Vallankäyttö hierarkia-asetelman huipulla : Näkökulma sukupuolittuneeseen vallankäyttöön tyttöjen ja poikien vertaisten keskuudessa
Annala, Silva; Lyytikäinen, Siiri (2021)
Annala, Silva
Lyytikäinen, Siiri
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104233367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104233367
Tiivistelmä
Tässä kasvatustieteiden kandidaatin tutkielmassa tutkitaan tyttöjen ja poikien hierarkia-asetelmien huipulla käytettäviä vallankäytön piirteitä sekä niitä sukupuolen ideaaleja, joilla hierarkia-asetelman huipulla toimitaan vertaisten keskuudessa. Tutkimuksen tavoitteena on nostaa julkiseen keskusteluun vallan ja sukupuolen yhteenkietoutumista hierarkia-asetelmissa. Kasvatusyhteisöjen olisi tärkeä tunnistaa tyttöjen tai/ja poikien välisiä/keskinäisiä kategorisoituja hierarkia-asetelmia vertaisten keskuudessa murtaen samanaikaisesti kaksinapaista sukupuolen käsittämisen tapaa.
Tutkimusaineistona käytettiin kahta artikkeliväitöskirjaa, joista molemmat tarkastelivat tytön tai pojan hierarkia-asetelmaa koulussa. Väitöskirjoista analysoitiin niiden tutkimustuloksia ja pohdintalukua. Valittu tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysinä sekä teemoittamista apuna käyttäen. Tutkimustuloksia peilattiin Bourdieun pääomien, Foucault’n valtakäsityksen sekä Connellin sukupuolen tarkastelun näkökulmista.
Tutkimus osoittaa, että sukupuolen ideaaleina voidaan korostaa feminiinisyyttä ja maskuliinisuutta, heteronormatiivisuutta sekä erilaisia sosiaalisen toimijuuden piirteitä. Tyttöyden ideaalina nähdään olevan kentästä riippuen joko maskuliininen tai feminiininen ilmentämisen tapa, kun pojan ideaalina on näyttäytyä vain maskuliinisuuden kautta. Heteronormatiivinen ajattelutapa kumpuaa niin tyttöjen kuin myös poikien keskuudessa oikeanlaisena seksuaalisena suuntautumisena ja heteroudesta poikkeaminen laskee yksilön hierarkkista statusta. Tytölle ideaali käyttäytymisen malli on olla sosiaalinen eli ulospäinsuuntautunut ja pojan ideaali käyttäytymisen malli nähdään kykynä puolustaa itseään sekä käyttäytyä reilusti vertaisia kohtaan.
Tutkimus osoittaa, että tyttöjen vallankäyttö ilmenee sosiaalisen hierarkian huipulla piiloisen pelkovallan kautta. Poikien vallankäytön mahdollisuudet hierarkia-asetelman huipulla toteutuvat niin piiloisena pelkovaltana, näkyvänä pelkovaltana kuin myös rakentavana valtana. Tytön vallankäytön asema on suhteessa pojan vallankäytön asemaan alisteinen, sillä tyttö pystyy saavuttamaan korkean hierarkia-aseman vain pojan hyväksynnän kautta.
Tutkimusaineistona käytettiin kahta artikkeliväitöskirjaa, joista molemmat tarkastelivat tytön tai pojan hierarkia-asetelmaa koulussa. Väitöskirjoista analysoitiin niiden tutkimustuloksia ja pohdintalukua. Valittu tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysinä sekä teemoittamista apuna käyttäen. Tutkimustuloksia peilattiin Bourdieun pääomien, Foucault’n valtakäsityksen sekä Connellin sukupuolen tarkastelun näkökulmista.
Tutkimus osoittaa, että sukupuolen ideaaleina voidaan korostaa feminiinisyyttä ja maskuliinisuutta, heteronormatiivisuutta sekä erilaisia sosiaalisen toimijuuden piirteitä. Tyttöyden ideaalina nähdään olevan kentästä riippuen joko maskuliininen tai feminiininen ilmentämisen tapa, kun pojan ideaalina on näyttäytyä vain maskuliinisuuden kautta. Heteronormatiivinen ajattelutapa kumpuaa niin tyttöjen kuin myös poikien keskuudessa oikeanlaisena seksuaalisena suuntautumisena ja heteroudesta poikkeaminen laskee yksilön hierarkkista statusta. Tytölle ideaali käyttäytymisen malli on olla sosiaalinen eli ulospäinsuuntautunut ja pojan ideaali käyttäytymisen malli nähdään kykynä puolustaa itseään sekä käyttäytyä reilusti vertaisia kohtaan.
Tutkimus osoittaa, että tyttöjen vallankäyttö ilmenee sosiaalisen hierarkian huipulla piiloisen pelkovallan kautta. Poikien vallankäytön mahdollisuudet hierarkia-asetelman huipulla toteutuvat niin piiloisena pelkovaltana, näkyvänä pelkovaltana kuin myös rakentavana valtana. Tytön vallankäytön asema on suhteessa pojan vallankäytön asemaan alisteinen, sillä tyttö pystyy saavuttamaan korkean hierarkia-aseman vain pojan hyväksynnän kautta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [7052]