Mirrored Voices: The Rhetoric of Experientiality in Medieval Literature
Pihl, Erika (2021)
Pihl, Erika
Tampere University
2021
Kirjallisuustieteen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2021-06-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1967-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-1967-0
Tiivistelmä
Väitöskirja käsittelee kokemuksellisuuden retoriikkaa keskiaikaisessa kirjallisuudessa. Kognitiivisesta narratologiasta periytyvällä kokemuksellisuuden (experientiality) käsitteellä viitataan tutkimuksessa a) kaunokirjalliseen tajunnankuvaukseen, b) kertovien tekstien välittämään vaikutelmaan subjektiivisen kokijan läsnäolosta kerronnan tasolla sekä c) kirjailijan ja yleisön jakamaan kulttuuriseen ja kaunokirjalliseen kokemustaustaan, jota tajunnankuvausjaksoissa hyödynnetään. Millaisia tehtäviä on keskiaikaisten henkilöhahmojen sisäisen kokemuksen kuvauksella? Ketä tai mitä lopulta kuvataan, kun kerrotaan henkilöhahmojen iloista, peloista ja sydänsuruista? Tutkimuskysymyksiin vastataan kontekstitietoisella teoreettisella otteella, joka tuo dialogiin modernin narratologian ja keskiajan oman, klassista retoriikkaa hyödyntävän runousopin.
Kaunokirjallinen tajunnankuvaus on monitieteisen kertomuksentutkimuksen keskeinen osa-alue, jossa vaikuttaa kaksi merkittävää teoreettista lähestymistapaa: kielitieteeseen pohjaava, kertojan ja henkilöhahmojen ääniä jaottelemaan pyrkivä strukturalistinen tarkastelumalli, jonka perusta luotiin jo antiikin Kreikassa, on viime aikoina saanut rinnalleen kognitiivisesti painottuneen, ajattelun sosiaalisia ja ruumiillisia ulottuvuuksia korostavan näkökulman, josta kertomusmuodon eri aspekteja tulkitaan tiettyjen tosielämän parametrien kautta. Molempia lähestymistapoja on aiemmassa tutkimuksessa sovellettu myös keskiaikaisten kertomusten sisältämiin tunne- ja aistikokemusten kuvauksiin. Väitöskirjan lähtökohtana on kuitenkin havainto, että nämä voittopuolisesti modernin romaanin pohjalta abstrahoidut teoreettiset mallinnukset eivät täysin riitä kattamaan retoriikan perinteeseen nojaavan, suullista esitystapaa suosivan ja tarina-aineksen kierrättämiseen perustuvan keskiaikaisen kirjallisuuden tajunnankuvausta.
Tätä hypoteesia testataan väitöskirjassa analysoimalla tajunnankuvausjaksoja kolmessa kanonisessa sydän- ja myöhäiskeskiajalta peräisin olevassa tekstissä, jotka edustavat eri kielialueita ja ovat luokiteltavissa romansseiksi. Heldris de Cornuällen Le Roman de Silence (n. 1270–80), Geoffrey Chaucerin Troilus and Criseyde (n. 1380–87) ja Giovanni Boccaccion Elegia di madonna Fiammetta (n. 1343–44) asetetaan tekstikohtaisissa käsittelyluvuissa narratologian ja keskiajan poetiikan muodostamaan kaksoisperspektiiviin, joka valottaa kohdetekstien kerrontateknisiä ratkaisuja oman aikakautensa näkökulmasta ja samalla havainnollistaa fiktiivisiä mieliä teoretisoivien nykyparadigmojen rajallista historiallista ulottuvuutta. Koska tutkimuksen tulokset perustuvat määrällisesti rajalliseen aineistoon, väitöskirja ei pyri laatimaan keskiaikaisen kaunokirjallisen kokemuksellisuuden periaatteita systemaattisesti määrittelevää poetiikkaa, vaan esittää kohdeteksteistään luentoja, joiden johtopäätösten yleistettävyyttä on mahdollista jatkossa arvioida eri kielialueita ja kirjallisuuden lajeja edustavissa keskiaikaisissa teksteissä.
