Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Oppiminen on iloinen asia!" : Kasvatusalan toimijoiden kokemuksia osaamisen kehittämisestä

Mäkelä, Roosa (2021)

 
Avaa tiedosto
MäkeläRoosa.pdf (385.3Kt)
Lataukset: 



Mäkelä, Roosa
2021

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-28
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104233360
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, millaisena kasvatusalan toimijat kokevat osaamisen kehittämisen ja millaisia vaikutuksia he ovat kokeneet osaamisen kehittämisellä olevan työn mielekkyyteen ja merkityksellisyyteen. Osaamisen kehittäminen on nyky-yhteiskunnan uusliberalistisen luonteen vuoksi noussut tärkeäksi osaksi työelämää. Koulutuspoliittisen elinikäisen oppimisen näkemyksen ja yhteiskunnan kiristyvän muutostahdin myötä, jatkuva osaamisen kehittäminen on enemmän ehto kuin yksilön valinta. Jotta työntekijä pysyy muutoksen mukana, tulee hänen jatkuvasti kehittää osaamistaan. Myös työhyvinvoinnin on huomattu olevan merkittävä niin yksilön, työorganisaation kuin yhteiskunnankin toiminnalle. Osaamisen kehittämisen yhteyksiä työhyvinvointiin on tutkittu vähän myös entuudestaan, mutta tulokset ovat osoittautuneet ristiriitaisiksi.

Tutkimusaineisto kerättiin kirjoitelmina lumipallo-otantaa käyttäen maalis-huhtikuussa 2021. Tutkimuksen kohteena olivat kasvatusalan toimijat. Tutkimusaineistoa saatiin kerättyä seitsemältä kasvatusalan toimijalta, joista jokainen toimi osaltaan opetustyössä. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista aineistolähtöistä sisällön analyysia, jonka avulla aineistosta eroteltiin eri osa-alueisiin liittyviä kokemuksia.

Tutkimuksessa saatiin selville, että kasvatusalan toimijat kokivat osaamisen kehittämisellä olevan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia työn imuun ja työn merkityksellisyyteen. Pääosin koetut vaikutukset olivat olleet positiivisia, mutta myös negatiivisia vaikutuksia oli koettu. Suurimpana taustatekijänä osaamisen kehittämisen positiivisille kokemuksille ja vaikutuksille koettiin olevan kannustus. Osaamisen kehittämiseen käytössä olleiden resurssien, jatkuvien osaamisen kehittämiseen kohdistuneiden paineiden sekä kannustuksen puutteen koettiin vaikuttavan negatiivisesti osaamisen kehittämisen kokemuksiin sekä sen vaikutuksiin työn mielekkyydelle ja merkityksellisyydelle.

Yhteiskunnan kiihtyvän muutoksen, ihmisten hyvinvoinnin tärkeyden sekä eläkeiän nousun myötä on merkityksellistä tutkia osaamisen kehittämistä ja sen vaikutuksia. Mitä enemmän ymmärrämme osaamisen kehittämisestä ja sen vaikutuksista, sitä enemmän osaamisen kehittämistä on mahdollista muuttaa työhyvinvointia lisääväksi ja parantavaksi toiminnoksi. Positiivisilla vaikutuksilla työhyvinvointiin, voidaan työurista muokata mielekkäämpiä ja pidempiä.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10213]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste