Laaja-alainen osaaminen osana lukion oppiainerajat ylittävää opetusta
Talonen, Reetta (2021)
Talonen, Reetta
2021
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2021-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104213221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202104213221
Tiivistelmä
Tulevaisuudessa tarvitaan paljon erilaisia taitoja, joilla vastataan esimerkiksi teknologian nopeasta kehittymisestä johtuneisiin muutoksiin muun muassa työelämässä. Pitkään on puhuttu erilaisista avaintaidoista ja 21. vuosisadan taidoista, joita tulevaisuudessa tarvitaan, ja useat tahot ovat määritelleet näistä erilaisia malleja. Tulevaisuuden taitojen kehittäminen on siten tullut keskeiseksi osaksi myös koulutusta. Suomessa näistä taidoista käytetään termiä laaja-alainen osaaminen.
Laaja-alainen osaaminen on tullut Suomen eri koulutusasteiden opetussuunnitelmien perusteisiin viime vuosina. Viimeisimpänä se on tullut lukion uusiin opetussuunnitelman perusteisiin. Lukiossa laaja-alainen osaaminen kytkeytyy osaksi kaikkien oppiaineiden kursseja ja sen lisäksi sillä on opetusta eheyttävä tehtävä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten laaja-alainen osaaminen näkyy osana lukion oppiainerajat ylittävän opetuksen suunnittelua ja toteutusta sekä millaisia valmiuksia opiskelijat pilottikursseilta saavat laaja-alaisen osaamisen ja oppiainerajat ylittävän opetuksen myötä. Tämä tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin osana Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa -hanketta. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien käsityksiä haastattelemalla pilottikursseja tehneitä opettajia. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Analyysin perusteella pilottikursseja toteuttaneet opettajat näkivät laaja-alaisen osaamisen luonnollisena osana opetuksen suunnittelua. Laaja-alainen osaaminen toimi suunnittelun taustalla ja se koettiin myös hyvin tutuksi osaksi työtä jo entuudestaan. Laaja-alainen osaaminen näyttäytyi opetuksen toteutuksessa sisällöllisenä ja menetelmällisenä. Pilottikursseilla hyödynnettiin opiskelijoiden välistä yhteistoiminnallisuutta ja pyrittiin kehittämään erilaisia ajattelun taitoja. Pilottikursseilla käsiteltiin opiskelijoiden kannalta merkittäviä aiheita, esimerkiksi nuorten hyvinvointia, yhteiskunnallisia teemoja ja ympäristöasioita. Opettajat toivoivat opiskelijoiden saavan tiimitaitoja, kykyjä oman toiminnan ohjaamiseen ja osaamisen hahmottamiseen sekä epävarmuuden sietoa ja joustavuutta, jotka tukevat pärjäämistä jatkokoulutuksessa ja työelämässä.
Tulokset antavat suuntaa siitä, miten laaja-alainen osaaminen toteutuu osana oppiainerajat ylittävää opetusta lukiossa. Näiden tulosten perusteella oppiainerajat ylittävällä opetuksella on hyvät lähtökohdat laaja-alaisen osaamisen kehittämisessä. Many different skills will be needed in the future to respond, for example, to the rapid development of technology which has an influence on changes in working life. There are many concepts, such as 21st century skills or key competencies, for skills that are needed in the future. These concepts have been discussed for many years by policy makers and research groups and different models have been defined for these skills. Since then these 21st century skills have also become a part of education.
During the recent years, 21st century skills have been included in the core curricula of different educational levels in Finland. First, they were included in the Core Curriculum for Basic Education and then as part of early childhood education curriculum. Most recently, 21st century skills were included in the Core Curriculum for upper secondary education. 21st century skills are integrated into the courses of all subjects and their goal is also to integrate teaching in upper secondary school.
The aim of this master’s thesis was to examine how these curriculum-based 21st century skills are reflected as a part of cross-curricular teaching in upper secondary school and what kind of competencies students acquire from these cross-curricular pilot courses according to their teachers. This master’s thesis was a qualitative case study that was implemented as a part of Cross-curricular Learning in Upper Secondary School -project. This study examined teachers’ perceptions by interviewing teachers from the project.
