Pitkällä aikavälillä politiikan alkeiden opetus kostautui, sillä sosialistit pystyivät hyödyntämään fennomaanista käsitejärjestelmää pienin muutoksin: esimerkiksi muuttamalla kansallisen tietoisuuden luokkatietoisuudeksi, kielellisen sorron taloudelliseksi sorroksi ja suomenkielisen kansan enemmistön työtätekevän kansan enemmistöksi. Aikakäsitykseltään sosialismi muistutti liberalismia horjumattomassa uskossaan edistykseen, mutta sosialistinen temporaliteetti erosi kilpailijastaan määrittelemällä odotetun ja havaitun maailman välisen suhteen uusiksi: mitä suuremmat odotukset tulevaisuuteen kohdistettiin, sitä kriittisemmiksi havainnot ”nykyisestä järjestelmästä” muodostuivat. Sosialismin kielen voimakas kausaliteetti, spatiaalisen mielikuvituksen laajentaminen ja temporaliteetin kiihdyttäminen tekevätkin siitä kenties kaikkein ”moderneimman” poliittisen kielen Suomen suuriruhtinaskunnassa ennen sisällissotaa. Tutkimus on osoittanut, että modernien poliittisten kielten laajuuden ja syvyyden ymmärtäminen vaatii lähilukemisen rinnalle myös makroskooppisia menetelmiä, jotka ohjaavat tutkijan katseen ainutlaatuisesta yleiseen ja poikkeuksellisesta toistuvaan.
Väitöskirja tutkii suomalaista sosialismia poliittisena kielenä 1800-luvulta vuoden 1918 sisällissotaan saakka. Sosialistisia liikkeitä syntyi kaikkialle Eurooppaan tänä aikajaksona, mutta Suomen suuriruhtinaskunnan sosialistinen puolue kohosi maailman suurimmaksi. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia tämän voimakkaan poliittisen kielen sisäistä rikkautta. Tutkimuskysymykset keskittyvät sosialismin ideologiseen evoluutioon kolmella eri tasolla: (1) kuinka sosialismi muuttuu pitkällä aikavälillä, (2) mikä yhdistää ja erottaa työväenliikkeen johdon ja kentän sosialismia ja (3) miten sosialismi kytkeytyy muihin moderneihin poliittisiin kieliin Suomessa? Kysymyksiin vastataan lähi- ja etälukemalla sekä painettuja että käsinkirjoitettuja työväenlehtiä eri puolelta Suomea. Valinnoilla halusin laajentaa aatehistorian lähteitä laadullisesti huippuajattelijoista ruohonjuuritason toimijoihin ja määrällisesti niin suuriin aineistoihin, että niitä on mahdotonta ottaa haltuun historiantutkimuksen perinteisillä menetelmillä. Työssä esitellään yksinkertaisia laskennallisia menetelmiä korpuslingvistiikasta (suhteelliset sanafrekvenssit aikaa myöten, kollokaatiot ja avainsanat), jotka rikastuttavat laadullista analyysia.
Painettujen lehtien analyysi paljasti, että sosialismin perustarina pysyi samanlaisena, vaikka käsitteellinen profiili muuttui huomattavasti ajan mittaan. Sosialismin pysyvä tarina jakoi ihmiset kahteen kollektiivisingulaarin talouden pohjalta (”köyhälistö” ja ”porvaristo”), maksimoi kurjuuden tapahtumaympäristössä ja selitti päähenkilöiden ja ympäristön välisen suhteen yksiulotteisen kausaliteetin avulla: ”järjestelmä” aiheutti kaikki negatiiviset tapahtumat. Sosialismin kieli ei kuitenkaan ollut omalakinen kokonaisuus vaan muuttui myös vuorovaikutuksessa yhteiskunnan kanssa. Työväenlehdistön alkuvaiheessa 1890-luvun puolivälissä liberalismin kaanonista lainatut käsitteet ohjasivat poliittista ajattelua (”tasa-arvoisuus”, ”äänioikeus”, ”kansalainen”), kun taas 1900-luvun vaihteessa huomio suuntautui konservatiivisen kielen haltuunottoon (”uskonto”, ”isänmaa”), sillä voimakkaimmat hyökkäykset sosialismia vastaan hyödynsivät kristillisiä ja nationalistisia käsitteitä. Vuoden 1905 suurlakko teki sosialismin poliittisesta kielestä käsitteellisesti itsenäisemmän suhteessa sen kilpailijoihin. Vallankumousaika 1917–1918 ei tuonut uusia käsitteitä sosialismin kieleen vaan lähinnä voimisti sen äärimmäisiä piirteitä. Aggressio vastustajia kohtaan oli ollut lehdistössä näkyvää viimeistään suurlakosta alkaen, pettymys uudistettuun mutta toimimattomaan parlamentaariseen demokratiaan yleistyi jo eduskunnan ensi vuosina ja ajatus siitä, että nimenomaan keinottelu oli pääsyy köyhälistön kurjuuteen, vakiintui ensimmäisen maailmansodan aikana.