Väitöskirjassa esitetään, että kohdetekstien tajunnankuvauksessa keskeiseen rooliin nousee antiikin retoriikasta periytyvä yleisön näkökulman vahva painotus, mikä kytketään tutkimuksessa myös keskiaikaisen kirjallisuuden suulliseen esitystapaan ja ihmisäänen avulla tuotettavaan tunnetilojen kuvaukseen ja luomiseen. Analyysit osoittavat, että henkilöhahmojen tunteiden, ajattelun ja havaintojen esitykset hyödyntävät tietoisesti ja monin eri tavoin yleisön kokemustaustaa todellisen maailman toimijoina ja kierrätettyjen kaunokirjallisten kertomusten tuntijoina. Ensimmäisessä käsittelyluvussa (luku I; Le Roman de Silence) kohdennetaan kertojan kommentaariin (experientialising rhetoric), joka henkilöhahmon tajunnan sijaan mallintaakin kertomusten vastaanottajien tunnekokemusta sekä rakentaa henkilöhahmojen tunnetiloja itsetietoisen konventionaalisella otteella ja toisaalta neuvottelee niitä uusiksi yhteistyössä yleisön kanssa. Toisessa käsittelyluvussa (luku II; Troilus and Criseyde) tutkitaan toistoa ja frekvenssiä kerronta- ja manipulaatiokeinoina, joiden avulla luodaan vaikutelma tiettyjen konventionaalisten tunnekaavojen välttämättömyydestä. Viimeinen käsittelyluku (luku III; Elegia di madonna Fiammetta) analysoi pakottavaa kerrontaa, joka vaatii yleisöä ehdoitta jakamaan kertoja-päähenkilön näkemyksen rakastumisen kokemuksestaan ainutlaatuisena. Nämä kerrontatekniset piirteet kytketään väitöskirjassa 1100–1300lukujen ajankohtaisiin kirjallisuushistoriallisiin kysymyksiin keskiaikaisen kirjailijan roolista auktoreiden ja tradition taustaa vasten. Kohdetekstien tulkitaan koettelevan tradition vakiinnuttamien, kumulatiivisten kaunokirjallisten kokemusten rajoja sekä kannustavan yleisöä kriittiseen lukijuuteen, joka ei ota annettuna itsestään selvinä tarjottuja näkökulmia.
Yleisöpainotteisuuden lisäksi väitöskirjassa esitetään, että kohdetekstit korostavat henkilöhahmojen mieliä runousopin tuntevan kirjailijan taidokkaina luomuksina ja yhteisöllisinä, tietoisen kerrostuneina artefakteina. Luvussa I tätä mielten konstruktioluonnetta lähestytään analysoimalla luomisprosessiin kohdistuvaa vertauskuvien käyttöä henkilöhahmojen tunnekokemusten välittämisessä. Luku II näyttää, kuinka henkilöhahmojen yksityinen kokemus palautetaan tekijään ja traditioon metaleptisen kaiutuksen ja suoraa esitystä ennakoivien rakenteiden hämmentämisen avulla; tässä yhteydessä myös havainnollistetaan, miten keskiaikaisten käsikirjoitusten modernista välimerkkien käytöstä poikkeavat merkitsemistavat avaavat tajunnankuvausjaksojen osalta nykymallinnusten tuottamista luennoista eriäviä tulkinnallisia mahdollisuuksia. Niin ikään luvussa III haastetaan narratologiassa keskeisen epäluotettavan kertojan käsitettä lukemalla epäluotettavan kerronnan konventionaalisia merkkejä psyyken ilmentämisen sijaan tekijän ja yleisön välisenä tulkinnallisena pelinä, jota määrittää kertojan diskurssin tarkoituksellinen, tekijään viittaava läpinäkyvyys, ja joka nojaa runousopin ja kaunokirjallisen rakastumisen kokemuksen konventionaalisten elementtien tuntemukseen.