Based on the analysis, 21st century skills were seen as a natural part of the planning of the teaching in the pilots conducted within the project. Teachers thought that 21st century skills acted as background fac-tors on the planning process and they had also been perceived as a familiar part of the work already for many years. In the pilots, students practiced for example collaborative learning and developed a variety of thinking skills and creativity. Many topics in the pilots also contained 21st century skills concerning issues in the society and environment and the well-being of young people. Teachers hoped that students received teamworking skills, flexibility, tolerance to uncertainty and also ability to reflect their learning and working, which would support coping in further education and working life.
The results shed light on how 21st century skills are seen as part of cross-curricular teaching in upper secondary school. Based on these results, cross-curricular teaching provides good basis for developing 21st century skills.
Laaja-alainen osaaminen on tullut Suomen eri koulutusasteiden opetussuunnitelmien perusteisiin viime vuosina. Viimeisimpänä se on tullut lukion uusiin opetussuunnitelman perusteisiin. Lukiossa laaja-alainen osaaminen kytkeytyy osaksi kaikkien oppiaineiden kursseja ja sen lisäksi sillä on opetusta eheyttävä tehtävä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten laaja-alainen osaaminen näkyy osana lukion oppiainerajat ylittävän opetuksen suunnittelua ja toteutusta sekä millaisia valmiuksia opiskelijat pilottikursseilta saavat laaja-alaisen osaamisen ja oppiainerajat ylittävän opetuksen myötä. Tämä tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin osana Oppiainerajat ylittävä oppiminen lukiossa -hanketta. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien käsityksiä haastattelemalla pilottikursseja tehneitä opettajia. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Analyysin perusteella pilottikursseja toteuttaneet opettajat näkivät laaja-alaisen osaamisen luonnollisena osana opetuksen suunnittelua. Laaja-alainen osaaminen toimi suunnittelun taustalla ja se koettiin myös hyvin tutuksi osaksi työtä jo entuudestaan. Laaja-alainen osaaminen näyttäytyi opetuksen toteutuksessa sisällöllisenä ja menetelmällisenä. Pilottikursseilla hyödynnettiin opiskelijoiden välistä yhteistoiminnallisuutta ja pyrittiin kehittämään erilaisia ajattelun taitoja. Pilottikursseilla käsiteltiin opiskelijoiden kannalta merkittäviä aiheita, esimerkiksi nuorten hyvinvointia, yhteiskunnallisia teemoja ja ympäristöasioita. Opettajat toivoivat opiskelijoiden saavan tiimitaitoja, kykyjä oman toiminnan ohjaamiseen ja osaamisen hahmottamiseen sekä epävarmuuden sietoa ja joustavuutta, jotka tukevat pärjäämistä jatkokoulutuksessa ja työelämässä.
Tulokset antavat suuntaa siitä, miten laaja-alainen osaaminen toteutuu osana oppiainerajat ylittävää opetusta lukiossa. Näiden tulosten perusteella oppiainerajat ylittävällä opetuksella on hyvät lähtökohdat laaja-alaisen osaamisen kehittämisessä.
During the recent years, 21st century skills have been included in the core curricula of different educational levels in Finland. First, they were included in the Core Curriculum for Basic Education and then as part of early childhood education curriculum. Most recently, 21st century skills were included in the Core Curriculum for upper secondary education. 21st century skills are integrated into the courses of all subjects and their goal is also to integrate teaching in upper secondary school.
The aim of this master’s thesis was to examine how these curriculum-based 21st century skills are reflected as a part of cross-curricular teaching in upper secondary school and what kind of competencies students acquire from these cross-curricular pilot courses according to their teachers. This master’s thesis was a qualitative case study that was implemented as a part of Cross-curricular Learning in Upper Secondary School -project. This study examined teachers’ perceptions by interviewing teachers from the project.
Based on the analysis, 21st century skills were seen as a natural part of the planning of the teaching in the pilots conducted within the project. Teachers thought that 21st century skills acted as background fac-tors on the planning process and they had also been perceived as a familiar part of the work already for many years. In the pilots, students practiced for example collaborative learning and developed a variety of thinking skills and creativity. Many topics in the pilots also contained 21st century skills concerning issues in the society and environment and the well-being of young people. Teachers hoped that students received teamworking skills, flexibility, tolerance to uncertainty and also ability to reflect their learning and working, which would support coping in further education and working life.
The results shed light on how 21st century skills are seen as part of cross-curricular teaching in upper secondary school. Based on these results, cross-curricular teaching provides good basis for developing 21st century skills.