Sosialismin diakroninen muutos oli helpompi hahmottaa painetussa sanassa kuin käsinkirjoitetuissa lehdissä. Työväenliikkeen huipun sisäiset kiistat eivät herättäneet suuria aatteellisia intohimoja
politiikan ruohonjuuritasolla. Työläiset loivat omilla kirjoituksillaan sosialismin kielen, joka sopi paikallisiin olosuhteisiin. Kyse ei ollut kuitenkaan siitä, että työväenliikkeen kenttä ja johto olisivat muodostaneet kaksi erilaista ja toisistaan irrallista ideologista maailmaa, kuten on joskus esitetty aiemmassa tutkimuksessa. Jako tunteellisen kentän ja valistuneen johdon välillä näyttää epäuskottavalta käsinkirjoitettujen lehtien perusteella, sillä vaikka niissä ilmenevä poliittinen viha voi vaikuttaa pinnalta katsoen ”autenttiselta”, tarkempi analyysi paljasti, että työläiset käsitteellistivät vihaansa kopioimalla viestejä suoraan painetusta sanasta.
Vertailussa ideologisiin kilpailijoihinsa sosialismi, mukaan lukien sen kenttätason variantit, sijoittuu Suomen modernien poliittisten kielten puuhun. Sosialismin tarjoamat kausaaliset selitykset voidaan lukea konservatiivisen kristillisyyden vastakohtana, sillä ne pyrkivät laajentamaan ihmisjärjellä ymmärrettävää maailmaa jumalaisen mysteerin kustannuksella. Sosialismin kieltä voidaan ajatella myös 1800-luvun nationalistisen projektin jatkeena siinä mielessä, että fennomaanit olivat opettaneet rahvasta kuvittelemaan suomalaisia kansalaisia ja vieraita sortajia paikallisyhteisöjen ulkopuolella. Pitkällä aikavälillä politiikan alkeiden opetus kostautui, sillä sosialistit pystyivät hyödyntämään fennomaanista käsitejärjestelmää pienin muutoksin: esimerkiksi muuttamalla kansallisen tietoisuuden luokkatietoisuudeksi, kielellisen sorron taloudelliseksi sorroksi ja suomenkielisen kansan enemmistön työtätekevän kansan enemmistöksi. Aikakäsitykseltään sosialismi muistutti liberalismia horjumattomassa uskossaan edistykseen, mutta sosialistinen temporaliteetti erosi kilpailijastaan määrittelemällä odotetun ja havaitun maailman välisen suhteen uusiksi: mitä suuremmat odotukset tulevaisuuteen kohdistettiin, sitä kriittisemmiksi havainnot ”nykyisestä järjestelmästä” muodostuivat. Sosialismin kielen voimakas kausaliteetti, spatiaalisen mielikuvituksen laajentaminen ja temporaliteetin kiihdyttäminen tekevätkin siitä kenties kaikkein ”moderneimman” poliittisen kielen Suomen suuriruhtinaskunnassa ennen sisällissotaa. Tutkimus on osoittanut, että modernien poliittisten kielten laajuuden ja syvyyden ymmärtäminen vaatii lähilukemisen rinnalle myös makroskooppisia menetelmiä, jotka ohjaavat tutkijan katseen ainutlaatuisesta yleiseen ja poikkeuksellisesta toistuvaan.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4961]