Videopelikehityksen ohjelmistotuotannolliset haasteet ja ratkaisut
Lakkala, Arttu (2021)
Lakkala, Arttu
2021
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104223325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104223325
Tiivistelmä
Videopelikehitys on yksi ohjelmistokehityksen haastavimmista muodoista. Videopelikehityksen haastavuus johtuu sen moninaisista erityisominaisuuksista, jotka tuottavat lisää haastetta jo valmiiksi vaikeaan ohjelmistokehitykseen. Tässä kirjallisuuskatsauksessa eritellään näitä videopelikehityksen erityisiä haasteita sekä niihin käytettyjä kehitysmetodologioita ja aputeknologioita. Kirjallisuuskatsaus suoritettiin käymällä läpi tietokantahakujen perusteella löydettyjä tutkimuksia.
Löydettyjen tutkimuksien perusteella videopelien ohjelmistollisen kehityksen merkittävimpiä haasteita ovat ominaisuusmäärittely sekä videopelialan monialaisuus. Nämä haasteet pohjautuvat osaltaan videopelikehityksen hankalaan asemaan insinöörillisten ja taiteellisten prosessien välimuotona. Tämän lisäksi videopelikehitys hyödyntää suurta määrää erilaisia tuotantolinjoja ja työkaluja, mikä osaltaan hankaloittaa videopelikehitystä entisestään.
Tutkimuksien perusteella edellä mainittuja haasteita pyritään tällä hetkellä ratkaisemaan erilaisilla Agile-metodologiaan pohjaavilla kehitysmetodologioilla. Monet videopelialan yritykset hyödyntävät Agile-metodologiaa jo tällä hetkellä, joskin varsin heikosti implementoituna. Monet tutkimukset pyrkivätkin tuomaan Agilea lähemmäksi videopelikehityksen käytäntöä, joko kehittämällä metodologiaa eteenpäin taikka keskittymällä ainoastaan sen tiettyihin piirteisiin. Kehitysmetodologioiden lisäksi tutkimukset esittelivät erilaisia aputeknologioita, jotka pyrkivät helpottamaan videopelikehitystä nopeuttamalla iterointia ja parantamalla muutosten visualisointia.
Videopelikehityksestä muodostuu luettujen tutkimusten perusteella varsin negatiivinen kuva. Vaikka monet teksteistä pitivät ongelmia ratkaistavina, nousi niistä myös esille monialaisuuden ohjelmistokehitykselle asettamat rajat. Ohjelmistokehitys on videopelikehityksessä usein taka-alalla ja näin ollen sen tarpeita ei merkittävästi priorisoida. Niinpä voidaan olettaa videopelikehityksen kohtaavan ohjelmistokehityksellisiä haasteita tulevaisuudessakin, joskin ohjelmistollisen puolen kehittäminen voi avata merkittävästi mahdollisuuksia videopelikehityksen muille osa-alueille. Videopelikehitys voi tutkimuksien perusteella myös haastavuutensa ansiosta toimia hyvänä testialustana ohjelmistokehityksen uusille kehitysmetodologioille.
Löydettyjen tutkimuksien perusteella videopelien ohjelmistollisen kehityksen merkittävimpiä haasteita ovat ominaisuusmäärittely sekä videopelialan monialaisuus. Nämä haasteet pohjautuvat osaltaan videopelikehityksen hankalaan asemaan insinöörillisten ja taiteellisten prosessien välimuotona. Tämän lisäksi videopelikehitys hyödyntää suurta määrää erilaisia tuotantolinjoja ja työkaluja, mikä osaltaan hankaloittaa videopelikehitystä entisestään.
Tutkimuksien perusteella edellä mainittuja haasteita pyritään tällä hetkellä ratkaisemaan erilaisilla Agile-metodologiaan pohjaavilla kehitysmetodologioilla. Monet videopelialan yritykset hyödyntävät Agile-metodologiaa jo tällä hetkellä, joskin varsin heikosti implementoituna. Monet tutkimukset pyrkivätkin tuomaan Agilea lähemmäksi videopelikehityksen käytäntöä, joko kehittämällä metodologiaa eteenpäin taikka keskittymällä ainoastaan sen tiettyihin piirteisiin. Kehitysmetodologioiden lisäksi tutkimukset esittelivät erilaisia aputeknologioita, jotka pyrkivät helpottamaan videopelikehitystä nopeuttamalla iterointia ja parantamalla muutosten visualisointia.
Videopelikehityksestä muodostuu luettujen tutkimusten perusteella varsin negatiivinen kuva. Vaikka monet teksteistä pitivät ongelmia ratkaistavina, nousi niistä myös esille monialaisuuden ohjelmistokehitykselle asettamat rajat. Ohjelmistokehitys on videopelikehityksessä usein taka-alalla ja näin ollen sen tarpeita ei merkittävästi priorisoida. Niinpä voidaan olettaa videopelikehityksen kohtaavan ohjelmistokehityksellisiä haasteita tulevaisuudessakin, joskin ohjelmistollisen puolen kehittäminen voi avata merkittävästi mahdollisuuksia videopelikehityksen muille osa-alueille. Videopelikehitys voi tutkimuksien perusteella myös haastavuutensa ansiosta toimia hyvänä testialustana ohjelmistokehityksen uusille kehitysmetodologioille.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]