"Jag tror det är väldigt bra för att det är olika aspekter": Korkeakoulukirjastojen ja kielikeskusten yhteistyö Ruotsissa
Toikkanen, Taru (2021)
Toikkanen, Taru
2021
Informaatiotutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Information Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104233377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104233377
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella korkeakoulukirjastojen ja kielikeskusten yhteistyötä Ruotsissa vertailevan tutkimusotteen avulla. Tarkoituksenani on korkeakoulukirjastojen näkökulmasta kartoittaa, millaista yhteistyötä korkeakoulukirjastot ja kielikeskukset tekevät, mitä yhteistyön perustana on ja miten yhteistyön tulevaisuus nähdään tulevaisuudessa. Aihetta on aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa tarkasteltu varsin vähän, joka luo tarpeen tämänkaltaiselle tutkimukselle. Käytän tutkimuksessani sosiokulttuurisen teoriaperspektiivin tukena käsitteitä informaatiolukutaidot ja akateeminen lukutaito. Näiden käsitteiden kautta myös analysoin tutkimustuloksiani.
Tutkimuksen aineisto on kerätty vuosien 2016 ja 2017 kevätlukukausien aikana haastattelemalla kahta ruotsalaisissa korkeakoulukirjastoissa työskentelevää kirjastonhoitajaa. Olen analysoinut haastatteluaineiston vertailevaa tutkimusotetta käyttäen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurimmat erot korkeakoulujen välillä löytyvät yhteistyökäytännöistä ja niiden toteutuksesta. Yhteistyön perusta ja tavoitteet taas ovat yhteisiä. Kokonaisuudessaan kirjastonhoitajat kokivat yhteistyön positiiviseksi. Toivon, että tämä tutkielma voi edistää aiheen tunnettavuutta informaatiotieteiden kentällä ja innoittaa jatkotutkimuksiin.
Tutkimuksen aineisto on kerätty vuosien 2016 ja 2017 kevätlukukausien aikana haastattelemalla kahta ruotsalaisissa korkeakoulukirjastoissa työskentelevää kirjastonhoitajaa. Olen analysoinut haastatteluaineiston vertailevaa tutkimusotetta käyttäen. Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurimmat erot korkeakoulujen välillä löytyvät yhteistyökäytännöistä ja niiden toteutuksesta. Yhteistyön perusta ja tavoitteet taas ovat yhteisiä. Kokonaisuudessaan kirjastonhoitajat kokivat yhteistyön positiiviseksi. Toivon, että tämä tutkielma voi edistää aiheen tunnettavuutta informaatiotieteiden kentällä ja innoittaa jatkotutkimuksiin.