Väitöskirjan lopputulemana todetaan, että keskiaikaisten kohdetekstien tunnekuvauksia voidaan ymmärtää kaunokirjallisten kertomusten laatimisen ja vastaanottamisen allegorioina. Henkilöhahmojen kokemuksen sijaan itse kokemuksen rakentumisprosessista ja kertovasta äänestä tapaa tulla ensisijainen kuvauskohde: mielten esittämisen sijaan kyse on mielten prosessimaisesta luomisessa kerronnassa. Tutkimus arvioi näin uudelleen keskiaikaisten romanssitekstien jo modernia kertomakirjallisuutta ennakoivana pidettyä psykologista ulottuvuutta. Luonnollistavan lukutavan sijaan keskiaikaisten kertomusten kokevia mieliä on hedelmällistä tarkastella funktionaalisina, tietoisen keinotekoisina ja yhteisöllisinä luomuksina, jotka osoittavat omaan konventionaalisuuteensa sekä toimivat temaattisten, didaktisten ja kirjallisuushistoriallisten kysymysten työstöpaikkoina.
Kaunokirjallinen tajunnankuvaus on monitieteisen kertomuksentutkimuksen keskeinen osa-alue, jossa vaikuttaa kaksi merkittävää teoreettista lähestymistapaa: kielitieteeseen pohjaava, kertojan ja henkilöhahmojen ääniä jaottelemaan pyrkivä strukturalistinen tarkastelumalli, jonka perusta luotiin jo antiikin Kreikassa, on viime aikoina saanut rinnalleen kognitiivisesti painottuneen, ajattelun sosiaalisia ja ruumiillisia ulottuvuuksia korostavan näkökulman, josta kertomusmuodon eri aspekteja tulkitaan tiettyjen tosielämän parametrien kautta. Molempia lähestymistapoja on aiemmassa tutkimuksessa sovellettu myös keskiaikaisten kertomusten sisältämiin tunne- ja aistikokemusten kuvauksiin. Väitöskirjan lähtökohtana on kuitenkin havainto, että nämä voittopuolisesti modernin romaanin pohjalta abstrahoidut teoreettiset mallinnukset eivät täysin riitä kattamaan retoriikan perinteeseen nojaavan, suullista esitystapaa suosivan ja tarina-aineksen kierrättämiseen perustuvan keskiaikaisen kirjallisuuden tajunnankuvausta.
Tätä hypoteesia testataan väitöskirjassa analysoimalla tajunnankuvausjaksoja kolmessa kanonisessa sydän- ja myöhäiskeskiajalta peräisin olevassa tekstissä, jotka edustavat eri kielialueita ja ovat luokiteltavissa romansseiksi. Heldris de Cornuällen Le Roman de Silence (n. 1270–80), Geoffrey Chaucerin Troilus and Criseyde (n. 1380–87) ja Giovanni Boccaccion Elegia di madonna Fiammetta (n. 1343–44) asetetaan tekstikohtaisissa käsittelyluvuissa narratologian ja keskiajan poetiikan muodostamaan kaksoisperspektiiviin, joka valottaa kohdetekstien kerrontateknisiä ratkaisuja oman aikakautensa näkökulmasta ja samalla havainnollistaa fiktiivisiä mieliä teoretisoivien nykyparadigmojen rajallista historiallista ulottuvuutta. Koska tutkimuksen tulokset perustuvat määrällisesti rajalliseen aineistoon, väitöskirja ei pyri laatimaan keskiaikaisen kaunokirjallisen kokemuksellisuuden periaatteita systemaattisesti määrittelevää poetiikkaa, vaan esittää kohdeteksteistään luentoja, joiden johtopäätösten yleistettävyyttä on mahdollista jatkossa arvioida eri kielialueita ja kirjallisuuden lajeja edustavissa keskiaikaisissa teksteissä.
