Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kaupunki lapsuuden paikkana: Kävelyhaastattelututkimus Tampereen keskustassa

Kylmänen, Ida (2021)

 
Avaa tiedosto
KylmänenIda.pdf (693.9Kt)
Lataukset: 



Kylmänen, Ida
2021

Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-05
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104243433
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa pyritään yksilön kokemuksen kautta ymmärtämään kaupunkilaislapsen kokemusta asuinympäristöstään ja paikoista, jotka kodin ympäristössä muodostuvat lapselle merkityksellisiksi.

Lapsen ja paikan suhdetta tarkastellaan relationaalisena, jolloin lapsi määrittää paikkaa antaen sille merkityksiä ja tulkintoja, mutta myös paikka luo fyysisillä ominaisuuksillaan puitteet, jotka vaikuttavat kokijaan ja luovat puitteet lapsuudelle. Tarkastelun pohjana ovat lapsuuden maantieteen lähtökohdat ja tutkimuksen tukena toimivat käsitteet paikasta, asustamisesta, paikkatunteesta sekä tarjoumista.

Tutkimusta varten on haastateltu kuutta alakouluikäistä lasta, jotka asuivat Tampereen keskustassa Juhannuskylän, Armonkallion ja Tampellan alueilla. Haastattelut toteutettiin keskustelunomaisesti kävelyhaastatteluina, joissa lapsi sai valita reitin ja johdattaa itselleen merkityksellisiin paikkoihin. Haastatteluaineisto on analysoitu teemoittelemalla sitä eri pääteemojen kautta ja peilaten sitä tutkimuksen teoriaan sisällönanalyysin keinoin.

Lapsi kokee ja tulkitsee ympäristöään paljon fyysisesti ja luovasti erilaisen toiminnan kautta. Lapsen kokemusmaailmassa todentuvat usein ympäristön sellaisetkin tarjoumat, jotka eivät aikuisen ympäristössä tulisi havaituksi. Ala-asteikäinen lapsi laajentaa vähitellen itsenäisen liikkumisen reviiriään, jolloin myös henkilökohtaisempi suhde ympäristöön pääsee muotoutumaan. Toisaalta perheen säännöt ja toimintatavat vaikuttavat ja rajoittavat vielä ympäristössä toimimista, mikä osaltaan vaikuttaa myös siihen, millaiset paikat voivat muodostua lapselle merkityksellisiksi. Lapsen paikkatunne on paljon sidoksissa myös paikkoihin liittyviin muistoihin ja perinteisiin, paikassa elettyihin ja koettuihin hetkiin. Paikan kokemukseen ja merkityksiin nivoutuvat myös kollektiiviset, niin perheen kuin paikalliseenkin kulttuuriin ja perinteisiin liittyvät seikat.

Tämän julkaisun alkuperäisyys on tarkastettu Turnitin OriginalityCheck –ohjelmalla.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40066]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste