Toimijuuden rakentuminen koulutuksellisessa elämänkulussa : Nuorten toimijuuden rakentumiseen vaikuttavat tekijät ja niiden merkitykset
Ylen, Rebekka (2021)
Ylen, Rebekka
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-04-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104213272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104213272
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää nuorten toimijuuden rakentumista koulutuksellisessa elämänkulussa. Tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia toimijuuden muotoja nuorten koulutuksellisen elämänkulun käännekohtiin liittyvässä kerronnassa rakentuu ja millaisia koulutuksellisia tulevaisuusorientaatioita nuorilla on ja miten toimijuus rakentuu suhteessa niihin.
Tutkielmassa on käsitteellistetty toimijuutta elämänkulkuteoreettisesta näkökulmasta, jossa toimijuuden nähdään rakentuvan temporaalisesti ja tilanteisesti erilaisten rakenteellisten ja yksilöllisten tekijöiden vuorovaikutuksena. Toimijuus toteutuu yksilön valinnoissa, kun hänellä on kapasiteettia ja valtaa tehdä valintoja ja ratkaisuja sekä toimia niiden eteen jollakin tavalla. Erilaiset rakenteelliset ja yksilölliset tekijät voivat joko rajoittaa tai mahdollistaa toimijuutta.
Tutkimusaineisto kerättiin joulukuun 2020 ja tammikuun 2021 välisenä aikana. Aineisto koostui yhdeksän nuoren avoimesta haastattelusta, jossa he kertoivat oman koulutustarinansa. Tutkimuksen metodologisena viitekehyksenä oli narratiivinen tutkimusmenetelmä. Aineiston analyyttisina työkaluina käytettiin narratiivien ja narratiivisen analyysimallin yhdistelmää sekä Jyrki Jyrkämän toimijuuden modaliteettimallia.
Nuorten kerronnassa nousi esiin kolme koulutukselliseen elämänkulkuun vaikuttanutta käännekohtaa, joiden aikaisia koulutuksellisia valintoja ja ratkaisuja tehtiin subjektiivisten, institutionaalisten, sosiaalisten, taloudellisten, terveydellisten, työvoimapoliittisten ja työelämään liittyvien mahdollisuuksien ja rajoitteiden raamittamina. Toimijuudelle rakentui erilaisia ajasta, paikasta, tilanteesta ja muista ihmisistä riippuvaisia muotoja ja se muotoutui yhä uudelleen kuljettaessa nuorten koulutuspolun eri kohtiin. Nuorten tulevaisuusorientaatiot näyttäytyivät joko päämäärätietoisina tai epämääräisinä ja olivat sidoksissa nuorten aiempiin kokemuksiin ja käsityksiin koulutuksesta ja itsestä. Tutkimustulokset ilmentävät, miten toimijuus rakentuu ja muotoutuu jatkuvana prosessina rakenteellisten ja yksilöllisten tekijöiden vuorovaikutuksessa. Ulkoiset tekijät rajaavat ja mahdollistavat nuorten valinnanmahdollisuuksia ja nuorten kokemukset vaikuttavat merkittävästi subjektiivisiin käsityksiin itsestä ja omista mahdollisuuksista, joiden perusteella nuoret tekevät koulutuksellisen elämänkulkuunsa liittyviä valintoja ja ratkaisuja.
Tutkielmassa on käsitteellistetty toimijuutta elämänkulkuteoreettisesta näkökulmasta, jossa toimijuuden nähdään rakentuvan temporaalisesti ja tilanteisesti erilaisten rakenteellisten ja yksilöllisten tekijöiden vuorovaikutuksena. Toimijuus toteutuu yksilön valinnoissa, kun hänellä on kapasiteettia ja valtaa tehdä valintoja ja ratkaisuja sekä toimia niiden eteen jollakin tavalla. Erilaiset rakenteelliset ja yksilölliset tekijät voivat joko rajoittaa tai mahdollistaa toimijuutta.
Tutkimusaineisto kerättiin joulukuun 2020 ja tammikuun 2021 välisenä aikana. Aineisto koostui yhdeksän nuoren avoimesta haastattelusta, jossa he kertoivat oman koulutustarinansa. Tutkimuksen metodologisena viitekehyksenä oli narratiivinen tutkimusmenetelmä. Aineiston analyyttisina työkaluina käytettiin narratiivien ja narratiivisen analyysimallin yhdistelmää sekä Jyrki Jyrkämän toimijuuden modaliteettimallia.
Nuorten kerronnassa nousi esiin kolme koulutukselliseen elämänkulkuun vaikuttanutta käännekohtaa, joiden aikaisia koulutuksellisia valintoja ja ratkaisuja tehtiin subjektiivisten, institutionaalisten, sosiaalisten, taloudellisten, terveydellisten, työvoimapoliittisten ja työelämään liittyvien mahdollisuuksien ja rajoitteiden raamittamina. Toimijuudelle rakentui erilaisia ajasta, paikasta, tilanteesta ja muista ihmisistä riippuvaisia muotoja ja se muotoutui yhä uudelleen kuljettaessa nuorten koulutuspolun eri kohtiin. Nuorten tulevaisuusorientaatiot näyttäytyivät joko päämäärätietoisina tai epämääräisinä ja olivat sidoksissa nuorten aiempiin kokemuksiin ja käsityksiin koulutuksesta ja itsestä. Tutkimustulokset ilmentävät, miten toimijuus rakentuu ja muotoutuu jatkuvana prosessina rakenteellisten ja yksilöllisten tekijöiden vuorovaikutuksessa. Ulkoiset tekijät rajaavat ja mahdollistavat nuorten valinnanmahdollisuuksia ja nuorten kokemukset vaikuttavat merkittävästi subjektiivisiin käsityksiin itsestä ja omista mahdollisuuksista, joiden perusteella nuoret tekevät koulutuksellisen elämänkulkuunsa liittyviä valintoja ja ratkaisuja.