Väitöskirjassa esitetään, että kohdetekstien tajunnankuvauksessa keskeiseen rooliin nousee antiikin retoriikasta periytyvä yleisön näkökulman vahva painotus, mikä kytketään tutkimuksessa myös keskiaikaisen kirjallisuuden suulliseen esitystapaan ja ihmisäänen avulla tuotettavaan tunnetilojen kuvaukseen ja luomiseen. Analyysit osoittavat, että henkilöhahmojen tunteiden, ajattelun ja havaintojen esitykset hyödyntävät tietoisesti ja monin eri tavoin yleisön kokemustaustaa todellisen maailman toimijoina ja kierrätettyjen kaunokirjallisten kertomusten tuntijoina. Ensimmäisessä käsittelyluvussa (luku I; Le Roman de Silence) kohdennetaan kertojan kommentaariin (experientialising rhetoric), joka henkilöhahmon tajunnan sijaan mallintaakin kertomusten vastaanottajien tunnekokemusta sekä rakentaa henkilöhahmojen tunnetiloja itsetietoisen konventionaalisella otteella ja toisaalta neuvottelee niitä uusiksi yhteistyössä yleisön kanssa. Toisessa käsittelyluvussa (luku II; Troilus and Criseyde) tutkitaan toistoa ja frekvenssiä kerronta- ja manipulaatiokeinoina, joiden avulla luodaan vaikutelma tiettyjen konventionaalisten tunnekaavojen välttämättömyydestä. Viimeinen käsittelyluku (luku III; Elegia di madonna Fiammetta) analysoi pakottavaa kerrontaa, joka vaatii yleisöä ehdoitta jakamaan kertoja-päähenkilön näkemyksen rakastumisen kokemuksestaan ainutlaatuisena. Nämä kerrontatekniset piirteet kytketään väitöskirjassa 1100–1300lukujen ajankohtaisiin kirjallisuushistoriallisiin kysymyksiin keskiaikaisen kirjailijan roolista auktoreiden ja tradition taustaa vasten. Kohdetekstien tulkitaan koettelevan tradition vakiinnuttamien, kumulatiivisten kaunokirjallisten kokemusten rajoja sekä kannustavan yleisöä kriittiseen lukijuuteen, joka ei ota annettuna itsestään selvinä tarjottuja näkökulmia.
Yleisöpainotteisuuden lisäksi väitöskirjassa esitetään, että kohdetekstit korostavat henkilöhahmojen mieliä runousopin tuntevan kirjailijan taidokkaina luomuksina ja yhteisöllisinä, tietoisen kerrostuneina artefakteina. Luvussa I tätä mielten konstruktioluonnetta lähestytään analysoimalla luomisprosessiin kohdistuvaa vertauskuvien käyttöä henkilöhahmojen tunnekokemusten välittämisessä. Luku II näyttää, kuinka henkilöhahmojen yksityinen kokemus palautetaan tekijään ja traditioon metaleptisen kaiutuksen ja suoraa esitystä ennakoivien rakenteiden hämmentämisen avulla; tässä yhteydessä myös havainnollistetaan, miten keskiaikaisten käsikirjoitusten modernista välimerkkien käytöstä poikkeavat merkitsemistavat avaavat tajunnankuvausjaksojen osalta nykymallinnusten tuottamista luennoista eriäviä tulkinnallisia mahdollisuuksia. Niin ikään luvussa III haastetaan narratologiassa keskeisen epäluotettavan kertojan käsitettä lukemalla epäluotettavan kerronnan konventionaalisia merkkejä psyyken ilmentämisen sijaan tekijän ja yleisön välisenä tulkinnallisena pelinä, jota määrittää kertojan diskurssin tarkoituksellinen, tekijään viittaava läpinäkyvyys, ja joka nojaa runousopin ja kaunokirjallisen rakastumisen kokemuksen konventionaalisten elementtien tuntemukseen.
Väitöskirjan lopputulemana todetaan, että keskiaikaisten kohdetekstien tunnekuvauksia voidaan ymmärtää kaunokirjallisten kertomusten laatimisen ja vastaanottamisen allegorioina. Henkilöhahmojen kokemuksen sijaan itse kokemuksen rakentumisprosessista ja kertovasta äänestä tapaa tulla ensisijainen kuvauskohde: mielten esittämisen sijaan kyse on mielten prosessimaisesta luomisessa kerronnassa. Tutkimus arvioi näin uudelleen keskiaikaisten romanssitekstien jo modernia kertomakirjallisuutta ennakoivana pidettyä psykologista ulottuvuutta. Luonnollistavan lukutavan sijaan keskiaikaisten kertomusten kokevia mieliä on hedelmällistä tarkastella funktionaalisina, tietoisen keinotekoisina ja yhteisöllisinä luomuksina, jotka osoittavat omaan konventionaalisuuteensa sekä toimivat temaattisten, didaktisten ja kirjallisuushistoriallisten kysymysten työstöpaikkoina.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]