Autismikirjon oppilaan sosioemotionaalisten taitojen tukeminen
Suoniemi, Tiia; Pietola, Viivi (2021)
Suoniemi, Tiia
Pietola, Viivi
2021
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104223322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104223322
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on saada autenttista kuvausta luokanopettajien kokemuksista koskien autismikirjon oppilaiden sosioemotionaalisia ominaisuuksia ja siitä, millaisia keinoja luokanopettajat ovat käyttäneet tukeakseen autismikirjon oppilaan sosioemotionaalisten taitojen kehitystä. Yhteen koululuokkaan mahtuu monenlaisia oppijoita, joita luokanopettajien tulee tukea ja ymmärtää. Oppilaiden moninaisuus yhdistettynä luokanopettajien suureen työtaakkaan on herättänyt halun löytää keinoja luokanopettajien työn tueksi. Aihe on rajattu koskemaan autismikirjon oppilaiden sosioemotionaalisten taitojen tukemista, sillä nämä taidot tuottavat usein haasteita autismikirjon henkilöille. Tutkimuksen teoreettisena taustana toimii autismikirjo, sosioemotionaaliset taidot ja oppilaan tukeminen.
Tutkimus on kvalitatiivinen empiirinen tapaustutkimus, jossa aineistoa on kerätty haastattelemalla kolmea ala-asteella työskentelevää luokanopettajaa, jotka ovat opettaneet tai opettavat autismikirjon oppilasta. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä, sillä koimme hyödylliseksi määrittää tutkimuskysymykset ennalta, mutta halusimme antaa haastateltavien vastata omin sanoin.
Tutkimuksesta selviää, että luokanopettajat ovat huomanneet autismikirjon oppilailla olevan haasteita sekä tunne-elämän että vuorovaikutustaitojen ja -tilanteiden kanssa. Lisäksi luokanopettajat painottavat autismikirjon oppilaiden poikkeuksellista yksilöllisyyttä. He kuvaavat heidän olevan helposti erottuvia muun lapsiryhmän joukosta. Tutkimuksesta ilmenee myös kuusi yläkäsitettä luokanopettajien käyttämille tukikeinoille. He kertovat antavansa autismikirjon oppilaiden valita itse esimerkiksi osallistumisestaan vuorovaikutusta vaativaan toimintaan, mutta toisinaan he joutuvat pakottamaan heitä toivottuun käytökseen. Tutkimuksesta selviää myös, että luokanopettajat panostavat niin sanottuun henkilökohtaiseen kohtaamiseen ja tuen antamiseen koskien tunteiden ymmärtämistä ja ilmaisemista sekä vuorovaikutustilanteita. Lisäksi haastateltavat kertovat harjoittelevansa sosioemotionaalisia taitoja yhdessä koko luokan kanssa sekä käyttävänsä tiettyjä opetusmenetelmiä tukeakseen autismikirjon oppilaan sosioemotionaalista kehitystä. Keskeiseksi tukimuodoksi haastateltavat nimeävät myös yhteistyön eri ammattilaisten ja huoltajien kanssa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että luokanopettajien kokemukset autismikirjon oppilaan ominaisuuksista ovat pääosin haastekeskeisiä. Kuitenkin luokanopettajat käyttävät paljon aikaa ja näkevät vaivaa autismikirjon sosioemotionaalisten taitojen tukemiseksi. Tulosten pohjalta voi todeta vaativan todellista ammattitaitoa tukea autismikirjon oppilasta osana yleisopetuksen luokkaa.
Tutkimus on kvalitatiivinen empiirinen tapaustutkimus, jossa aineistoa on kerätty haastattelemalla kolmea ala-asteella työskentelevää luokanopettajaa, jotka ovat opettaneet tai opettavat autismikirjon oppilasta. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä, sillä koimme hyödylliseksi määrittää tutkimuskysymykset ennalta, mutta halusimme antaa haastateltavien vastata omin sanoin.
Tutkimuksesta selviää, että luokanopettajat ovat huomanneet autismikirjon oppilailla olevan haasteita sekä tunne-elämän että vuorovaikutustaitojen ja -tilanteiden kanssa. Lisäksi luokanopettajat painottavat autismikirjon oppilaiden poikkeuksellista yksilöllisyyttä. He kuvaavat heidän olevan helposti erottuvia muun lapsiryhmän joukosta. Tutkimuksesta ilmenee myös kuusi yläkäsitettä luokanopettajien käyttämille tukikeinoille. He kertovat antavansa autismikirjon oppilaiden valita itse esimerkiksi osallistumisestaan vuorovaikutusta vaativaan toimintaan, mutta toisinaan he joutuvat pakottamaan heitä toivottuun käytökseen. Tutkimuksesta selviää myös, että luokanopettajat panostavat niin sanottuun henkilökohtaiseen kohtaamiseen ja tuen antamiseen koskien tunteiden ymmärtämistä ja ilmaisemista sekä vuorovaikutustilanteita. Lisäksi haastateltavat kertovat harjoittelevansa sosioemotionaalisia taitoja yhdessä koko luokan kanssa sekä käyttävänsä tiettyjä opetusmenetelmiä tukeakseen autismikirjon oppilaan sosioemotionaalista kehitystä. Keskeiseksi tukimuodoksi haastateltavat nimeävät myös yhteistyön eri ammattilaisten ja huoltajien kanssa.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että luokanopettajien kokemukset autismikirjon oppilaan ominaisuuksista ovat pääosin haastekeskeisiä. Kuitenkin luokanopettajat käyttävät paljon aikaa ja näkevät vaivaa autismikirjon sosioemotionaalisten taitojen tukemiseksi. Tulosten pohjalta voi todeta vaativan todellista ammattitaitoa tukea autismikirjon oppilasta osana yleisopetuksen luokkaa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]